11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    macsterdam

osx corrupt – kan iemand helpen aub?

Ik zit met een dringend probleem: OSX ging midden in een sessie opeens vreemd doen. Alle voorkeuren werden ineens gereset, kleurinstelling veranderde van graphite naar blauw etc. Niet dat ik iets bijzonders deed, althans kan me niet herinneren. Nu willen geen van de voorkeur instellingen met blijven. Als ik iets instel, het programma sluit en weer opstart dan zijn die instellen gereset. Als ik Cocktail opstart krijg ik de melding: BSD subsystem is missing or corrupt.
    Ben onder andere mail-instellingen kwijt (weet ook niet hoe de oude mail database weer in te laden), NewsFire rss feeds weg en nog wat dingen. UIteraard geen actuele backup (wat ik normaal wel doe maar nu door omstandigheden niet!!)

Ik draai OSX 10.4.6 en ik heb tot nu toe het volgende gedaan, alles zonder resultaat:

Disk utility, repair permission
    AppleJack, vanuit Single User alles laten nakijken
    Combo update gedaan en weer alles laten nakijken
    MainMenu gedraaid

Ben een beetje ten einde raad en hoop dat iemand advies heeft – heel erg dank alvast.

Bijdrager
    JeePee

Hoeveel vrije schijfruimte heb je? Wat voor Mac? Kun je wat meer info geven? Als je opstart vanaf de installatieCD/DVD, wat zegt Schijfhulpprogramma dan?

Bijdrager
    macsterdam

Dank voor je reactie.

Powerbook 15″ 1.67 GHz G4. 1,5 GB Ram, HD 100 GB, 13 GB vrij. Opstarten van schijf nog niet gedaan want die heb ik niet bij de hand:(

Bijdrager
    JeePee

Zijn echt alle voorkeuren gereset of alleen van een aantal programma’s? Kun je wat programma’s noemen die je hebt ge├»nstalleerd de laatste tijd? Maak je gebruik van ‘haxies’ e.d.? Heb je Tiger in het verleden vers ge├»nstalleerd of ben je geupgrade vanaf Panther?
    Heb je hetzelfde probleem (het niet onthouden van instellingen) in een andere account? Als je van een programma de .plist weggooit, doet het programma dan wel ‘normaal’?

Bijdrager
    macsterdam

dit ga je niet geloven – m’n preferences map stond helemaal op slot, als in, No Access’, en dat heb ik absoluut niet zelf gedaan, dat weet ik zeker!! Daardoor werden de problemen veroorzaakt. Is nu weer opgelost. Phew – dit heb ik nog niet eerder meegemaakt zeg…….

Dank voor je reacties, je plist idee was de aanleiding op het op te lossen. Thanks!!!!!
    :D

Bijdrager
    JeePee

Graag gedaan! Het was al even door m’n hoofd gegaan, maar goed dat je er zelf op gekomen bent! 8)

Bijdrager
    addyboy
    ”macsterdam”

dit ga je niet geloven – m’n preferences map stond helemaal op slot, als in, No Access’, en dat heb ik absoluut niet zelf gedaan, dat weet ik zeker!!

Huh, dat is apart. Vraag me af hoe dat opeens kan komen:?

Bijdrager
    JeePee

In het verleden dacht ik dat het herstellen van permissies ook dit soort zaken weer op de fabrieksinstelling terug kon zetten, maar dat is niet het geval. Je ziet wel eens vaker dat er permissies van mappen e.d. verkeerd staan (hoe dat komt, geen idee), maar een optie om permissies van mappen e.d. weer terug te zetten in de originele stand, zou mijns inziens handig zijn, vooral omdat het voor de meesten onder ons aardig abracadabra is om de permissies handmatig te moeten gaan omzetten.:roll:

Bijdrager
    addyboy

ik weet wel dat sommige installers dit kunnen veranderen, dus misschien dat dat het was

Bijdrager
    macsterdam

Ik weet inmiddels wat het probleem veroorzaakt heeft. Ik gebruik MainMenu voor algemeen onderhoud en heb daar nooit problemen mee gehad. Nu blijkt dus dat nadat ik het gebruikt heb om de preferences na te kijken de problemen ontstaan zijn.

Ik gebruik osx nu al heel wat jaren maar dat de voorkeuren-map op slot is gegaan, dat heb ik nog niet mee gemaakt. Achteraf grappig/leerzaam, maar op het moment zelf schrok ik behoorlijk.

Bijdrager
    JeePee

Dat kan ik me voorstellen.:D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.