20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    egmond

osx 10.3 op G3

Hallo
    Ik mijzelf zojuist een ouder G3 verworven met daarop os9.
    Volgens de systeemeisen zou hierop osx te installeren zijn: G3 min. 256 mb enz..
    Ik had nog panther installatie cd’s van mijn Ibook maar daarvan wil hij niet booten.
    Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken?
    vast bedankt

Bijdrager
    Nikita

1) Heeft die Mac een DVD speler of zijn de Panther schijven geen DVDs?

2) De grijze installatie schijven die bij je iBook horen, doen het alleen op dat type iBook. Er zit een beveiliging ingebouwd.

Denk bij een G3 ook aan de Firmware versie, met een verkeerde versie kan je je iMac d’r mee naar de schroot helpen!

Bijdrager
    egmond

Oe dat zijn goeie tips
    Panther discs zijn cd,s daar had ik wel op gelet.
    Maar kun je me wat meer uitleggenover die firmware updates?

Bijdrager
    egmond

Het is overigens een G3 blue & white…

Bijdrager
    Nikita

Hier is een lijst met alle firmware updates voor elke Mac die eventueel nodig zijn om OSX 10.2 of hoger te draaien. Je moet ze installeren vanuit OS9.

Bijdrager
    egmond

dank je vast.
    Maar met mijn grijze cd’s kan ik dus kennelijk de update naar osx niet doen voorlopig, helaas……..Heb je nog een andere suggestie kan het b.v. via het geback-upte systeem op mijn externe La cie?

Bijdrager
    1984

Het kan wel, het ligt er ook aan wat voor G3 (B&W). het is (300Mhz/450Mhz bijvb.)
    256Mb is wel erg weinig om OsX te draaien, Os 9 zal zeker stabieler draaien op een PM G3

Bijdrager
    egmond

nee ik heb 384 ram en de processor is 350 Mhz volgens mij moet dat net lukken toch?

Bijdrager
    Nikita

Moet genoeg zijn. Wat je dan moet hebben is een retail cd-versie van Panther. Die kan je voor een paar tientjes vaak wel vinden op Marktplaats.

Bijdrager
    geejay

Moet zeker gaan lukken. Heb al 6 jaar een PB G3 (400 mhz) met 640 MB geheugen en daar draait 10.3.9 probleemloos op. Eigenlijk veel te goed want nu heb ik geen argumenten om mijn vrouw te overtuigen dat we echt een nieuwe MacBook nodig hebben.

Bijdrager
    egmond

Tot zover bedankt.
    Moet nu dus even achter de juiste cd’s aan.
    Nog een vraag,: het is dus ook niet mogelijk om de cd, s vauit mijn Ibook via firewire of netwerk op de blue & white te laden?
    Of slaat dat echt nergens op.
    O en Geejay, gewoon doen die macbook, blijven zoeken naar redenen. ze zijn er, echt!

Bijdrager
    Nikita

Ik weet niet of de B&W modellen al de Target modus kennen, anders kan je dat proberen vanaf je iBook.

Bijdrager
    egmond

ehh kan je me dat uitleggen
    :oops:

Bijdrager
    Nikita

Target mode: met T ingedrukt opstarten totdat je een firewire icoon in beeld krijgt. Dan kan je die Mac als een externe schijf aan een andere Mac hangen en bijvoorbeeld OSX op die Mac installeren. Maar volgens mij ondersteunt de Power Mac G3 die functie niet…

Bijdrager
    egmond

Ik heb het wel kunnen vinden in Os9 (target mode) maar zegt dat dan ook iets over of de B&W dat trekt? of ondersteunt?

Bijdrager
    Nikita

Ik zou zeggen, probeer het eens uit :wink:
    Je B&W opstarten met de T ingedrukt en dan hopen dat je een firewire symbool krijgt te zien.

Bijdrager
    bommels

Niet verder vertellen:

Ik heb met de installatie CDs van mijn iBook een G3 snow een upgrade naar 10.3 gegeven:
    – ik heb een externe firewire disk aan mijn ibook gehangen.
    – ik heb met de ibook installatie CDs een schone installatie op de externe disk gemaakt
    – ik heb de externe disk aan de G3 gehangen, daarvan opgestart en de boel naar de interne disk gekopieerd met carbon copy cloner.

En dit werkte gewoon. Ik zou niet weten waarom het niet zou werken als je de G3 in target mode opstart en direct aan de iBook hangt, maar in mijn geval was dat niet mogelijk omdat de G3 ergens anders was dan mijn iBook.

succes, Bart

Bijdrager
    egmond

Bedankt voor je advies ik ga t allemaal proberen en laat te dan weten.:wink:

Bijdrager
    egmond

kan dat trouwens ook met een usb 2.0 schijf?

Bijdrager
    bommels

kan dat trouwens ook met een usb 2.0 schijf?

Nee. De (PowerPC) mac firmware ondersteunt wel firewire, maar geen usb schijven. Doordat je van CDs opstart zal de USB geen disks kunnen mounten.

Wat ik beschreven heb is trouwens niet helemaal toegestaan :innocent: . Maar het bijgeleverde 10.1 was ook zo instabiel…. Een retail versie van 10.3 kopen is natuurlijk beter.

OSX draait trouwens prima, maar het is dan ook wel een luxe G3: 600MHz, 768MB geheugen en 40GB schijf.

grtz bart[/quote]

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.