9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    iMac G3

OSX 10.4 Op iMac G3

Ik heb een iMac G3 graphite met:
    500 MHz
    320 MB Ram
    13 Gig HD
    Pro Keyboard
    DVD

Zou ik hier :finderoud: OSX 10.4 op kunnen zetten?

Bijdrager
    Xcode

Ja, dat kan zeker!
    Maar ik weet niet zeker of je hardeschijf van 13 GB groot genoeg is.

Bijdrager
    Nikita

Jup, dat kan. Staat er nu ook al OSX op? Anders moet je eerst even zeker weten dat je de firmware hebt geupgrade (kan je downloaden vanaf de support site van Apple). Met de verkeerde firmware kan je wel ’s je Mac naar de maan helpen.
    13 GB is genoeg voor OSX maar reken maar dat het wel snel vol is :wink:
    En met 512 MB loopt alles toch wel soepeler.

Bijdrager
    Len

Gaat prima. Als je OS 9 nog gebruikt raad ik wel aan om een aparte partitie voor beide systemen te maken. OS 9 wordt een stuk trager als het op de zelfde schijf als OS X staat omdat OS X er zo’n 60.000 bestanden en 12.000 mappen bijgooit. Die zooi wil je gewoon apart houden.

Die 13 GB schijf is een beetje klein – zeker als je hem opdeelt -, maakt ook een hoop kabaal, maar het is zeker niet onmogelijk. Als je nog een ‘ouwe’ 40/60/80 GB schijf van een vriendelijke PC gebruikende kennis kan overnemen…

Let wel: OS X verwijder je niet zomaar door de systeemmap in de prullenbak te gooien, het formatteren van de schijf is de enige schone optie, mocht je OS X er toch niet op willen houden. Nog een reden om OS X apart te houden. Houdt ook altijd minimaal 1 GB vrij op een OS X schijf, anders draait het systeem in de soep.

EDIT: Vergeet ik helemaal. Luister naar Nikita, installeren met een oude firmware kan je iMac inderdaad verpesten! OS X checkt daar op, maar toch…

Bijdrager
    iMac G3

Ik heb nu 10.2.8, heeft die de goede firmware???

Ik had eerst 30 Gig, zat er standaard in, maar die begon veel kabaal te maken en werkte niet goed meer, dus ik heb 13 gig uit eentje van 1999 gehaald (ook een Graphite).

Bijdrager
    Len

Als 10.2.8 er op draait zal je wel de goeie firmware hebben.

Voor de zekerheid, hier staat ie:
    http://www.macupdate.com/info.php/id/5656

Je moet met OS 9 opstarten om deze update uit te voeren.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Ik heb Panther geïnstalleerd op een 350 MHz iMac, 128 mb geheugen. Het is geen snelheidsmonster, maar het fungeert prima als jukebox. Tiger schijnt nog sneller te zijn dan Panther, dus dat zou helemaal goed moeten komen.

Bijdrager
    iMac G3

Ik had eerder een G3 266MHz met Panther en die liep geweldig, Ook spelletjes zoals Cro-mag rally liepen wel mooi, maar op mijn nieuwe Graphite loopt het nog mooier. Ik denk door een betere Graphics chip of zo.. :D

Bijdrager
    Len

Klopt. In de 233-266-333 MHz iMacs zit een ATI Rage II chip (2/6 MB). Deze wordt helemaal niet meer door Mac OS X ondersteund. Geen interface acceleratie, geen OpenGL, niks. Wel jammer, onder OS 9 was dat nog een goeie interface accelerator/Quickdraw/OpenGL chip.

In de DV zit een Rage 128/8MB. Hier kan OS X wat mee en dat is ook aan het systeem te zien.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.