15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Spleet

OSX bug met het aanpassen van extensies

Volgens mij heb ik een bug gevonden in 10.4.7. (volgens mij is het al sinds 10.0)

Als je een extensie wilt veranderen van een bestand wat een enorme extensie heeft(.qxd1243215dsdzgzdgffsdghry3546 ) kan je niet kiezen tussen handhaaf de orginele extensie of gebruik de nieuwe extensie.

Weet iemand een oplossing of moet ik wachten tot Apple dit oplost???

Bijdrager
    Turbanus

Is dat een “normale” extensie dan?

Bijdrager
    Spleet

Nee,

maar ik krijg vaak zat bestanden binnen met erg vreemde extensies die ik pas kan openen als ik de extensie aanpas……..

Bijdrager
    DarkRaverNL

:apple: + i en dan onder Naam en extensie: de naam + ext. veranderen, als je een .zip in een .93285r890wyefhkghasldfi7w of wat dan ook veranderd blijft het een zip, en blijft er ook .zip achter staan, aleen zichtbaar bij de Info.

Bijdrager
    Spleet

Ja dat begrijp ik, maar zodra je de extensie hebt veranderd in het ” :apple: i ” menu, dan vraagt osx of je de orginele extensie wilt houden of de extensie die je net hebt ingetikt……..

maar omdat de orginele extensie(.23asdkfljds8f7324) zo lang is kan je alleen kiezen dat je deze wilt handhaven omdat de andere keus gewoon niet in het venster past.

Bijdrager
    Spleet

en wat jij (darkraver) zegt over de extensie veranderen en dat je dan bij info nog kan zien wat het “orgineel” voor een bestand was, is volgens mij niet helemaal waar…….er staat dan bij info/algemeen/soort: document

Bijdrager
    Turbanus

Dus omdat er achterlijke figuren zijn die zulke achterlijk lange extensies verzinnen, vind jij dat macosx een bug bevat, omdat er bij Apple nooit iemand bij stil heeft gestaan dat er wel eens zoiets achterlijks zou kunnen gebeuren?:wink:

Bijdrager
    DarkRaverNL

Zulk lange extensies bestaan er volgens mij niet eens….

Bijdrager
    macpro

@turbanus: En dan heeft ‘ie nog gelijk ook.
    De knop waar de extensie in wordt getoond is gewoon te klein om die achterlijk lange extensie te tonen.

Bijdrager
    macpro
    ”DarkRaverNL”

Zulk lange extensies bestaan er volgens mij niet eens….

Die bestaan dus wel, anders had de topicstarter het probleem niet.

Bijdrager
    Spleet

Nee het gaat eigenlijk om bestanden die automatisch worden gegenereerd(invul velden en dat wordt er auto een excel bestand van gemaakt).

Hierbij een voorbeeld van de naam van zo’n fout xls bestand
    visit12384(RD).xls;jsessionid=1B36843FC7F66413C952AA018BC039BC

Aangezien ik geen excel heb onder osx moet ik me bestand naar me “ouwe” g4 onder 9.2.2, maar dat lukt dan weer niet omdat de bestand naam weer zo idioot lang is.

is er geen andere manier dan om de extensie aan te passen behalve dan doormiddel van INFO?

Bijdrager
    Turbanus

Rechtstreeks er overheen typen.

Bijdrager
    Spleet

Ben er net eigenlijk met toeval zelf achter gekomen,
    je moet gewoon eerst heel de extensie weglaten (dan vraagt osx niet of je de extensie wilt veranderen) en dan later opnieuw de juiste extensie er achter plaatsen.

Beetje omslachtig maar het werkt.

Bijdrager
    fistkikker

Ik heb het geprobeerd en inderdaad: gewoon er overheen typen in de finder. Bestand selecteren, op enter drukken en typen maar.

Bijdrager
    Buzz

Volgens mij is het ook geen bug. Het hele principe van extensies komt voort van andere besturingssystemen, met name MS-DOS/Windows. Een bestandsextensie is een korte afkorting, die gewoonlijk niet langer dan 3 letters is, die in die besturingssystemen aangeeft wat voor soort bestand het is, en waarmee het dus geopend moet worden. OS X heeft ook andere manieren om bestanden aan applicaties te koppelen, maar omdat er veel bestanden tussen besturingssystemen worden uitgewisseld wil het ook wel mee doen aan het hele extensie-gedoe.

Die vraag van OS X als je een extensie veranderd is dus niet meer dan een vriendelijke waarschuwing dat wat je aan het doen bent gevolgen kan hebben die verder gaan dan het simpelweg veranderen van de naam.

Maar verder is het in OS X (en andere UNIXen) helemaal niet verboden om voor allerlei files bestandsnamen te hebben met punten “.” erin, en lange stukken tekst achter de laatste punt. Zulke bestandsnamen hoeven helemaal geen extensie te hebben. Vandaar dat OS X dan ook niet hoeft te waarschuwen als je zo’n bestandsnaam veranderd. Bij mij (OS X 10.4.7) stelt hij trouwens wel telkens die vraag, ook met lange extensies.

Niks aan de hand dus. Apple heeft niks vergeten, er is juist goed over nagedacht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.