23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

OSX enkel op Apple machines ?

OSX enkel op een Apple machine ???

Zoals jullie in mijn onderschrift kunnen lezen werk ik op een iMac , een windows desktop en een vrij zware windows laptop. Alles werkt perfect maar het is allemaal niet zo erg mobiel en ik wil somsook wel eens in de tuin zitten werken en internetten.
    Ik heb er dus een kleine laptop bijgekocht met Linux erop , zoals OSX gebaseerd op Unix en dus stabiel en vrij veilig voor het internet.
    Thuis uitgepakt , handig formaat , mooie overzichtelijke desktop , alles gebruiksklaar op “taal” en internet – en mailgegevens in te vullen na. Op 5 minuten tijd op het internet en eerste mailtje buiten.
    Alles voorzien wat een normale computergebruiker nodig heeft : browser, mailprogramma, chatprogramma, webcam , tekstverwerker , spreadsheet , presentatieprog., agenda, rekenmachine, notitieblok, adresboek, audio-en videoprog. , fotoprog., tekenprog., 10-tal spelletjes , en een homedirectory met mijn documenten , mijn afbeeldingen, mijn muziek enz.
    In de instellingen kan bovendien alles netjes en eenvoudig aangepast worden naar wens.
    Enkele dagen op mijn aanwinst gewerkt , alles uitgetest , loopt zoals ik het gewenst had.
    En de prijs , inclusief stevige draagtas en alle nodige kabeltjes : 199 euro, btw incl.
    Da’s geen prijs voor iets waar men tevreden over is.
    (P.S. verdenk me niet van reclame want dat is niet de bedoeling )

Zoals ook bij Mac en Windows heb ik onmiddellijk een forum opgezocht om zo veel mogelijk bij te leren over het systeem (Linpus-linux) en wat zie ik daar ..
    Men kan deze laptop ook hebben met MAC OSX…..
    Nu heb ik geen spijt dat ik de versie met linux genomen heb want ik werkte voorheen op mijn Mac en PC ook regelmatig met Linux , maar ik dacht altijd dat men OSX enkel op een Apple computer mocht installeren.

Weet iemand hoe OSX nu dan wel op die laptops mag ??

M vr gr

mowat

Bijdrager
    prullenbak

het mag niet, maar via allerlei omwegen en technisch geneuzel (hacks, usb-sticks, weet ik veel) KAN het wel. Of het dan perfect werkt ben je niet verzekerd van.

Ik zou lekker die linux versie laten draaien op je laptop. Is best ok toch?

Bijdrager
    Yaris

Volgens de gebruikersovereenkomst van Apple mag OS enkel geïnstalleerd en gebruikt worden op computers met een Apple logo erop.

This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. You agree not to install, or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so.

Bijdrager
    MacBoot

dat noemen ze ModBooks en die zijn illegaal

Bijdrager
    Josh_b

Die omwegen vallen wel mee. Je hoeft alleen ff een install dvd te downloaden met een aangepaste kernel via de bekende kanalen. Het enige probleem zou het support van hardware kunnen zijn. Op <link verwijderd door moderator> staat het een en ander hierover.

Bijdrager
    St. Mobbs

Inderdaad, het is mogelijk. En soms werkt het nog goed ook.
    Maar zoals met veel dingen: wat kan, wil dat niet zeggen dat het mag.

Als je geweten niet gaat spreken bij het verbreken van de licentie van Apple, zou je het kunnen proberen.

”Yaris”

Volgens de gebruikersovereenkomst van Apple mag OS enkel geïnstalleerd en gebruikt worden op computers met een Apple logo erop.

This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. You agree not to install, or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so.

Nu zijn er mensen die deze overeenkomst onzin vinden. Maar dan is mijn mening: als je er niet mee eens bent, moet je OS X ook maar niet kopen. Er zijn alternatieven. Wil toch OS X, dan koop je er maar een Apple bij.

Dit is gewoon de werking van de vrije markt. En een bedrijf mag zulke voorwaarden stellen. Want je bent niet verplicht om het product te kopen. Je wilt het. Dus moet je de voorwaarden maar accepteren.

En inderdaad, de losse versies van OS X zijn bedoelt om Macs te upgraden. En niet ergens anders voor.

Bijdrager
    St. Mobbs
    ”MacBoot”

dat noemen ze ModBooks en die zijn illegaal

Modbooks zijn niet illegaal. Een Modbook is gewoon een product van een bedrijf dat Apple MacBooks ombouwt.
    Steve Wozniak is daar ook werkzaam.

