12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    W.I.S

OSX 10.6 naar yosemite back-up en/of uitbreiden geheugen

Ik heb een macbook besturingssysteem 10.6
    Met carbon copy clone maakte ik altijd een copy op een externe HD (Lacie) via firewire. Ik kon ook opstarten vanaf die externe HD. Toen mijn emac ermee ophield heb ik via migratie assistent alles op mijn nieuwe macbook kunnen overzetten. Nu wil die externe hd (lacie) niet meer aan.
    ik wil mijn mac upgraden naar yosemite. Voor de zekerheid wil ik eerst een goede copy hebben.
    Om toch een back-up te hebben heb ik een nieuwe externe HD gekocht (seagate), die werkt via usb. Met timeline een back-up gemaakt. Maar vanaf deze externe HD kan ik niet opstarten. Op internet kom ik wisselende verhalen tegen over timeline/ besturingsysteem10.6, ik heb er totaal geen verstand van. Mij is ook aangeraden om eerst mijn geheugen uit te breiden, van 4 naar 8 gb.
    Mijn vraag; is de copy via timeline net zo veilig als back up als de copy via CCC. En is mijn mac geschikt voor yosemite met 4 of 8 gb, oftewel is er extra werkgeheugen nodig en werkt yosemite dan goed ?

Bijdrager
    TheBigZ
    W.I.S op 25 januari 2015

En is mijn mac geschikt voor yosemite met 4 of 8 gb, oftewel is er extra werkgeheugen nodig en werkt yosemite dan goed ?

Dan zul je ons eerst moeten vertellen welke Mac je hebt.

2GB is vrijwel onwerkbaar als je meerdere apps open hebt.
    4GB is het minimum om in Yosemite enigszins basaal te kunnen werken.
    8GB is sterk aan te raden als je meerdere apps (met data, zoals iPhoto, iTunes, iMovie e.d.) tegelijkertijd gebruikt.
    Als het geheugen van je Mac nog uitbreidbaar is, en er past 16GB in, stop dat er dan meteen in.

Bijdrager
    W.I.S

Dank voor je reactie. Ik weet niet precies welke info nog meer nodig is, zoals gezegd heb ik er weinig verstand van.
    Maar ik doe een dappere poging.
    Macbook pro 7.1
    intel core 2 duo
    2,4 GHZ
    Aantal processors 1
    totaal aantal cores 3
    L2-cache 3 MB
    Geheugen 4 GB
    Bussnelheid 1,07 GHZ
    Opstart ROM versie MBP71.0039.BOB
    SMC versie 1.62f7

Geheugen
    Bank 0/DIMMO 2 GB DDR3 1067
    Bank 1/DIMMO 2 GB DDR3 1067 MHZ

Op dit moment zit er dus 4 GB in en dat werkt prima voor mij. Op de downloadsite van Yosemite lees ik dat er minimaal 8 GB vereist is. Geen flauw idee of er 16 GB i kan.
    Aangezien ik er geen verstand van heb zal ik ook niet zelf er extra geheugen in gaan zetten. Volgens de ‘apple’winkel waar ik gister was kunnen zij er 8 GB in zetten maar het is ook hen onduidelijk of Yosemite dan goed gaat werken.

Mij is ook nog onduidelijk of ik mijn back up (nu via time machine op een externe HD gezet) kan terugzetten mocht Yosemite toch niet goed werken. Of dat ik daar toch echt een clone via CCC voor moet hebben. (heb uiteraard wel de originele cd’s geleverd bij mijn macbook)

Bijdrager
    SMTR
    W.I.S op 25 januari 2015

Op de downloadsite van Yosemite lees ik dat er minimaal 8 GB vereist is. Geen flauw idee of er 16 GB i kan.
    Aangezien ik er geen verstand van heb zal ik ook niet zelf er extra geheugen in gaan zetten. Volgens de ‘apple’winkel waar ik gister was kunnen zij er 8 GB in zetten maar het is ook hen onduidelijk of Yosemite dan goed gaat werken.

Mij is ook nog onduidelijk of ik mijn back up (nu via time machine op een externe HD gezet) kan terugzetten mocht Yosemite toch niet goed werken. Of dat ik daar toch echt een clone via CCC voor moet hebben. (heb uiteraard wel de originele cd’s geleverd bij mijn macbook)

1. Geen idee wat je bedoelt met “Downloadsite van Yosemite”, maar volgens Apple is 2 GB het minimum, zie hier. Echter zoals @TheBigz terecht aangeeft is dat geen aanrader, maar jouw 4GB moet voldoende zijn. Uiteindelijk is 8GB wel een aanrader maar geen absolute must.

