7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    madcat

OSX extreem traag maar windows onder bootcamp "just fine"

Hey Allemaal,

Ik zit met het volgende probleem waar ik niet de vinger op de zere plek kan leggen.
    OSX is op dit moment extreem traag, niet “een beetje traag” maar onbruikbaar traag.
    Het openen van iTunes duurt 15 minuten en het openen van Safari ook al snel een paar minuten.

Mijn eerste idee was dat de hard disk aan het overlijden was, maar ik heb verify en check permissies gedaan en die zeggen dat het allemaal prima is. Ook de Apple Hardare Diagnose zegt dat het prima is en SMART zegt dat de disk ook goed is.

Het rare is ook dat als ik windows onder bootcamp run, dat het allemaal als een zonnetje loopt. Zelfs als video bestanden van de OSX disk spelen vloeiend.
    Ik heb op dit moment een nieuwe iMac in bestelling staan en wacht even met een complete herinstalatie totdat die geleverd is (daar wacht ik nu al 5 weken op, thanks AMac utrecht)

Maar heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Bijdrager
    Pasav

Check eens de activiteiten overzicht wat er misschien aan het draaien is. Kan zijn dat een proces je processor bezig houd. Kijk ook eens naar je swap file als deze te hoog is krijg je ook dit soort problemen.

Bijdrager
    madcat

Ik zie niet dat hij enorm hard bezig is.
    Is de swapfile direct na een reboot leeg?
    Hoe kan ik de swapfile leeg gooien?

Er zit 4GB ram in en 50% daarvan is niet gebruikt.
    Daarnaast zit er een disk in van 2TB waarvan 300GB beschikbaar is

Bijdrager
    fred44nl

een harde schijf kun je beter controleren met een smart-utility:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

je kunt ook even tijdelijk een nieuwe gebruiker aanmaken.
    uitloggen uit het gewone account en dan daarop inloggen.
    als het probleem daar niet optreedt, dan heb je iets in het gewone account,
    wat dit veroorzaakt.

Bijdrager
    johnkeates

Als Windows en Mac OS X op 1 schijf staan, en Windows wel goed werkt, dan ligt het waarschijnlijk niet aan je schijf.

Bijdrager
    madcat

Thanks fred,

Ik ben nu met een andere gebruiker ingelogt en alles loopt weer als een zonnetje!
    Maargoed voor nu heb ik weer een snappie computer (was toch even pijnlijk om windows te moeten gebruiken:)
    Bij de nieuwe mac zal ik alleen de iPhoto en iTunes library copieren en de rest maar vanaf scratch weer doen.

Hmmz, 20 minuten later en deze is ook traag, ik ga maar eens een anti virus er op los laten

Bijdrager
    madcat

Ik heb drive genius er op los gelaten, die 200 bad blocks had gevonden. dit verklaard de schrijf problemen.
    Toch maar een nieuwe disk kopen denk ik.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.