15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    eliasheuninck

OSX lijkt spontaan te crashen

Hallo,

Een mac pro op het werk xxx is sinds een hele tijd zeer onstabiel geworden. Elke dag hangt de computer wel eens, met vervelend dubbel-werk als resultaat. Het gekke is dat het simpelweg lukraak lijkt te gebeuren. Soms hangt de computer tijdens een actie, bijvoorbeeld een andere laag selecteren in Photoshop, maar andere keren blijkt de computer te hangen als je terug wilt beginnen werken.
    Meestal staat Photoshop (cs3) en ‘extensis suitcase X1’ open, maar dat is vaak ook het enigste. Soms werkt hij een aantal dagen of een week weer perfect, maar dan beginnen de crashes weer (muis wordt kleurig molentje, en geforceerd herstarten is de enige uitweg)… De computer is nog maar 2 a 3 jaar oud.

Zou het van de hitte komen? Is er iets mis met de schijf of het RAM geheugen? of zou het probleem aan osx of Photoshop ed liggen?
    Ik heb al schijfbevoegdheden gerepareerd, maar dat maakte geen verschil uit.
    Ik weet dat de vraag erg algemeen is maar misschien kunnen jullie me in de juiste richting helpen zoeken.

systeem:
    OSX 10.4.11
    2×2.66GHz Dual-Core Intel Xeon
    8GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM

bedankt!
    Elias

Bijdrager
    Ostinato

Ik zou zeker de PRAM resetten. Ik had dit probleem ooit ook, met resetten van de PRAM verdween het helemaal.

http://support.apple.com/kb/ht1379

Bijdrager
    eliasheuninck

Ostinato, merci, ik ga dat direct doen!

Bijdrager
    JaNiintendo

Ik heb er ook last van met mijn MacBook mid ’09 met OSX 10.6.4

Alleen heb ik dat niet in Photoshop (Heb ik trouwens nog niet).
    Ik heb het vooral bij OSX zelf. (o.a. Safari, Finder en Systempreferences)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als de PRAM reset niet werkt start dan eens op in safe-mode (shift ingedrukt houden vanaf de boing totdat de grijze voortgangsbalk verschijnt). het opstarten duurt extra lang (dus niet onderbreken) omdat er e.v.t. zaken herstelt worden. Start daarna normaal op.

Als dat niet helpt: heb je de harddisk al gecontroleerd / hersteld door op te starten vanaf de originele instal dvd? (wat zegt de SMART status?)

Maak ook even een tijdelijk (test) account aan en log daarop in. Als dat goed gaat, ligt het niet aan RAM of de schijf maar zit de oorzaak in je huidige thuismap (mogelijk een van de opstart / log-in bestanden.)

Naar alle waarschijnlijkheid ligt het ook niet aan Photoshop CS3 (in ieder geval heb ik daar nooit last mee gehad)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou d’r inderdaad even de meegeleverde hardwaretest overheen laten lopen. Boot van DVD en kies de hardwaretest uit het menu.

Bijdrager
    eliasheuninck

Bedankt Hendrik en Cailin,

Dit zien er mooie tips uit, ik ga ze allemaal uitvoeren. Ik wist niet dat in Safe-mode werkelijk dingen hersteld werden, goed om weten!

Het idee van die test-account is interessant om het probleem te lokaliseren, maar vermits het crashen soms ook een week of zo uitblijft moet je je hele werkomgeving (en de eventuele boosdoener misschien ook) naar daar kopiëren.

Ik hou jullie op de hoogte,
    merci!

Bijdrager
    computer space

Enige dat naar mijn idee onstabiel is in OSX (waar ik dus kernelpanics mee krijg) is de OpenGL afhandeling. Hier enkel crashes bij OpenGL taken dus (skatebord-scroll CS4, Sketchup, 3d games). Sommige videokaarten zijn daar gevoelig voor, andere hebben nergens last van (de 9400M loopt hier nooit spaak bijvoorbeeld).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Vreemd. Zowel op mijn oude G4 & G5 met een ATI uit de 9xxx reeks alsmede op mijn huidige iMac met een ATI 4850 kaart heb ik nog nooit een kernel panic gehad bij een 3D spel of 3D rendering.
    Mijn (min of meer reproduceer bare!) KP’s op een rijtje:
    (over een periode van ±10 jaar)

1] Tijdens save in photoshop CS2 (oorzaak niet photoshop zelf, maar vreemd genoeg Google notifier)
    2] World Maker van X-Plane 8: als ik exact op een autoweg coördinaat een object plaatste.
    3] Astronomie programma “Celestia”: als in de config file de grafische kaart extensies “aan” stonden.