2.Ik vind het erg vreemd dat het de “applewinkel” onduidelijk is of het goed gaat werken met 8GB. Jouw MacBook moet dat aankunnen

3. Je kunt altijd dmv Time Machine backups terug naar een oudere staat van je MacBook.

EDIT: 8GB vrij schijfruimte is wel een eis, verwar dat niet met werkgeheugen…;-)

Bijdrager
    W.I.S

Fijn zulk heldere uitleg, zelfs ik begin er iets van te snappen.

Downloadsite bedoelde ik inderdaad de Apple site waar je Yosemite kunt installeren.

Applewinkel – Vond het ook al zo’n raar antwoord. Maar ja, als je er aan kan verdienen ben je misschien niet helemaal objectief ?
    8 GB kost zo’n € 100 om er op te zetten.
    Heeft het voordelen om er 8 GB op te zetten of is dat gewoon weggegooid geld?

8 GB Ik dacht inderdaad dat ze daar die 4 Gb geheugen mee bedoelden.

Vrije schrijfruimte ??
    Bedoelen je daar het volgende mee ?? (op de MAC Hd)
    Capaciteit 249,72 GB
    beschikbaar 175.94 GB
    gebruikt 73.28 GB

Zoals ik het nu begrijp kan ik, met die 4 GB rustig Yosemite er op zetten.
    En is die 175.94 GB (= vrije schrijfruimte ?) genoeg.

En, voordat er paniek uitbreekt, via time machine kan ik altijd mijn oude versie inclusief programma’s en alles wat er nu opstaat terug zetten mocht er toch iets mis gaan.

Bijdrager
    W.I.S

Sorry, maar ik heb er echt geen verstand van.

Dank voor alle links TheBigZ, maar ik vrees dat me dat toch wat te ingewikkeld wordt.

Tot nu toe draaien ‘zware’ programma’s (indesign/photoshop/illustrator) prima.

Even terug naar mijn begin vraag

1 Kan ik yosemite er rustig opzetten zonder problemen te krijgen?
    Of moet ik er eerst mijn geheugen uitbreiden naar 8 GB.

2 Time machine backup
    – Mocht er toch iets misgaan is dit voldoende om alle programma’s, bestanden etc. terug te zetten op mijn macbook.

– Mocht mijn computer (in de toekomst) crashen is de back up op time machine voldoende om via migratie assistent alle programma’s, bestanden etc. op een nieuwe computer te zetten. (zoals ik kon met Carbon copy clone vanaf mijn externe Lacie Hd)

Wat wordt nu bedoeld met vrije schrijfruimte en wat wordt nu bedoeld met werkgeheugen ?

Bijdrager
    TheBigZ

1. Ja dat kan. 4GB is genoeg voor Yosemite (zie eerdere reacties).

2. Ja je kunt alles terugzetten vanuit je Time Machine backup. (Mits je zelf niet expliciet mappen hebt uitgesloten van backup.)

Vrije schijfruimte (176GB bij jou) is de ruimte die je over hebt (van de 250GB totaal) op je harde schijf (HD of SSD). Hier worden je programma’s en bestanden opgeslagen.
    Geheugen (4GB) wordt gebruikt tijdens het gebruiken van die programma’s (RAM), als je Mac aan het werk is.

Bijdrager
    W.I.S

Bedankt voor de antwoorden op mijn vragen en de heldere uitleg.

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

Bijdrager
    Brombeer
    TheBigZ op 25 januari 2015

1. Ja dat kan. 4GB is genoeg voor Yosemite (zie eerdere reacties).

Voor Yosemite alleen wellicht. Maar als je meer wilt dan alleen het OS draaien, verwacht ik strandballen. Ik heb hier een i7 mini met 4 GB werkgeheugen staan die met Maverick niet vooruit te branden is, laat staan wat Yosemite gaat trekken.
    Neem dus voorzorgsmaatregelen (een oude 10,6 systeembackup bewaren) om terug te gaan als favoriete programma’s het niet meer doen of de machine de softwareupgrade niet lekker trekt. Een van de onaardigheden is bijv. dat de migratie assistent niet wil migreren naar een lager systeem.

Bijdrager
    TheBigZ
    Brombeer op 25 januari 2015
    TheBigZ op 25 januari 2015

1. Ja dat kan. 4GB is genoeg voor Yosemite (zie eerdere reacties). @brombeer: Even naar boven scrollen….

Voor Yosemite alleen wellicht. Maar als je meer wilt dan alleen het OS draaien, verwacht ik strandballen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.