12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    seram

OS9/OS X

hallo macfreaken,

graag zou ik van jullie advies cq hulp, mbt mijn iMac (bolletje). Het opstarten met OS X ging niet meer en nu start ik hem op met OS 9.

1. Hoe kan ik weer terug naar OS X.
    Heb een zoekopdracht gedaan naar OS X, maar zoekfunctie gaf alleen de softprogramma’s zien, het systeem OS x is onvindbaar.

2. Tijdens het opstarten van mijn laptop G3 knippert alleen een mapje met daarin een ?. Ik vrees het ergste, wat kan ik hiermee aanvangen?

Graag jullie feedback,

manuel

Bijdrager
    Turbanus

Dag Sesam….. ik vrees dat gij een verdwijntruuk hebt uitgehaald. Spreek dan ook uw geheime toverspreuk weer uit en het zal goedkoem.
    Je zegt 2 Mac’s te hebben. Hoelang zit je daar al achter?

Bijdrager
    1984

Welkom
    1.Overschakelen tussen Mac OS 9 en Mac OS X

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106667

2 is zeker ook OS9 (aangezien het mapje met?) je kunt het Pram geheugen legen : [option] [command] +R+P deze gelijktijdig ingedrukt houden , laat de toetsen los nadat je 2 maal het opstart geluid hebt gehoord (let er op dat de Caps lock toets niet is ingedrukt.)

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb nog nooit mogen beleven hier dat iemand met 2 Macjes ineens op allebei tegelijk problemen kreeg, waarvan hij dan niet wist hoe het moet worden opgelost…….. Zijn die Macjes wel echt van jouw Sesam?:?

Bijdrager
    Wankei

(Turbanus? de/het jongen/meisje heet SERAM en niet Sesam – je mag ook gewoon Manuel zeggen)

wankei

Moderator
    Poezenbeest

Terug naar OSX????
    – hou de x ingedrukt tijdens het opstarten en je dwingt de computer om in OSX op te starten
    – hou alt/option ingedrukt en wacht tot je OSX ziet staan tussen de knoppen (als je meerdere partities hebt)

Ik vrees trouwens dat Seram of Manuel inderdaad een grote verdwijntruuk heeft uitgehaald, ik had onderhand toch wel een reactie verwacht….

[size=9:d2c55db960][fluistermodus]
    Weten jullie trouwens wat ik in dit soort gevallen altijd denk? Dat iemand in OS9 allemaal vreemde bestandjes in zijn HD zag staan, zoals .mach_kernel en van die rare mapjes als .bar, .local, .private en dat allemaal heeft weggeflikkerd…
    [/ffluistermodus][/size:d2c55db960]

Bijdrager
    Turbanus

:? De verdwijntruuk van Sesam is welliswaar heiligverklaard door enige prominenten hier, maar de betreffende komt niet meer opdagen…… Mischien hebben die prominenten hem ondertussen achter de schermen van z’n problemen afgeholpen?:wink:

Bijdrager
    macmickey2

Misschien is hij naar een advocaat gestapt om die te wijzen op…oh nee dat kan niet meer..bewijs is gewist en “verdwenen”..

beetje flauw hoor Turb..anders stuur je hem/haar een mail/PB? Kan ook toch?

Bijdrager
    Turbanus
    ”macmickey2″

Misschien is hij naar een advocaat gestapt om die te wijzen op…oh nee dat kan niet meer..bewijs is gewist en “verdwenen”..

beetje flauw hoor Turb..anders stuur je hem/haar een mail/PB? Kan ook toch?

Je hebt mijn berichten daar in een verkeerde contekst geplaatst. Dit topic was slechts een voorbeeld, niet meer en niet minder.

Bijdrager
    macmickey2

Ok maar dan maar je er ook niet zelf op terugkomen :wink: En dat van die PB/mail blijft staan, ben er zelf het bewijs van. Overigens ben ik ook nieuwsgierig of de TS ondertussen al gevonden heeft wat hij/zij zocht..misschien stuur ik straks zelf nog wel even een berichtje.

Bijdrager
    Turbanus

De TS is met de noorderzon en de antwoorden vertrokken…..

Bijdrager
    seram

Hallo, Turbaus, 1984, Wankei, Zerk en MacMickey2,

ziezo in ieder geval de namen niet onopgelet vermeld.
    Was een tijd lang niet bereikbaar vanwege “zoals men zo mooi kan zeggen, onder omstandigheden”.

Welnu heb een aantal positieve en minder positieve reacties gelezen, maar ik had altijd gedacht dat dit een serieuze forum is, was?

Voor mij is het de eerste keer een Mac in mijn bezit te hebben omdat grafisch gezien een betere werkomgeving biedt. Het gebruik van zo’n medium als de MacOSX.nlForum denk ik prettig te vinden.
    Maar misschien ben ik te serieus om bepaalde reacties niet te begrijpen.
    Oke tot zover.

1. iMac G3
    Ik heb een aantal pogingen gewaagd, oa. het indrukken en vasthouden van de x-toets, maar er verschijnt alleen een stopbord.
    2. Laptop
    ingetoetst gehouden de alt+appeltje, R+P haalt ook niets uit een vraagteken in een map knippert in mijn beeld.

Is er iets te doen met een “herstelschijf”? Of heb ik dit verkeerd geinterpeteerd!

Misschien toch een poging van jullie kant aan een schat van advies cq. informatie?
    Met spanning,

Manuel

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.