7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    birger

OSX 10.4 installeren op externe schijf mogelijk ?

Mijn vraag is of het mogelijk is OSX 10.4 clean te installeren op een externe schijf die via FireWire is aangekoppeld, en deze schijf eventueel te gebruiken als opstartschijf.
    Is het daarnaast dan ook mogelijk om bij een collega (die wat in de problemen zit) deze FW-schijf aan te koppelen en hier dan vanaf mijn externe schijf op te starten om hem zo te helpen?

Ik denk dat het makkelijk is tijdens de installatie de externe schijf aan te duiden waar de installatie zal gebeuren. Maar geeft deze procedure nadelen m.b.t. snelheid enzo ???

Graag een antwoordje van de kenners die hier massaal aanwezig zijn.
    Dank U !!!

Eén nadeeltje: DRINGEND.

Bijdrager
    DoubleD

Dat is best mogelijk, heb het zelf ook in gebruik.

Via schijfhulpprogramma kun je alles regelen zeg maar alvorens Mac OSX te installeren.
    Partitioneer of herpartioneer je schijf zoals je wilt maar vergeet niet de juiste tabel indeling te kiezen bij de opties! Ik had hem op “apple-partie-indeling” laten staan, maar tijdens de selectie voor de te kiezen externe schijf kreeg ik dan een rode uitroepteken. Voor een intel variant kies je dus de “GUID-partitietabel”. Daarna start je je Mac op via de install cd/dvd op de externe schijf die nu naar aller waarschijnlijk te selecteren moet zijn.

Succes :)

Moderator
    Poezenbeest

Kwestie van uitproberen…

Apple ondersteunt het niet, maar het kan. Of het met OSX ook kan heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, ik weet wel dat het met OS9 kan.

De beste manier is om eerst uit te proberen of je OSX op de schijf kan installeren en daarna of je ervan kan opstarten op je eigen computer (Systeemvoorkeuren>opstartschijf)

Bijdrager
    pinkie

Ja, dat kan zonder probleem. Wanneer je externe harde schijf sneller is dan je ingebouwde dan zul dat verschil ook zeker merken wanneer je die externe schijf als opstartschijf gebruikt.

Moderator
    Night

Ik meen dat het dan wel een firewire disk moest zijn…

Bijdrager
    pinkie
    ”Night”

Dat is precies wat de TS vraagt dus geen probleem

Moderator
    Poezenbeest
    ”Night”

Klopt… USB mount pas na het opstarten en dus gaat het daarmee niet lukken.

…wat dat betreft was het voor mij een schok dat mijn nieuwe 5G-iPod op USB liep… terwijl de 1G op FW liep. (en nog groter was de schok toen ik erachter kwam dat dual USB niet inhoudt dat je USB 2 hebt :S)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.