25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    milann

OSX 10.4 installeren via externe dvd-drive [opgelost]

Hallo,

Ik wil OSX 10.4 installeren op mijn ibook G4 / 1,07 GHZ / 1,25 Ram, heb er pas een nieuwe HD van 160 GB ingezet.
    Ik heb net een nieuwe externe dvd-drive gekocht, en ik dacht ik installeer osx wel ff….

Niet dus…..

Ik heb het geprobeerd via de C toets d.m.v. opnieuw opstarten, en ook nog d.m.v. de alt-toets.

Bij de alt-toets krijg ik een rond pijltje en een recht pijltje te zien? Als ik op deze klik, komt het bekende horloge’tje in beeld, en gebeurd er verder helemaal niets…

Heeft iemand een idee hoe ik OSX erop kan installeren? Graag wel met de externe dvd-drive…….

Groetjes, Milan

Bijdrager
    Nikita

Waarom gebruik je daar de externe DVD drive voor als de iBook zelf gewoon DVDs kan lezen…?

Bijdrager
    milann

omdat die stuk is:oops:

Bijdrager
    Nikita

Ah… Nou, het zou moeten werken via een FireWire apparaat. Dus geen USB. Overigens kan dat met die ALT knop wel een tijdje duren voordat alles weer is vrijgegeven (dus dat klokje in een pijltje veranderd).

Bijdrager
    Gijs Raggers

Mac gewoon opstarten, Mac OS X DVD in je externe drive, dan komt ie in beeld en kies je Install, hij herstart en alles gaat vanzelf. Zo niet, dan zit je in de shit want dit hoort te werken.

ps. tis toch wel een FW drive en geen USB?

Bijdrager
    milann

Het is wel een USB drive…………………..
    Heb nog wel een FW-kabel, kan er niet op denk ik ….

Bijdrager
    back2mac

heb je nog een andere mac met firewire tot je beschikking ?

Bijdrager
    milann

morgen wel , maar dan kan ik het in target mode doen……
    heb ik vanmiddag ook al geprobeerd, maar toen kreeg ik mijn ibook niet te zien op de macbook….

Bijdrager
    back2mac
    ”milann”

morgen wel , maar dan kan ik het in target mode doen……
    heb ik vanmiddag ook al geprobeerd, maar toen kreeg ik mijn ibook niet te zien op de macbook….

hmm, je bedoelt je ibook in target mode op de macbook ?
    Nu weet ik niet zeker of je hd van je ibook al geformateerd moet zijn om ‘m te kunnen zien in target mode.

ik dacht:
    2 macs verbonden met 1 in target mode, eventueel externe cd(dvd)rom eropaangesloten,
    macbook opstarten met install dvd (als dat kan tenminste want je wil een PPC os installeren)
    tijdens installatie de ibook hd selecteren.

Ik denk dat je meer succes hebt met 2 ppc macs met firewire.

Bijdrager
    milann

heb ook nog een hele oude imac 266 mhz… je weet wel zo’n groene….
    moet het hiermee lukken? dit is wel PPC toch?

Bijdrager
    back2mac

de enige echte originele. . . . ..

zit er firewire op ? ik dacht namelijk van niet.

Bijdrager
    milann

ik kijk ff,……

edit: zit er helaas niet op….

Bijdrager
    back2mac
    ”milann”

ik kijk ff,……

edit: zit er helaas niet op….

dacht ik ook al.
    heb je nog een kennis met een imac of powerbook (PPC) met firewire ?

Bijdrager
    milann

ehm…. nee, alleen maar met een intel macbook….

Bijdrager
    back2mac

Kan je de externe usb dvd drive nog omruilen tegen een firewire versie ?

Dat werkt namelijk wel.

Bijdrager
    milann

Kan ik niet gewoon ergens zo’n firewire kabel kopen die ik i.p.v. de usb kan gebruiken? of is de aansluiting niet goed in de externe dvd?

heb hem vanmiddag gekocht bij media markt, lightscribe en alles erop dus liever ruil ik hem niet voor een andere om….

Bijdrager
    back2mac
    ”milann”

Kan ik niet gewoon ergens zo’n firewire kabel kopen die ik i.p.v. de usb kan gebruiken? of is de aansluiting niet goed in de externe dvd?

Als er een firewire aansluiting aan de buitenkant van de externe dvd zit kan het.
    Bij mijn weten is het niet mogelijk om een firewire kabel aan te sluiten op een usb drive en zijn er geen verloopkabels/stekkers.
    Een PPC mac kan niet van een extern usb aangesloten medium opstarten, de intel macs wel.

Voordelen van firewire apparatuur tov USB:
    – snelheid.
    – opstarten van dat medium mogelijk als je een PPC mac hebt.
    – zoek ook op het forum, er zijn een aantal topics die dit behandelen.

(voor mij de voornaamste redenen geweest om externe firewire apparaten aan te schaffen)

Bijdrager
    milann

ik kwam er vanmorgen achter dat het bedrijf naast ons, wel een ibook 14″ heeft en een imac g4…..
    dus ik daar naartoe lopen, zou ik heel even gebruik mogen maken en alles uitleggen blablabla…

antwoord NEE, komt niks van in… lekker vertrouwen weer he….

Bijdrager
    milann

via de macbook installeren lukt ook echt niet, krijg ik een melding dat 10.4 niet op dit systeem kan worden geinstalleerd…..

Bijdrager
    back2mac
    ”milann”

ik kwam er vanmorgen achter dat het bedrijf naast ons, wel een ibook 14″ heeft en een imac g4…..
    dus ik daar naartoe lopen, zou ik heel even gebruik mogen maken en alles uitleggen blablabla…

antwoord NEE, komt niks van in… lekker vertrouwen weer he….

tsjaa, zakelijk gebruiker, je bent geen certified apple engineer, gaat hun macje plat hebben zij weer een probleem. begrijpelijk.

Bijdrager
    back2mac
    ”milann”

via de macbook installeren lukt ook echt niet, krijg ik een melding dat 10.4 niet op dit systeem kan worden geinstalleerd…..

Heb je ook al andersom geprobeert ?

macbook opstarten in targetmode. (install dvd al wel in de macbook)
    firewirekabel tussen ibook en macbook.
    Ibook opstarten met alt (option) ingedrukt, (fingers crossed)
    met enig geluk krijg je een bootable image te zien. (die van de macbook of de cd)

Ik help je hopen.

Bijdrager
    milann

back2mac, je bent de man!:D het is gelukt en mijn ibookje is nu via de macbook in target mode aan het installeren.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben weer blij, bedankt!
    echt geweldig dit!

Bedankt voor je hulp.

Groetjes, Milan

Bijdrager
    milann
    ”milann”

back2mac, je bent de man!:D het is gelukt en mijn ibookje is nu via de macbook in target mode aan het installeren.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

echt geweldig dit!

Bedankt voor je hulp.

Groetjes, Milan

hij is nu helemaal geinstalleerd, ff alle programma’s er nog opzetten.. daar ga ik vandaag ff lekker mee bezig zijn…..

Bijdrager
    back2mac
    ”milann”
    ”milann”

echt geweldig dit!

Bedankt voor je hulp.

Groetjes, Milan

hij is nu helemaal geinstalleerd, ff alle programma’s er nog opzetten.. daar ga ik vandaag ff lekker mee bezig zijn…..

dat van die man, niet door vertellen hoor . . . . .:wink:

veel plezier nog en vergeet niet bij je eerste post OPGELOST in het onderwerpveld te vermelden.
    Dit stellen de mods en dergelijke op prijs dacht ik.

Bijdrager
    milann

doe ik, en nogmaals bedankt:)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.