8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Jd Zijlstra

OSX installatie loopt vast SSD

Hallo allemaal,

Een aantal maanden geleden heb ik voor mijn MacBook Pro Early 2011 een Samsung 850 EVO 120GB SSD schijf gekocht omdat ik vond dat de snelheid steeds meer begon af te nemen met mijn huidige hardware. Ik heb de DVD-speler uit mijn MacBook gehaald en de originele HDD daar geplaatst met behulp van een bracket die daar geschikt voor was. Ik heb de SSD op zijn plek gekregen en OSX op mijn SSD geïnstalleerd, alles leek prima te werken!

Ongeveer 2 weken geleden liep mijn computer vast. Na 10 minuten gewacht te hebben, heb ik de power-toets ingedrukt gehouden om hem opnieuw op te kunnen starten. Toen hij weer was opgestart was mijn gehele gebruikersaccount verdwenen, ik kon alleen nog inloggen op een gastgebruiker. Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik besloten OSX opnieuw te installeren op mijn SSD drive. Nu loop ik alleen steeds tegen het probleem aan dat de installatie blijft hangen en ook niet wil voltooien. Hoe kan ik dit verhelpen?

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer dit eerst: haal de SSD eruit en probeer op een andere harde schijf te installeren. (intern of extern, ik weet niet waar er belangrijke data staat en waar je nog vrije ruimte hebt voor een extra partitie)

Als dat normaal functioneert ligt het aan de SSD zelf of aan de interne SATA-kabel. Twee opties: SSD onder garantie proberen om te wisselen of interne SATA-kabel vervangen.
    Wat ook kan is eerst testen met een harde schijf in de drive bay. (als je vooraf wilt weten waar het in zit)

Gaat het over een 13” MacBook Pro?

Bijdrager
    Jd Zijlstra

Het gaat inderdaad om een 13 inch Macbook Pro.

Het is me ondertussen wel gelukt OS X op m’n oude HDD te installeren. Hoe kan ik nu onderscheid maken tussen een defecte SSD of een defecte SATA-kabel?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is niet altijd makkelijk. Soms kan een kabel een SSD niet aan, maar een harde schijf wel.

Heb je de harde schijf op de plaats van de SSD gezet als test?

Kijk even na wat de opties zijn om de SSD om te wisselen bij je aankooppunt. Een veiligere keus voor de 2010 en 13” 2011 MBP’s is eventueel de Crucial MX200. (omdat die specifieke Macs soms niet overweg kunnen met Samsung SSD’s)

Als een andere SSD ook niet goed werkt wordt het waarschijnlijker dat het de kabel is.

Bijdrager
    fredmatrack

13″ MacBook Pro? Vrij zeker dat het aan de kabel ligt. Ik heb al meerdere toestellen gehad waarbij er aan die kabel niets te merken is maar waarbij alles plots onwerkbaar traag wordt. Zelfs na een SSD te steken geen verbetering. Na een tijd zelfs uitval en geen mogelijkheid meer om data te lezen of te schrijven (tenzij extern).

Blijkbaar is dit weer zo’n probleem dat Apple niet wil erkennen en waar ze dus geld voor vragen om te laten herstellen! Ergerlijk!

Bijdrager
    SunKeeper

Maar zo lastig is het niet om het zelf te vervangen, als je de harde schijf/SSD kunt verwisselen kun je dit ook.

Handleiding: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Early+2011+Hard+Drive+Cable+Replacement/5120

Onderdeel kost je ongeveer vijf tientjes. Bij Apple zal het inderdaad veel duurder uitvallen, maar echt niet nodig om het te laten doen.

Bijdrager
    fredmatrack

Klopt! Maar het blijft een schande dat Apple dit niet als probleem erkent én gratis dit kabeltje vervangt. Zoals je zegt: het kost geen geld en is in een half uurtje klaar. Dat moeten ze toch nog net kunnen betalen, zelfs nu Google op nummer 1 staat.

Bijdrager
    pcsupportassen

Bericht verwijderd door moderator: Voldoet niet aan de huisregels inzake reclame.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.