6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    TakkU

OSX Bestanden verwijderen

Onlangs heb ik een nieuwe MacBook gekocht en hier zit door middel van een HDDCaddy een tweede harde schijf in. Op deze tweede harde schijf staan nog een hoop OSX bestanden die ik graag verwijderd wil hebben. Volledig formatteren van deze schijf kan ik echter niet, omdat er nog nog zo’n 600GB aan bestanden op staan die ik nog nodig heb.

Mijn vraag is: Hoe kan ik de OSX bestanden op deze schijf verwijderen zonder dat ik de bestanden die ik wel wil bewaren kwijt raak? Overigens staat deze schijf ook nog aangegeven als een van de bootschijven. Als ik de option toets ingedrukt hou bij het opstarten staat deze tweede schijf er nog steeds tussen.

Bijdrager
    Verdult

Het is misschien mogelijk, maar ik wil je toch aanraden een backup te maken van je gegevens en de schijf te formatteren. Zet ze bijvoorbeeld tijdelijk op je nieuwe schijf en formateer de oude dan. Dat is veel netter.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De schijf staat, vermoed ik, bij de opstartschijven omdat het systeem ontdekt heeft dat er een besturingssysteem opstaat.

Als ik het goed begrijp staat er een volledige installatie van OS X op de harde schijf, maar ook bestanden in de map /Gebruikers, en die laatste wil je behouden?

Je kunt alle bestanden op de schijf zichtbaar maken met dit commando in de terminal:

defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES

Hierna zou je ook alle verborgen mappen en bestanden van het besturingssysteem moeten zien. Als het goed is zijn dat (in de hoofdmap van de harde schijf):

Applications
    Gebruikershandleidingen en informatie
    Gebruikersinformatie
    Incompatible Software
    Library
    Network
    System
    Users
    Volumes
    bin
    cores
    dev
    etc
    home
    mach_kernel
    net
    opt
    private
    sbin
    setup.xml
    tmp
    uplauncher.log
    usr
    var

Weet je echt heel zeker dat die wegkunnen (dus onder meer dat je niet op de verkeerde schijf zit te kijken!) dan kun je zeallemaal in de prullenmand gooien, met uitzondering van Users (Gebruikers).

Maar nogmaals: doe dit soort dingen alleen als je echt goed weet wat je aan het doen bent!

Je kunt later de bestanden weer verbergen met hetzelfde terminalcommando, maar dan met “NO” in plaats van “YES”.

Bijdrager
    SunKeeper

Voordat je bovenstaande actie uitvoert is het dus zeer aan te raden vantevoren even een extra kopie te maken.
    Mocht het dan onverhoopt fout lopen kun je altijd de zaak terugdraaien en nogmaals proberen.

Sleutelbeheerder
    Night

Het is sowieso altijd handig een extra HD bij de hand te hebben voor periodieke backups. Voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet meer te laten; ze worden bijna weggegeven bij een pak wasmiddel.

Bijdrager
    TakkU

@Jakko Westerbeke: Thnx, daar was ik naar op zoek! Backups heb ik overigens gewoon, alleen niet van de volledige 600GB aan data die ik wil bewaren;) Ik ga een poging wagen, bedankt voor de hulp!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.