Bijdrager
    Yaris

Euh… Oppassen met het plaatsen van linkjes of het geven van gedetailleerde technische informatie a.u.b.

”De

Elkaar helpen bij het installeren van illegaal verkregen software is niet toegestaan.

Bijdrager
    1984
    ”Yaris”

Ik heb al die Apple Stickers nog in de verpakking zitten….. :money:

Bijdrager
    St. Mobbs

Scherp, heel scherp

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    Josh_b

Sorry voor mijn goedbedoelde link naar osx86 compatible hardeware :sealed:

Bijdrager
    mowat

Hallo iedereen ,

bedankt voor al die reacties.

Zoals ik in mijn item al zegde , het is NIET mijn bedoeling OSX op dat laptopje te zetten , het werkt heel goed met Linux.

Het leek me alleen vreemd dat op de site verwezen wordt naar de installatie van linux , windows en OSX op het toestel en dat op het forum zelfs een aparte onderverdeling gemaakt is voor de toestellen met deze 3 besturingssystemen.

Dit toestelletje is dus enkel om eens in te tuin te kunnen zitten werken of internetten , en ik wil voor die kleine uitspatting dan best 199 euro betalen , maar enkel daarvoor een extra Macbook van 1000 euro kopen zou wat te zwaar zijn voor mijn budget.

beste groeten
    mowat

Bijdrager
    1984
    ”mowat”

Het leek me alleen vreemd dat op de site verwezen wordt naar de installatie van linux , windows en OSX op het toestel en dat op het forum zelfs een aparte onderverdeling gemaakt is voor de toestellen met deze 3 besturingssystemen.

gaat het om een dergelijke Laptop:o

Bijdrager
    mowat

Aan 1984 :

Nee , het is deze link http://www.aspireoneuser.com/
    Aan de rechterkant zie je de verwijzingen naar software linux , windows en OSX

het forum is hetvolgende : http://www.aspireoneuser.com/forum/
    Als je naar beneden scrollt dan zie je de onderverdeling voor Linux , windows en OSX

en dit is de link naar het OSX gedeelte van dat forum : http://www.aspireoneuser.com/forum/viewforum.php?f=14

m vr gr

mowat

Bijdrager
    1984

Ja er zijn veel Forums over…. :sealed:
    Apple moet zelf maar met een netbook komen:wink:

Bijdrager
    St. Mobbs

Inderdaad. 12″ met 3G internet.

Bijdrager
    demandiebakt

ik zou zeggen kleiner dan 12 inch, anders is het gat met de macbook te klein. 10 inch widescreen of zo, dan krijg je iets interesants om mee te nemen! Zeker als dat een slimme versie van osx bevat mosx bekt wel lekker;)

Bijdrager
    boriskiss

Lijkt me wel fijn, os x op een netbook.

Bijdrager
    Nelis Infra
    ”prullenbak”

het mag niet, maar via allerlei omwegen en technisch geneuzel (hacks, usb-sticks, weet ik veel) KAN het wel. Of het dan perfect werkt ben je niet verzekerd van.

Ik zou lekker die linux versie laten draaien op je laptop. Is best ok toch?

Het beste antwoord wat er is, dunkt mij. Linux van tegenwoordig is best prima toch? Weet nog wel mijn allereerste Debian versie, dat was nog ’s bikkelen:)

Bijdrager
    tommy666

Als je eens op het forum rondkijkt zie je dat het gaat over een aagepaste versie van OS X,wat het dus hoe dan ook al illegaal maakt door schending van intellectueel eigendom. Verder is het dus inderdaad verboden om OS X te installeren op een computer zonder Apple logo, hoewel dat nogal een slecht gekozen formulering is volgens mij, non-Apple branded zou beter passen.

Bijdrager
    Chiel1990

als ik dan mijn stickers van mijn iPod op een pc plak en er OS X op installeer ben ik wel legaal bezig……:evil:

het is alleen al dat ik een iMac heb en geen andere pc hoef:)
    ook vraag ik het me af of handig is om te doen. je bent zo lang bezig om alle goede componenten te zoeken. dan moet je ook nog hopen dat het in een keer lukt, anders moet je ook nog opzoek naar allemaal hacks….

ik betaal dan wel ietsje meer:P

Geblokkeerd
    Anoniem

Op zich lijkt ’t me wel hartstikke leuk hoor… ik heb OSX op een MSI Wind zien draaien,
    en dat draait heel lekker:)

Jammer alleen dat ’t niet officieel ondersteund wordt;)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.