26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    vanadium

OSX in een windows omgeving

Een vriendin van mij gaat werken bij een bedrijf waar ze nog geen OSX hebben. Nu wil zij daar met een Mac aan de slag. Wie kan me even helpen met wat steekhoudende argumenten zodat zij haar management kan overtuigen en dat ze met een Mac aan de slag kan ipv een PC. (Dus niet een Mac is mooier en dat soort flauwekul)

Bijdrager
    jesper211232
    1. een mac is mooier
    2. een mac is duurder
    3. niet iedereen kan direct overstappen naar een mac.
    4. een mac is gebruikersvriendelijker, en zo goed als virus vrij.
    Bijdrager
    vanadium

1 t/m 3 zijn niet bepaald goede argumenten om akkoord voor een Mac te krijgen.
    4 kan je vertalen in lagere beheerkosten

Bijdrager
    Ir.Bob

Tsja, hangt een beetje af van de branche waar ze in zit, maar:

Beter colormanagement,
    Beter geïmplementeerde internationale standaarden,
    Betere multi-user omgeving,
    TCO is in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet hoger dan een Windows omgeving
    Een mixed system omgeving is minder gevoelig voor complete verstoring.
    En voor sommigen, zoals jouw vriendin betere productiviteit…

OSX Lion is overigens tegenwoordig virtueel te draaien in bijvoorbeeld VMware, dus ze kunnen er even aan proeven.

Bijdrager
    MBPuser

2 + 3 lijken me juist anti argumenten en er bestaan geen virussen voor Mac. Wat wel argumenten kunnen zijn:

– goede op snelheid blijvende hard & software
    – prima integratie met Windhoos
    – lage afschrijving

Bijdrager
    Ir.Bob

Dat van die geen virussen is natuurlijk een semantische kwestie, want er bestaat wel degelijk malware voor de Mac. Het zal vanuit beheersoogpunt geen zak uitmaken of het nou een Trojan een virus of een worm is waar de boel mee besmet wordt, alles is even onwenselijk.

N.B. de hoeveelheid malware en daarmee de besmettingskans is wel aanzienlijk lager op OSX.

Bijdrager
    Hansi2124
    jesper211232 op 04 mei 2012

[*]een mac is mooier

[*]een mac is duurder

[*]niet iedereen kan direct overstappen naar een mac.
      Dat jij schoolvakantie hebt, wil niet zeggen dat je dan maar onnozele bijdragen hier moet gaan leveren. Doe normaal in een topic en kan je dat niet: hou je er dan ook buiten!

Bijdrager
      Hansi2124
      Ir.Bob op 04 mei 2012

Het zal vanuit beheersoogpunt geen zak uitmaken of het nou een Trojan een virus of een worm is waar de boel mee besmet wordt, alles is even onwenselijk.

Hier maak je een kapitale denkfout: om een trojan zoals malware e.d. te installeren heb je een beheerderswachtwoord voor nodig. En dat heeft een gewone medewerker dus niet!
      Tenzij men iedere gebruiker bestempelt tot beheerder, maar aangezien de ervaring daar met OS X 0,0 is, zal dat niet gebeuren hoop ik.

Bijdrager
      MBPuser

@ Bob

Er bestaan geen virussen voor Mac. Malware is een verzamelnaam voor trojans, virussen enz dus dat heeft daar niks mee te maken.

Bijdrager
      vanadium

Even een kleine opsomming:

– Lagere TCO
      – Beter colormanagement,
      – Beter geïmplementeerde internationale standaarden,
      – Betere multi-user omgeving,
      – Hogere productiviteit
      – Integreerbaar in een Windows omgeving

Wie heeft nog meer nuttige argumenten?

Bijdrager
      GeertGB

Ik kom altijd weer het “er bestaan geen virussen et cetera voor de Mac” tegen. In de eerste plaats is het niet waar en in de tweede plaats kunnen virussen voor andere platformen wel op de Mac een thuis vinden (denk aan virussen et cetera in MS Word documenten die via de email binnenkomen).

Een virusscanner gebruik je dan ook niet enkel en alleen voor jezelf, maar juist ook ter bescherming van andere mensen in je omgeving. Roepen van “ik gebruik geen virusprotectie op mijn Mac om dat er geen virussen voor de Mac zijn” is dus niet alleen dom, maar bovendien ook nog eens asociaal.

