20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    daaninhox

osx 10.5 installeren op imac g5

hoi,

ik heb een torrent van osx 10.5 gedownload en nu wil ik dat gaan installeren op mijn imac g5 17”. dat lukt niet. er staat installeren en dan herstart om te installeren, dat doe ik dan en het enige is dat de imac opnieuw wordt opgestart??? iemand enig idee hoe dit komt? ik heb er nu 10.4.11 tiger op staan. als het aan de torrent ligt heeft iemand dan nog een goede torrent voor mij? als het niet aan de torrent ligt kan iemand me dan uitleggen hoe ik dit dan wel moet installeren.

gr. Daan

Bijdrager
    Maikelw

Als je opstart en je houdt de ALT toets ingedrukt… krijg je dan opties waarbij je een opstartschijf kan kiezen? Indien zo, staat je Leopard hier bij?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Allereerst kan je je PRAM een reset geven. Het is namelijk in het PRAM dat de OS X Installer aangeeft dat er van de installatie-DVD opgestart moet worden, en als dat niet gebeurt herstart de iMac slechts. Probeer sowieso Maikelw’s tip. Als het dan nog niet werkt is de DVD niet bootable.

Bijdrager
    daaninhox

Als ik alt inhoud staat de cd Leopard er niet bij. Ook heb ik de PRAM een reset gegeven. Alles tevergeefs. Als ik Leopardinstaller download en het via dat programma doe lukt het zelfs niet

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als OpenFirmware de DVD niet ziet is deze waarschijnlijk niet bootable. Om toch een defecte SuperDrive uit te sluiten kan je proberen een externe DVD-speler te gebruiken. Anders kan je de Leopard DVD image op een USB stick zetten (wel met Apple Partition Map indeling, met GUID doen PowerPC Macs niets) en de iMac daarvan opstarten.

Bijdrager
    daaninhox

Het probleem is dat ik niks kan veranderen in schijfhulpprogramma ik kan de schijf niet wissen niet partitioneren eigenlijk helemaal niks. Het is alsof ik geen beheerder ben wat ik overigens wel ben

Bijdrager
    LastBoyScout

Had ook een iMac G5 (PowerPC) staan waar ik ook best wel wat moeite heb moeten doen om daat een nieuwe installatie op te doen.
    Vanaf USB booten kan je vergeten; want dat werd pas ingevoerd met de Intel-Mac’s. Booten vanaf CD of een Firewire Disk/CD is de enige optie. Wat je ook nog kan proberen is je G5 laten booten vanaf een andere (Power)mac dmv Firewire Target mode. Dan kan je daarna de (remote) disk clonen met CC-Cloner en zo je mac weer bootend maken.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@LastBoyScout

De meeste Macs vanaf 1999 (vanaf de iMac DV en AGP Power Mac G4 geloof ik) kunnen van een USB schijf opstarten (alle New World ROM machines). Dat is met USB 1.1 natuurlijk tergend traag, maar gelukkig heeft de iMac G5 USB 2.0. Let alleen wel dat alleen Mac OS 9 en Mac OS X versies nieuwer dan 10.4.5 van USB kunnen opstarten. Met Leopard zit je dus veilig. De enigste voorvereiste hiervoor is -zoals ik al in mijn vorige post stelde- dat de USB schijf met Apple Partition Map partitie indeling is geformatteerd. En daarnaast natuurlijk HFS of HFS+, afhankelijk van de installer.

Daan, zit je nu op de G5 in het Schijfhulpprogramma? Vanuit OS X zelf kan je natuurlijk ook je opstart schijf niet wissen, dat kan pas vanuit de installatieschijf. Staat er nu wel een OS op de iMac, of is hij helemaal blanco?

Bijdrager
    daaninhox

Er staat nu osx 10.4.11 op. Op de foto kun je zien dat ik nergens op kan klikken/uploads/community/5120852603f785309cf105e39c69f3e5323c6bd5_79773.jpg

Bijdrager
    daaninhox

Bijdrager
    daaninhox

Kunnen jullie me stap voor stap uitleggen hoe ik de schijf wis en 10.5 installeer?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kan de schijf ook niet vanuit OS X wissen. En dat is maar goed ook, want anders zouden we hier heel wat topics zien van mensen die per ongeluk hun harde schijf hebben gewist.