Dus wat dat laatste betreft: kijk eens in de config / pref files van jou programma’s wat daar in staat.
    Als het programma een KP veroorzaakt plaats dan indien het dit heeft in de config file een regel zoals:

IgnoreGLExtensions [ “GL_ARB_vertex_program” ]

hierin is: “GL_ARB_vertex_program” een voorbeeld van een extensie die een KP kan veroorzaken.

Verder over de zelfde periode een handvol KP’s gehad waarvan de oorzaak niet achterhaald kon worden.

Bijdrager
    eliasheuninck

Hendrik,

Een Kernel Panic is een algemene term voor een crash? Ik heb wel eens een paar keer zo’n donker scherm gehad met het bericht van zo’n Kernel Panic. Maar wat we hier voorhebben is niet specifiek dat. De muis is nog beweegbaar, het molentje draait wel, soms enkel als het boven Photoshop wordt gehouden, maar met de muis valt niets meer te activeren, te slepen of aan te klikken.

Ik heb ondertussen de Pram gezapt, een safe-start gedaan en de hardware test gedaan (die duurde maar liefst meer dan 50min) De test gaf aan dat er geen problemen aan de hardware waren. Even iets geks met een soort pseudo-startup, maar daarna lijkt het terug in orde.

Nu maar hopen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waar jij last van hebt is dat de een programma (of de gehele computer) nergens meer op reageert (hij “hangt” dus) waarbij je dus vaak de strandbal cursor ziet (in het Engels: Beachball of dead”)
    We spreken dan niet over een systeem crash. Een echte crash is dus de Kernel Panic waarbij het scherm wat grijzig wordt (langzaam) met een bericht in verschillende talen dat de Mac op nieuw moet worden opgestart.

De strandbal cursor kan vrij veel verschillende oorzaken hebben, variërend van een corrupt plist (voorkeur) bestand, slechte programmering, een proces dat (te) veel CPU tijd vraagt tot een op sterven liggende hd, of gewoon omdat één of meerdere drive’s op toeren moesten komen omdat deze sluimerde.

Bijdrager
    eliasheuninck

Het systeem hangt inderdaad eerder dan dat het crasht,

Zou ik misschien (na het backuppen er van) alle plists kunnen resetten? of minder corrupt maken dan dat die smeerlapjes al zijn?

Ik heb op mijn eigen computer enkele externe HD’s aangesloten, en die moeten ook af en toe op toeren komen eer er een proces wil doorgaan (save-venster openen vb…) Maar dat heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. De probleem-computer echter heeft wel een 2e interne HD.

Is er een manier om wat meer zicht te krijgen op deze mogelijke oorzaken?

Voorlopig doet de computer het goed.

bedankt voor alle reacties!

Bijdrager
    michelvdb

plist kunnen hersteld met Terminal:

op je gebruikersniveau met

sudo plutil –s ~/Library/Preferences/*.plist

en op het hoger niveau met

sudo plutil –s /Library/Preferences/*.plist
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Omdat je inmiddels 3 tips geprobeerd hebt (PRAM, Safe-boot & hardware test) en het nu goed gaat zou ik het eerst maar even aankijken. Wat de plist bestanden betreft: het heeft geen nut een plist bestand te backuppen als deze mogelijk corrupt is. Je hoeft ze ook niet allemaal te resetten (en daarna opnieuw instellen). Plist bestanden van programma’s die op het moment dat het mis gaat niet draaien zijn automatisch niet de boosdoeners. Elk programma maakt nadat een mogelijk corrupt plist bestand is verwijderd een nieuwe aan met de default waarden.

Bijdrager
    eliasheuninck

Hallo,

@hendrik ijzerboot: even voor de volledigheid: het is nu een hele poos geleden. De eerste paar dagen liep de computer merkbaar soepeler, maar langzaam aan begonnen er toch terug ‘hangs’ voor te komen. Laatst zelfs meerdere per dag. Soms tijdens het saven, soms in Photoshop, soms ergens anders, en soms gewoon uit zichzelf (als er niemand aan de computer zit).
    Ik ga nu eens kijken bij een IT-bedrijfje of ze er iets aan kunnen doen.

@iedereen hier: Merci alvast voor de vele suggesties !

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.