12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Witte Haai

OSX 10.5 installatie mislukt. Eerst harde schijf wissen?

Hallo mensen,

De 2.66 GHz imac (± 2008) van m’n ouders doet er enkele minuten over om op te starten, en het vertoont daarbij onderstaand beeld.

Als de imac eenmaal klaar is, werkt alles (firefox, ms word, enz) wel gewoon.

Ik heb geprobeerd OS X 10.6 vanaf dvd te installeren, maar dat werd afgebroken.
    Vervolgens liet ik het schijfhulpprogramma-EHBO de schijf controleren, en deze meldde:

Het volume ‘Macintosh HD’ is beschadigd en moet worden hersteld.
    Fout: Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer met andere schijf (z… [*] allieschijf) en gebruik vervolgens schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.

Oke. Daarna wou ik OS X 10.5 Leopard installeren, vanaf de grijze installatie-dvd’s die bij de imac zaten. Maar nu liet de mac geen te selecteren harde schijf zien…

M’n vraag: Zou ik met het schijfhulpprogramma de schijf moeten laten wissen? Of zou ik er een nieuwe harde schijf in moeten laten zetten?

[*] Het schijfhulpprogramma EHBO vermeldt de puntjes letterlijk zo. Het is mij onduidelijk wat het hiermee bedoelt.

Bijdrager
    Matanza

Wis de schijf en probeer op nieuw. sowieso, Dit probleem kan twee reden hebben: Of de schijf is defect. Of de installatie is grondig fout gelopen. Beide opties kunnen even goed. al zet ik mijn centjes op een defect. Maar probeer toch eerst even te formatteren. Niet geschoten is altijd mis !

Mvg,

Bijdrager
    johnkeates

Kijken of je schijf defect is: http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

bij het installeren doet de installer normaal een DVD-check, als die goed gaat weet je in elk geval dat de bron niet op de DVD zit.

Als je na een schone installatie dezelfde problemen als voor de installatie hebt, dan is de kans heel erg groot dat het een hardware probleem is,
    om dat je praktisch de software al geelimineerd hebt.

Moderator
    Pete.Z

Het lange opstarten en de fout bij installatie lijkt toch wel heel erg op een defecte harde schijf.

Bijdrager
    Haike

Als je vlot kan opstarten vanaf de installatie DVD (na het opstart geluid onmiddellijk de C-toets op je toetsenbord ingedrukt houden) weet je zeker dat het je interne HD is..

Bijdrager
    sedikit

Heel toevallig vandaag een oplossing gevonden voor een niet opstartende iMac G4 van een vriend. Misschien als laatste redmiddel:
    Van alles geprobeerd:
    -opstarten van installatieschijf c-toets enz/schijfhulpprogramma/herstellen enz: foutmeldingen
    -dezelfde actie maar dan herinstalleren “met behoud van archieven”: meteen foutmelding.
    -Diskwarrior boot: melding dat HD beschadigd was en advies snel alles te back-uppen

Wilde tòch helemaal zeker zijn of het een mechanisch probleem was(van de HD), en niet een systeemprobleem. In arren moede:
    -opstarten c-toets install cd/schijfhulpprogramma/erase (HFS + journaled)
    -clean install
    -Opgelost!!!!
    -dus, ondanks de melding, was het een systeemprobleem, en niet en HD-probleem
    -het proberen waard!!
    (moet de installatie cd/dvd wel op kunnen starten natuurlijk….)

Bijdrager
    johnkeates
    sedikit op 03 juni 2013

Heel toevallig vandaag een oplossing gevonden voor een niet opstartende iMac G4…

Helaas is dit een ander geval.
    Een clean install heeft niet geholpen.

Bijdrager
    Witte Haai

Mensen, bedankt allemaal voor de reacties.
    Ik ga kijken, wat ik hiermee kan doen.

Moderator
    Night

Het opstarten zoals op de foto te zien is is geen normaal opstartscherm, maar dat van een safe boot.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Night, Onzin

Moderator
    Night

ohja?

Bijdrager
    GoeieDag

@JoopJoopJoop: onzin!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.