8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Afroman

OSX + Excel + Mail

Hey iedereen.

Tijd geleden was ik op zoek naar een goed POS systeem voor bij de vereniging. Om zo je consumpties te betalen en goed te kunnen zien wat je schulden zijn.

Ik kreeg allemaal suggesties met iPads, bepaalde software etc. Maar het is het allemaal toch net niet.

We werken al heel lang met een turf-systeem. Dat houdt de barman/vrouw bij en vult het thuis netjes in in excel. En vervolgens moet die ruim 100 man een mailtje sturen. Pleuriswerk is het. Want je moet alles al handmatig invullen en dan nog 100 mailtjes apart sturen(welliswaar copypaste maar goed).

Ik weet dat destijds op een Windows XP laptop dat je via excel geautomatiseerd een mailtje naar de betreffende persoon kon sturen.

Dus je hebt een tabel met een naam, barschuld(en datum) en ook een e-mailadres. Uiteindelijk was het emailadres gekoppeld aan de naam en ook aan de schuld. Maar ik heb geen flauw idee hoe dit moet en ik kom er met Google ook niet uit.

Weten jullie raad?

Bijdrager
    prenkema

Pages Data Merge app, hier downloaden

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  prenkema.

Bijdrager
    Afroman

Hmm, dit is handig op mijn computer(want ik heb een Mac) maar op de vereniging hebben ze een Windows. Maar ik ga hier verder mee aan de slag. Mail Merge is eigenlijk wat ik zoek! Thanks man!

Bijdrager
    michiel112

Omdat ik zelf de Goolge-scripts eenvoudiger vind dan macro’s in excel, zou ik je dit aanraden om eens te bekijken: https://developers.google.com/apps-script/articles/sending_emails?hl=en

Dan zal je er wel voor moeten kiezen om vooraan Google sheets in plaats van Microsoft Excel te gebruiken. In excel vond ik ook al wel de nodige voorbeelden als je op de woorden -macro excel mail- zoekt. Het leek allemaal net iets omslachtiger, maar het zal er ook van afhangen via welk mailadres/programma de emails verstuurd worden. Succes!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Afroman op 22 oktober 2015

en dan nog 100 mailtjes apart sturen

Waarom? Je kunt e-mails aan meerdere personen tegelijk adresseren; wil je niet dat die allemaal zien wie het nog ontvangt, adresseer het mailtje dan aan jezelf en zet de eigenlijke ontvangers allemaal in het BCC:-veld.

Bijdrager
    michiel112

Handig, zo kan heel het systeem overboord. Niet meer bijhouden wie wat moet betalen, maar gewoon de kosten delen door het aantal leden en iedereen hetzelfde laten betalen…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

O, nu snap ik pas waar dit voor is … (Weet ik veel wat een „turf-systeem” in dit geval betekent — ik kom nooit in verenigingskantines.) Ja, in dat geval is mailen naar allemaal niet zo handig:)

Bijdrager
    abbenhui

Overigens zit die mailmergefunctie standaard in Word van Office.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.