12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    jeheheheheremy

OSX installeren lukt niet meer…

Hallo allemaal…

Misschien dat 1 van jullie een oplossing heeft voor mijn probleem. Ik zit al tijden te zoeken op google en youtube, maar helaas zonder resultaat.

Ik heb een macbook pro uit mid 2010 met El Capitan er op geïnstalleerd. Tot dusver gebruik ik die nog steeds zonder problemen. Voorheen had ik een dualboot met Snow Leopard er bij, maar die partitie heb ik vorig jaar weg gehaald.

Hier mijn probleem:

Ik wil eigenlijk terug naar Snow Leopard, vanwege m’n muzieksoft- en hardware (geen ondersteuning voor El Capitan)

Nu wil ik een clean Install doen, maar dat lukt helaas niet. Ik heb geen idee wat ik zou moeten doen. Ik heb de originele Snow Leopard DVD nog, die bij de macbook pro zat toen ik ‘m kocht en ik heb ook verschillende USB sticks geprobeerd. Beide werken wel in m’n mac mini, maar als ik m’n macbook pro wil installeren, dan krijg ik deze melding: (plaatje geleend van het internet)

kut

als ik opstart met ALT ingedrukt, dan zie ik de Install disc of USB verschijnen. Die selecteer ik en binnen 1 minuut krijg ik dan bovenstaande melding.

Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

*edit*

Onder El Capitan werkt de macbook pro vlekkeloos. RAM is getest en werkt ook naar behoren. Ik heb dit ook geprobeerd met een clean install van Mountain Lion en El Capitan, maar ook hierbij hetzelfde resultaat…

Bijdrager
    RW076

Kan zijn dat je hdd stuk is (en hij deze dus niet kan vinden) kan ook dat hij deze niet kan lezen.

Probeer anders eens een van deze, de Pram lost wat dingen op, maar vooral de recovery en die eronder lijken me voor u interessant.

Command (⌘)-R: Opstarten met het ingebouwde macOS Recovery-systeem. Of gebruik Option-Command-R of Shift-Option-Command-R om op te starten met macOS Recovery via het internet. macOS Recovery installeert verschillende versies van macOS, afhankelijk van de toetscombinatie die u tijdens het opstarten gebruikt. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, wordt u gevraagd het wachtwoord in te voeren.

Option (⌥) of Alt: Opstarten met Opstartbeheer, waarin u een andere beschikbare opstartschijf kunt kiezen. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, wordt u gevraagd het wachtwoord in te voeren.

Option-Command-P-R: Het NVRAM of PRAM opnieuw instellen. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, negeert de Mac deze toetscombinatie of wordt deze opgestart met macOS Recovery.

Shift (⇧): Opstarten in de veilige modus. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

D: Opstarten met de ingebouwde Apple Hardware Test of het hulpprogramma Apple Diagnostiek, afhankelijk van het model van uw Mac. U kunt ook Option-D gebruiken om met dit hulpprogramma op te starten via internet. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

N: Opstarten vanaf een NetBoot-server, als uw Mac opstartvolumes op het netwerk ondersteunt. Houd Option-N ingedrukt als u met een standaardschijfkopie voor opstarten vanaf de server wilt opstarten. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Command-S: Opstarten in de modus voor één gebruiker. Werkt niet bij macOS Mojave of hoger, of bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

T: Opstarten in de doelschijfmodus. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Command-V: Opstarten in de gedetailleerde modus. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Verwijder (⏏) of F12 of muisknop of knop van het trackpad: verwisselbare media zoals een optische schijf verwijderen. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Bijdrager
    Max_G

Als je een externe schijf hebt met een bootable kloon, kun je daarvan opstarten. Vervolgens initialiseer je je interne schijf. Daarna doe je een clean install vanf je DVD.
    .
    Alternatief 1: als je een andere Mac hebt, kun je je MBP2010 ook opstarten in target-mode en verbinden met die andere Mac (firewire of thunderbolt) en op die manier initialiseren.
    .
    Alternatief 2: je muzieksoft- en hardware updaten naar geschiktheid voor El Cap.

Bijdrager
    TheoKl

Probeer eens de klok in de terug te zetten naar het jaar dat Snow Leopard uitkwam, groene kans dat het dan wel werkt. Die gebeurt ook al met 10.11 en 10.12. Succes!.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De foutmelding die je krijgt is een kernel panic. Dit kan duiden op een hardware probleem.

Dat hoeft niet noodzakelijk de Mac zelf te zijn. Het kan ook een aangesloten apparaat zijn.

Dus koppel alle niet ter zake doende randapparatuur eens los.

Bijdrager
    McD44N

Reddit geeft 2 tips:

1: door een firmware update zou je voor de downgrade minimaal 10.6.3 nodig moeten hebben, lagere versies werken niet.

2. iemand anders geeft de tip om je schijf te partitioneren (met schijfhulp programma) – en dan 10.6 naast je El Cap te installeren. Dan krijg je in eerste instantie 2 boot opties, en kun je vanuit je 10.6 altijd nog de andere partitie verkleinen of wissen en bij de 10.6 betrekken.

