5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    cezanne

OSX indeling qua mappen en bestanden herstellen

Na de installatie van OSX ben ik druk bezig geweest om mappen en bestanden te verplaatsen. Zelfs tussen de OS9.1 mappen en OSX mappen. Dan blijkt heel snel dat sommige programma’s niet meer werken, bijvoorbeeld een Mail die uit Applications is gehaald. Een en ander weer teruggedraaid maar ik heb toch de indruk dat een aantal dingen niet lekker loopt doordat ik te veel geschoven heb met bestanden en mappen.
    Vraag:
    1. kan je OSX zo herstellen, zonder opnieuw te installeren, dat alles weer op de voor de Mac ideale plaats belandt?
    En als 1. een illusie is:
    2. kan ik ergens op het net terugvinden wat de ideale (dwz door Mac zelfbedachte) indeling is van mappen en bestanden onder OSX?

Bijdrager
    pcgaasbeek

Het principe onder Mac OS X is eenvoudig: programma’s moeten in de “Applications” folder en data-bestanden (zoals brieven, spreadsheets, muziek, plaatjes) in je “User” folder.
    Ga vooral niet de programma’s op een andere plek op je harddisk zetten. Je loopt het risico dat het programma niet meer werkt of dat het Software Update het programma niet meer kan vinden!

Je “User” folder bereik je het makkelijkst via de “Home” knop, maar staat in de “Users” folder en heeft de naam van jouw username (waarmee je inlogt). Jouw “User” folder bevat in principe “Desktop”, “Documents”, “Library”, “Movies”, “Music”, “Pictures”, “Public” en “Sites”.

Bijdrager
    cezanne

Maar daarbij geldt toch ook nog het onderscheid tussen OSX programma’s en OS9.1 programma’s?

Mijn User Folder bevat niet zoveel Folders als jij noemt. Vanavond, als ik de windoze werkomgeving achter me heb gelaten zal ik eens kijken wat er wel in mijn User folder zit.

Bedankt zover voor de reactie!

Bijdrager
    cezanne

Harde schijf/users/cezanne nivo zie ik de folders:
    – Desktop
    – Documents
    – Library
    – Movies
    – Music
    – Pictures
    – Public
    – send registration
    – Sites

Maar ook op zelfde nivo als users een folder met library dus:
    harde schijf/library
    in deze library vind je weer folders voor Fonts, Desktop pictures etc.
    Klopt dit beeld een beetje met een mac waarop de folders en files niet zo door elkaar zijn geschud?

Bijdrager
    michelvdb

Op HD niveau:
    /HD/Applications
    /HD/Library
    /HD/System
    /HD/Users

Op gebruikersniveau heeft elke gebruiker heeft minstens:
    ~/Desktop
    ~/Documents
    ~/Library
    ~/Movies
    ~/Music
    ~/Pictures
    ~/Public
    ~/Sites
    sommigen hebben ook
    ~/Applications

/HD/System heeft ook een Library en Fonts map.
    Hierin zitten de bestanden die het systeem nodig heeft.
    Je kan ze niet zomaar even wegdoen.

/HD/Library bevat bestanden die voor alle gebruikers nodig zijn.
    /HD/Users/~/Library bevat de bestanden die slechts voor
    die ene gebruiker kunnen dienen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.