16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Tee Loo

OSX altijd aan, hoe lijden de fans ((@)) eronder?

Ik ben ondertussen wel een groot fan van Apple.

Dat OSX het liefst altijd aan staat is ook hulde! Het liefst doe ik dat dan ook.
    Met de MBP vraag ik me echter af of dat wel zo verstandig is. Voor OSX is het prima, maar hoe lijden de fans eronder?

Ik heb begrepen dat een update van OSX ervoor gezorgd heeft, dat beide fans sowieso aan gaan op ong. 2000rpm. Ongeacht de werkdruk. Dus als ik mijn MBP altijd aan heb, dan draaien die fans zich lens.
    Dus? zul je wel denken? Ik hou niet van draaiende delen: die kunnen stuk op den duur. Heb ook geen clou of die fans na verkoop van tijd luidruchtiger worden ivm slijtage of stofafzetting.

Don’t kill my fans!!
    Of: is Sleep soms ook ‘aan’ in dit hele verhaal?

grtjs

Bijdrager
    Elrithranduil

Het is sowieso beter op hem in sluimer te zetten als je hem niet gebruikt hij is dan zo weer wakker als je hem openklapt en de fans gaan dan uit. Het allerbeste is natuurlijk uitzetten dan kan er helemaal niks slijten en ik vind het wel prettig als soms het RAM leegegegooid wordt dan gaat hij weer even wat sneller dan als ik hem 10 uur laat aanstaan!

Bijdrager
    www.project-euh.com

Sleep, dan staan ook de fans uit ed.

Over het algemeen draaien de fans niet, dat zou je dan ook wel horen. Als je zwaardere taken uitvoert zouden ze op een gegevn moment aan moeten gaan, dat hoor je ook wel. Dus: als jij je fans al de hele tijd hoort is er iets anders mis, anders is het geen probleem om hem aan te laten lijkt me…

Bijdrager
    Elrithranduil

volgens mij staan de fans van de MBP constant aan.

Bijdrager
    jago

ja, daar heeft project-euh.com het even mis. De fans draaien steeds aan zo’n 2000rpm wat je nauwelijks hoort. Als de CPU op 70°C komt gaat die snelheid naar 3000rpm en dan hoor je het wel op voorwaarde dat er geen muziek op staat.

Als ik mijn laptop niet gebruik klap ik hem gewoon toe, uit sleep halen is 5sec werk en het is beter voor je fans, CPU, scherm, … alles gewoon 8)

Bijdrager
    macses
    ”Elrithranduil”

volgens mij staan de fans van de MBP constant aan.

inderdaad, de fans draaien continu aan een 1900 à 2000 rpm

edit: mijn MBP staat continu aan, enkel ’s nachts klap ik hem dicht

Bijdrager
    Oppie

Ik ben ook een fan en sta meestal aan…:P

Moderator
    Koen van Tongeren

Een aantal elementen in je computer, waaronder de harde schijf en de fans draaien liever continue dan dat ze aan en uitgezet worden. Google heeft ooit een experiment met de HD’s uit de eigen servers gedaan en kwam er achter dat hoe langer de HD’s continue draaiden, hoe langer de levensduur van het ding. Oftewel: je Mac continue aan laten staan is waarschijnlijk beter voor het apparaat dan ‘em zo nu en dan op sluimer of uit te zetten.

Bijdrager
    iljitsch

Maak je niet al te veel zorgen, fans gaan niet zo snel kapot, zeker niet wanneer ze zo langzaam draaien als de computer zo goed als niks doet en dus niet veel warmte genereert. Maar als je ‘m een aantal uren niet gebruikt, dan kan het natuurlijk nooit kwaad om je computer in de slaapstand te zetten. (Om onverklaarbare redenen heet dit “sluimer” in de Nederlandse versie van MacOS.) Alles wat beweegt of warm wordt staat dan stil dus geen slijtage, en het scheelt nog op je stroomrekening ook.

Bedenk dat een computer die uit staat niet slijt, eentje die aanstaat en dus warm is met draaiende onderdelen wel slijt, maar dat het de overgang van koud naar warm en terug is die de meeste slijtage oplevert. Ik zou dus niet vele malen per dag de computer uitzetten of voor een paar minuten inactiviteit de slaapstand gebruiken.

Zelf ben ik nooit een fan geweest van het onnodig dichtklappen van het scherm, als de laptop gewoon blijft staan waar-ie staat druk ik in plaats daarvan op de aan/uit knop en typ een S, dan slaapt-ie ook (en je kan dit ook activeren via het menu). Desondanks is er een contactje los ofzo in het scherm van mijn bijna vier jaar oude Powerbook waardoor een deel van het scherm niet meer (goed) werkt…

Bijdrager
    Tee Loo
    ”iljitsch”

Ik zou dus niet vele malen per dag de computer uitzetten of voor een paar minuten inactiviteit de slaapstand gebruiken.

Nee precies dat is ook weer zo net als Koen 1980 zegt.

thanks

Bijdrager
    strigoi

Als je MBP ‘slaapt’ kan je hem dan gerust meenemen in een schouder / rugtas, deze wil nog wel eens tijdens het lopen wat schommelen. Of is het tijdens transport toch verstandig de boel uit te schakelen?

Bijdrager
    iJoost

Als je even wacht tot het witte lichtje begint te “ademen” dan is de harde schijf geparkeerd en kun je ‘m veilig verplaatsen.

Ik vind het zelf ook wel stoer als je ergens komt om ‘m dan open te doen en meteen aan het werk te kunnen. De totaal andere netwerkverbindingen komen meestal ook vanzelf wel goed… Cool!

Bijdrager
    SMC frans

ik heb daar laatst ook over gepost

De ventilatoren staan constant aan
    erg vervelend want ik neem wel eens audio op en dan maakt ie tamelijk veel kabaal
    ook als ie niks doet

Bijdrager
    Tee Loo

Ja, openklappen en meteen werken. Blijf ik mensen mee verbazen.
    En de batterij dan?
    Hoezo?… 95%!

Schitterend!

Bijdrager
    strigoi

Inderdaad briljant spul! Bedankt voor snelle replys

Bijdrager
    CMD-Z
    ”Koen

Een aantal elementen in je computer, waaronder de harde schijf en de fans draaien liever continue dan dat ze aan en uitgezet worden. Google heeft ooit een experiment met de HD’s uit de eigen servers gedaan en kwam er achter dat hoe langer de HD’s continue draaiden, hoe langer de levensduur van het ding. Oftewel: je Mac continue aan laten staan is waarschijnlijk beter voor het apparaat dan ‘em zo nu en dan op sluimer of uit te zetten.

Is dit echt zo?
    Waar zijn de referenties ;)?

Dat zou nogal wat veranderen, waarom zou ik hem dan snachts niet gewoon aan laten staan, met een screensaver of screen donker. (op stroomverbruik argument na dan).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.