Bijdrager
      Ir.Bob
      Hansi2124 op 04 mei 2012
      Ir.Bob op 04 mei 2012

Het zal vanuit beheersoogpunt geen zak uitmaken of het nou een Trojan een virus of een worm is waar de boel mee besmet wordt, alles is even onwenselijk.

Hier maak je een kapitale denkfout: om een trojan zoals malware e.d. te installeren heb je een beheerderswachtwoord voor nodig. En dat heeft een gewone medewerker dus niet!

Tenzij men iedere gebruiker bestempelt tot beheerder, maar aangezien de ervaring daar met OS X 0,0 is, zal dat niet gebeuren hoop ik.

Not quite, het is prima mogelijk een trojan onder een gebruikersaccount te installeren. Gevolgen daarvan kunnen voor een bedrijf net zo naar zijn. Overigens zoals uitgebreid te lezen was hier op OMT, was voor de meest recente malware ontdekking geen beheerderswachtwoord nodig om toch root-rechten te krijgen.

Bijdrager
      Ir.Bob
      MBPuser op 04 mei 2012

@ Bob

Er bestaan geen virussen voor Mac. Malware is een verzamelnaam voor trojans, virussen enz dus dat heeft daar niks mee te maken.

Zoals ik al zei, het is slechts een semantische kwestie. Voor een systeembeheerder maakt het geen reet uit hoe je iets noemt, het is software die narigheid veroorzaakt en die moet buiten de deur blijven.

Bijdrager
      Ir.Bob
      vanadium op 04 mei 2012

– Lagere TCO

Lager, is niet hetzelfde als ‘niet hoger’. Afhankelijk van de situatie van het bedrijf kunnen de TCO dus gelijk zijn. Sterker nog, dit is ook het meest waarschijnlijke scenario.

Bijdrager
      Volkie
      Ir.Bob op 04 mei 2012
      vanadium op 04 mei 2012

– Lagere TCO

Is ook nog eens niet per definitie waar. Als je geen mensen heb die iets van Mac weten in de beheer teams moet je externe consultants inhuren die wellicht duurder zijn waardoor de TCO zelfs hoger kan uitkomen.

Bijdrager
      MBPuser
      Ir.Bob op 04 mei 2012
      MBPuser op 04 mei 2012

@ Bob

Zoals ik al zei, het is slechts een semantische kwestie. Voor een systeembeheerder maakt het geen reet uit hoe je iets noemt, het is software die narigheid veroorzaakt en die moet buiten de deur blijven.

Semanwhatever, er bestaan geen virussen voor Mac. En de vraag van TS ging niet over wat belangrijk is voor systeembeheerders maar wat voor argument bij haar werkgevers de doorslag kan geven zodat ze haar/een Mac kan gebruiken op haar werk.

Bijdrager
      jesper211232

post verwijderd

Bijdrager
      Ir.Bob

@MBPuser, stja blijft natuurlijk lastig dat Nederlands, zeker als je het essentiële woord in de zin niet snapt.

Ook het verschil tussen systeembeheerder en bedrijf is slechts semantiek. Binnen mijn eerdere post zijn beide termen uitwisselbaar. Dat er geen virussen zijn voor de Mac maakt niet uit, er zijn namelijk wel andere vormen van malware voor de Mac. Anders gezegd, dat er een specifieke subset van malware niet bestaat voor de Mac is natuurlijk geen overtuigend argument voor een bedrijf om over te schakelen, als er wel andere vormen van malware bestaan. Dus nogmaals, het argument dat er geen virussen bestaan is een leuke academische discussie en heeft voor een bedrijf/systeembeheerder geen enkele toegevoegde waarde.

Het kan in strikte zin misschien kloppen, maar het is een misleidend argument omdat in de volksmond alle vormen van malware ‘virussen’ worden genoemd. Wil je iemand echt overtuigen, moet je vooral met misleidende argumenten komen…

Bijdrager
      MBPuser

Gaap, voor een ingenieur ben je niet echt snugger hé ? Zeker op inHolland gezeten..

Maar om het nog 1 keer uit te leggen zodat zelfs jij het begrijpt: er bestaan GEEN virussen voor Mac. Al heet het in de volksmond (volgens jou dan) allemaal een virus dan nog bestaat er geen virus voor Mac.

Bijdrager
      AppleStef
      MBPuser op 04 mei 2012

Maar om het nog 1 keer uit te leggen zodat zelfs jij het begrijpt: er bestaan GEEN virussen voor Mac.

