6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    iwanskiwi

Osx Freeze!! is het RAM of HD ??

Hey Hallo,

Voor een paar maanden nu geeft mijn laptop osx-freezes (geen kernal-panics).
    Deze freezes verschijnen vaak wanneer osx (bijna) niks doet. Zoals de screensaver of alleen itunes.
    Er werd mij vertelt dat het defect RAM of me HD kan zijn. De Apple Hardware test geeft geen fouten aan op RAM, logicB of HD.
    Is er iemand bekent met dit probleem. Let me know.

thnx,
    Iwan

Bijdrager
    kleini

Ik herinner me vaag dat ik zoiets ook had in het begin, vlak na mijn overschakeling.

(waarschijnlijk had ik toen van alles gedaan wat je wel op een windowsbak doet maar niet op een apple machine)

Het probleem deed zich niet meer voor toen ik een clean install had gedaan.
    (dus ik moest het systeem echt wel serieus om zeep geholpen hebben:) )

Ik weet niet of het een vergelijkbare situatie is…

Bijdrager
    Rickje

Je hebt een Powerbook G4. Oudere machine is dat. Laptop beweegt ook redelijk veel. Een computer is mechanisch. Alles kan kapot.

Het probleem kwam uit zichzelf?
    Heb je iets veranderd qua instellingen, updates, installaties programma’s, etc etc?

Download het programma “Smart Utility” eens. Is een demo van. Open die. Zegt het programma dat de disk is “failing” dan zou ik snel back-uppen en klaarmaken voor eventuele repair;)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik steek het op Leopard (software dus). . Ik ga die van mij eens opnieuw installeren. Hardware is het niet want ik heb hem (MBP) binnengebracht en kreeg vandaag het bericht dat het geen hardwareprobleem is.

Moderator
    unSOUND

Wat het meeste kapot gaat bij jouw model PowerBook is de onderste Ram-bank. Deze wil op den duur nog wel eens het contact met het moederbord af en toe verliezen, wat een Panic tot gevolg kan hebben. Ik zou de machine eens een tijdje gebruiken met alleen een module in de bovenste bank, dat is dus de bank die het verst van het moederbord af zit, en gelijk onder het klepje zit. Als het dan goed blijft gaan is de onderste bank dus defect.

Bijdrager
    iwanskiwi

thnx unSound voor de tip.. ga het even proberen..

2 rickje:
    jij ook thnx voor de tip… maar me HD heeft wel eens vaker kuren gehad. Dat is toen lang weg geweest maar het lijkt erg terug te komen. misschien toch HD gewoon vervangen…?

ik kom er op terug..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.