Moderator
    Night

Helaas werkt die 2e optie niet als je 10.6 niet ook kan installeren op de hoofdpartitie, @McD44N

Bijdrager
    MacFan55

Installeer dan vanaf je Mac mini – De onwillige macbook eerst aansluiten met firewire aan de Mac mini en de Mac mini opstarten vanaf de installatie-DVD.
    Eerst de harddisc van de Macbook formatteren en dan de installatie uitvoeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De Macbook moet dan wel opgestart worden in target mode. (T ingedrukt houden)

En zorg dan eerst voor een Time Machine backup van de Macbook als je die nog niet had gemaakt.

Bijdrager
    Max_G

Kennelijk is jeheheheheremy niet erg geïnteresseerd. Dus ik haak af.

Bijdrager
    RW076

Het is gewoon zijn schijf. basta!

Bijdrager
    jeheheheheremy

Bedankt voor de tips allemaal! Sorry voor de late reactie, het is een beetje chaotisch op het werk enz… geen tijd om achter de computer te zitten!

hier even wat reacties:

<p class=”cite”>TheoKl op 1 april 2020 om 21:59</p>
    Probeer eens de klok in de terug te zetten naar het jaar dat Snow Leopard uitkwam, groene kans dat het dan wel werkt. Die gebeurt ook al met 10.11 en 10.12. Succes!.

Al eens gedaan zonder resultaat..

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 2 april 2020 om 04:53</p>
    De foutmelding die je krijgt is een kernel panic. Dit kan duiden op een hardware probleem.

Dat hoeft niet noodzakelijk de Mac zelf te zijn. Het kan ook een aangesloten apparaat zijn.

Dus koppel alle niet ter zake doende randapparatuur eens los.

Had ik ook al geprobeerd.. alleen de lader was aangesloten en een USB met daarop de installatiedisk van Snow Leopard.

<p class=”cite”>McD44N op 2 april 2020 om 20:43</p>
    Reddit geeft 2 tips:

1: door een firmware update zou je voor de downgrade minimaal 10.6.3 nodig moeten hebben, lagere versies werken niet.

2. iemand anders geeft de tip om je schijf te partitioneren (met schijfhulp programma) – en dan 10.6 naast je El Cap te installeren. Dan krijg je in eerste instantie 2 boot opties, en kun je vanuit je 10.6 altijd nog de andere partitie verkleinen of wissen en bij de 10.6 betrekken.

10.6.3 heb ik zo even niet bij de hand, maar zoals ik al vermeldde in mn openingspost kan ik ook El Capitan niet installeren.

<p class=”cite”>MacFan55 op 3 april 2020 om 12:30</p>
    Installeer dan vanaf je Mac mini – De onwillige macbook eerst aansluiten met firewire aan de Mac mini en de Mac mini opstarten vanaf de installatie-DVD.
    Eerst de harddisc van de Macbook formatteren en dan de installatie uitvoeren.

Dit ga ik even proberen. Had al een kloon van een verse Snow Leopard installatie van mn mac mini op mn macbook pro gezet, maar daar trapt ie helaas niet in..

<p class=”cite”>RW076 op 3 april 2020 om 19:34</p>
    Het is gewoon zijn schijf. basta!

Helaas niet… heb al meerdere harde schijven (SSD’s en HDD’s) geprobeerd. Ik heb ook zo’n caddy op de plek van mn superdrive, maar ook daar wil ie niet op installeren.

<p class=”cite”>RW076 op 1 april 2020 om 19:35</p>
    Kan zijn dat je hdd stuk is (en hij deze dus niet kan vinden) kan ook dat hij deze niet kan lezen.

Probeer anders eens een van deze, de Pram lost wat dingen op, maar vooral de recovery en die eronder lijken me voor u interessant.

Command (⌘)-R: Opstarten met het ingebouwde macOS Recovery-systeem. Of gebruik Option-Command-R of Shift-Option-Command-R om op te starten met macOS Recovery via het internet. macOS Recovery installeert verschillende versies van macOS, afhankelijk van de toetscombinatie die u tijdens het opstarten gebruikt. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, wordt u gevraagd het wachtwoord in te voeren.

Option (⌥) of Alt: Opstarten met Opstartbeheer, waarin u een andere beschikbare opstartschijf kunt kiezen. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, wordt u gevraagd het wachtwoord in te voeren.

Option-Command-P-R: Het NVRAM of PRAM opnieuw instellen. Als uw Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, negeert de Mac deze toetscombinatie of wordt deze opgestart met macOS Recovery.

Shift (⇧): Opstarten in de veilige modus. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

D: Opstarten met de ingebouwde Apple Hardware Test of het hulpprogramma Apple Diagnostiek, afhankelijk van het model van uw Mac. U kunt ook Option-D gebruiken om met dit hulpprogramma op te starten via internet. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

N: Opstarten vanaf een NetBoot-server, als uw Mac opstartvolumes op het netwerk ondersteunt. Houd Option-N ingedrukt als u met een standaardschijfkopie voor opstarten vanaf de server wilt opstarten. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Command-S: Opstarten in de modus voor één gebruiker. Werkt niet bij macOS Mojave of hoger, of bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

T: Opstarten in de doelschijfmodus. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Command-V: Opstarten in de gedetailleerde modus. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

Verwijder (⏏) of F12 of muisknop of knop van het trackpad: verwisselbare media zoals een optische schijf verwijderen. Werkt niet bij gebruik van een firmwarewachtwoord.

PRAM reset al geprobeerd, geen resultaat. Kan wel online recovery doen, maar dan wil ie High Sierra installeren…

nogmaals bedankt iedereen. Ik hoop deze week met een update te komen:-)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.