*Mac OS X

Bijdrager
      Ir.Bob

Lieve MBPuser,

Nee, Nederlands is inderdaad niet jouw sterkste kant. In de eerste plaats heb ik nooit ontkend dat er geen virussen bestaan voor OS X. Maar veel kwalijker en zeker niet snugger is wellicht nog het feit dat je geen onderscheid kunt maken tussen Ing. en Ir. Het maximale wat je kunt halen op inHolland [sic] is Ing., maar voor Ir. moet je toch echt aan een universiteit gestudeerd hebben.

Maar goed als je werkelijk zo overtuigd bent dat ik het echt niet snap, wil je me dan nog een keer uitleggen wat de werkelijke toegevoegde waarde is van het argument ‘geen virussen voor Mac’ en hoe je denkt daarmee een bedrijf te kunnen overtuigen als er wel andere vormen van malware bestaan voor OS X.

Verder, wat AppleStef zegt.

Bijdrager
      MBPuser

Allerbeste Bob,

Bij deze wil ik je graag uitleggen dat het argument niet was bedoelt als toegevoegde waarde maar een reactie was op een eerdere post. Verder maakt het me semantisch weinig uit eigenlijk als ik er zo over nadenk dus ik wens je een heel fijn en virusvrij weekend.

:kiss:

Bijdrager
      vanadium

Kunnen we ontopic blijven svp.

Wie heeft nog een paar goede argumenten?

Bijdrager
      App-ie

Volgens mij is een bedrijf waar geen OS X gebruikt wordt hét argument om er dan ook maar niet met een Mac te gaan werken. Misschien moet men daar wel software gebruiken die Win Only is. En om dan met Parallels e.d. te lopen knoeien. Bovendien zullen de IT mensen daar de meeste ervaring hebben met Microsoft mochten er al een problemen komen. Niet dat de Mac niet met Windows zou kunnen samenwerken maar toch…

Bijdrager
      Domtoren

Voor een bedrijf is de aanschafprijs van een computer niet zo belangrijk. In de meeste gevallen zijn de beheerskosten veel hoger. Bijvoorbeeld, waar ik werk gaat men uit van ongeveer €1000 voor beheerskosten per werkplek per jaar. Of een computer (die afgeschreven wordt over drie of vijf jaar) dan €1000 of €1300 kost is niet zo relevant.

Dat de Mac veel veiliger is dan Windows is een feit (ik meng me niet in de discussie over virus/trojan/malware/whatever en hoeveel er precies wel of niet zijn).

Een tevreden werknemers is ook een argument. “Ik ben productiever en tevredener op een mac”.

Bijdrager
      iep

Er wordt hier de verkeerde vraag gesteld en dat komt omdat de gebruiker in kwestie stevig vast blijft houden aan haar eigen spullen, haar eigen werkwijze, etc. Dat is niet iets wat werkt als je bij een bedrijf aan de slag gaat. De vraag die je dan ook eigenlijk moet stellen is: waarom zou ik mijn eigen spullen gebruiken bij de baas? Hij regelt alles maar en als het niet goed is dan is dat niet mijn probleem maar zijn probleem.

ICT is iets wat bedrijfsprocessen e.d. moet ondersteunen. Dat betekent dus niet dat er maar allerlei pruttel van mensen zelf ondersteund moet worden. Die dingen vormen namelijk een bedreiging voor je ICT en daarmee dus ook voor je bedrijfsvoering. Zorgen dat mensen hun eigen spullen kunnen gebruiken is dan ook een zeer complex verhaal waar eerst heel zorgvuldig over nagedacht moet worden. Alleen daarmee voorkom je dat het een teringzooi wordt en mensen met malware de boel plat kunnen gooien of het netwerk verstoren omdat ze een dhcp servertje draaien (bij vrij veel bedrijven levert je dat een officiële waarschuwing of zelfs ontslag op staande voet op omdat het een hele grote impact heeft op het gehele bedrijf).

Stel je dus vooral open op en overleg dingen met je baas en met systeembeheer. Houdt wel het voorgaande in gedachten en probeer daar antwoorden op te bedenken. Je zult ze namelijk moeten overtuigen dat je beter je werk doet met zo’n Mac zonder dat de rest van het bedrijf en klanten daar hinder van ondervinden. Een heel zware kluif want zo slecht is Windows vaak niet, zeker niet vanuit beheersmogelijkheden (Macs zijn daarin een stuk slechter, zeker nu met Lion).

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.