9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Alelieveld

OSX en verkeer via VPN

Dag,

Ik heb op mijn Mac meerder VPN verbindingen die ik regelmatig gebruik om op verschillende locaties Windows Server kan overnemen. Zodra er een VPN verbinding actief is, wordt al het verkeer, ook het lokale netwerkverkeer, verstuurd via de VPN verbinding, wat zorgt voor problemen op mijn Mac. Ik zou graag alleen het verkeer naar het subnet van de betreffende VPN verbinding willen versturen via die verbinding en het overige verkeer niet.

Ik zie op het internet meerdere scripts om dit te regelen, maar het gaat in dit geval om meerdere VPN verbindingen, waarvan er meerdere actief kunnen zijn. Daarnaast betreft het per VPN verbinding, in de meeste gevallen, een ander subnet.

Onder de VPN verbinding is ‘Verstuur alle verkeer via VPN-verbinding’ uitgeschakeld.

Bedankt alvast.

Bijdrager
    Muziekfan

Wanneer de optie ‘Verstuur alle verkeer via VPN-verbinding’ is uitgevinkt, werkt het zoals je wilt.
    Op basis waarvan concludeer je dat het niet werkt zoals gewenst?

Indien het toch niet goed werkt kun je een en ander forceren via het Terminal commando routeadd

Succes.

Bijdrager
    Alelieveld

Die optie is inderdaad uitgeschakeld en dan nog steeds werkt het niet zoals gewenst.

Bijdrager
    mtooster

Heb je ook de ‘volgorde’ van je netwerkvoorzieningen juist ingesteld?
    Als je VPN-verbindingen op een hogere prioriteit staan dan je ethernet/wifi dan stuurt hij sowieso alle verkeer via de VPN gelovens mijn…

Je kunt die volgorde instellen via systeemvoorkeuren en dan het tandwieltje onder de lijst met netwerkvoorzieningen en dan ‘stel volgorde voorzieningen in’

Bijdrager
    borisboef

Het kan ook aan de instellingen op de VPN-server liggen. Daar kan van ‘hogerhand’ geregeld zijn dat al het verkeer via de VPN tunnel moet (bewust of onbewust)

Bijdrager
    Domtoren

Onder de VPN verbinding is ‘Verstuur alle verkeer via VPN-verbinding’ uitgeschakeld.

Zelfs met “Verstuur alle verkeer via VPN” ingeschakeld stuurt mijn MacBook het lokale verkeer niet via de VPN verbinding.

Als je VPN-verbindingen op een hogere prioriteit staan dan je ethernet/wifi dan stuurt hij sowieso alle verkeer via de VPN gelovens mijn…

Nee hoor. Dat doet hij niet.

Bijdrager
    iep

Dat ligt nogal aan de gebruikte vpn server/appliance. Bij sommigen regel je het op de appliance zelf en geldt deze optie voor alle vpn gebruikers. Bij weer anderen is het een optie die zich alleen aan de client kant bevindt. Als je de ingebouwde PPTP en L2TP mogelijkheden van OS X gebruikt (vpn toevoegen aan je netwerkdevices in Sys Prefs > Networking) dan heb je zo’n vinkje waarmee je dit kunt triggeren, kun je tevens toevoegen dat ie voor bepaalde ip-adressen die vpn moet gebruiken. Maar nogmaals, controleer of er aan de server kant niet ook al zo’n optie staat, die gaat vaak boven de optie in de client.

Bijdrager
    Alelieveld

Dank voor alle reacties. Ik ben er net achter dat het te maken heeft met de DNS Server.

Als een VPN verbinding actief is (PPTP) en ik ping naar een hostname op het lokale netwerk, krijg ik geen reactie. Als ik op IP basis ping, krijg ik wel reactie.

Wellicht dat dit nog ergens aan te passen is?

Bijdrager
    Alelieveld

Probleem is opgelost door mijn lokale DNS Server toe te voegen aan de VPN verbinding. Dank allen voor het meedenken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.