Om de opstartschijf te partitioneren of te wissen moet je eerst van de installatieschijf opstarten. Maar dat lukt dus niet, dus voordat ik hier allemaal instructies ga uittypen kunnen we beter eerst uitzoeken waarom je niet van die DVD kan opstarten, en zo nodig een omweg vinden om alsnog de installer te kunnen starten.

Bijdrager
    daaninhox

Ja precies het opstarten vanaf een cd lukt niet

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kan je met een anders Leopard-compatibele machine verifiëren of de DVD wel bootable is? Een oude iMac (20″ of 24″, PowerPC of Intel, niet de 21,5″ en 27″ modellen), Mac mini (doorgaans met witte bovenkant), of MacBook (Pro) van voor 2009 zou moeten werken. Als die ook niet van de DVD willen opstarten moeten we maar concluderen dat deze inderdaad niet bootable is. Je kan de DVD dan weggooien, je hebt er immers niets aan.

Maar zoals ik eerder al zei kan je ook via USB proberen te installeren. Als je dus een minimaal 8GB groot USB stickje hebt liggen kan je die daarvoor gebruiken. Als je die hebt hoor ik dat wel, dan zal ik even wat instructies klaarzetten. Zoals LastBoySchout zegt kan je ook de Firewire Target Disk mode gebruiken. Mocht de DVD in een andere Mac dus wel bootable blijken (dus iMac SuperDrive kapot), dan kan je de G5 of van de SuperDrive van de andere computer laten installeren, of de iMac min of meer als een externe harde schijf aansluiten en via de “goede” computer installeren.

Bijdrager
    Brombeer

Je kunt zelfs de laatste machine met Superdrive gebruiken, als het OS te oud is voor de machine krijg je daarvan een melding en dat betekent dat de machine ervan is opgestart. Toch?

Maar Daan, ik ben op moment van schrijven bezig een originele retail OSX Leopard disc voor je te kopiëren.
    Als dat lukt (want schijfjes branden en Macs was, is en blijft een avontuur) en als je me per PB een postadres geeft, heb je hem dankzij onze supersnelle posterijen dinsdag al in de bus.
    Wat dacht je daarvan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kunt zelfs de laatste machine met Superdrive gebruiken, als het OS te oud is voor de machine krijg je daarvan een melding en dat betekent dat de machine ervan is opgestart. Toch?

Dat zou best kunnen. In een iMac die met Lion geleverd werd kan ik echter geen Leopard installer opstarten. Het scherm gaat even op zwart en daarna start de computer weer van de interne harde schijf op. Nogal logisch, er staan immers nauwelijks to geen compatibele drivers op die schijf voor die nieuwe hardware. In principe kan je dat natuurlijk wel als teken nemen dat de DVD wel bootable is, dat wel. Maar zelfs dan blijft het nog twijfelachtig.

De slotloading Combo- en SuperDrive zijn inderdaad altijd al dramatisch slecht geweest. Elke keer dat ik er een CD instopte was het even adem inhouden of de CD ging draaien of niet. Krengen waren het, wat dat betreft kunnen we blij zijn dat je die ten minste niet meer standaard meegeleverd krijgt.

Wel aardig hoor, dat je zo even een DVD wilt klonen voor iemand.(y)

Bijdrager
    Brombeer
    Waffle op 06 februari 2015

Wel aardig hoor, dat je zo even een DVD wilt klonen voor iemand.(y)

Die knul zit nu al dik twee weken te kloemelen, ik kan dat niet aanzien.

Bijdrager
    daaninhox

Beste Brombeer,

Erg bedankt dat je dat voor me doet en me dat wil opsturen! Als ik dat schijfje dan binnen heb, kan ik dat via opstarten en alt inhouden, installeren?

Bijdrager
    Brombeer

Ja, option/alt laat je kiezen en de C (van cd) ingedrukt start meteen op van wat er in de optische drive zit.

Ik red het helaas niet om vandaag die disk nog op de bus te doen. We zijn vanmiddag van koperdraad naar glasvezel overgestapt en ik moet nu alle speeltjes in huis nog even aan de nieuwe router voorstellen.

Bijdrager
    verona

ik ben al paar maand op zoek naar i osx 10.5 instaltie maar ik kan geen goede vinden voor me g5 imac geeft elkeer aan alels veraudert is wie o wie ken mij aub helpen

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.