13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bommels

OS9 upgrade naar OSX

Hallo allemaal,

Ik wil op een iMac een upgrade plegen van OS9.1 naar OS 10.3.
    Het liefst zou ik alle gebruikersvoorkeuren behouden. Mijn vraag is dus of
    a) dat kan? en
    b) hoe dat moet.

Ik heb een externe disk om de hele boel te backuppen, dus alles mag kwijtraken bij het herinstalleren. Maar in hoeverre zijn bijv. de Library mappen compatible tussen OS9 en OSX? Kan ik die gewoon terugplaatsen of kan ik toch beter alles opnieuw doen?

groeten Bart

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, daar zijn eigenlijk 2 korte antwoorden op mogelijk:
    a) nee
    b) niet van toepassing

Dat komt omdat OSX onderhuids (en cosmetisch) zo anders in elkaar
    zit dan os9. Je kan ook de programmavoorkeuren niet meenemen,
    omdat het de structuur van OSX anders werkt.

Er zit helaas niets anders op dan al je instellingen opnieuw te doen.
    (tenzij er een appje bestaat waar ik niets vanaf weet)

Even een vraagje naar de bekende weg misschien, maar toch voor de zekerheid:
    Je weet dat je programma’s onder os9, niet werken in OSX? M.u.v. Photoshop 7
    en illustrator 10? Ik weet ‘t… stomme vraag. Maar ’t zal je verbazen hoeveel
    overstappers dat echt niet wisten.;)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Je kan wel je voorkeuren van 9.1 behouden voor programma’s die onder Classic draaien.
    Wel 9.1 upgraden naar 9.2.2
    Je kunt dan gewoon je oude 9.2.2 systeemmap gebruiken als Classicmap.

Wat OS X betreft, dat is geheel opnieuw beginnen vanaf nul. Wellicht kun je nog het een en ander importere aan mail(voorkeuren), bookmarks, adresbestanden.

Bijdrager
    Xserve
    ”joram”

Even een vraagje naar de bekende weg misschien, maar toch voor de zekerheid:
    Je weet dat je programma’s onder os9, niet werken in OSX? M.u.v. Photoshop 7
    en illustrator 10? Ik weet ‘t… stomme vraag. Maar ’t zal je verbazen hoeveel
    overstappers dat echt niet wisten.;)

Mvg,
    Joram

Classic???

Geblokkeerd
    Anoniem

xServe? Dat bedoel je?

Ik gaf aan dat niet alle overstappers naar OSX weten dat je
    programma’s dan niet werken. En degene die nu nog overstappen
    kunnen naar mijn mening os9 beter gewoon laten varen, en
    100% overgaan op OSX.

Ik ken ook niemand die in OSX werkt, die ook classic draait.
    OS9 is gewoon aan z’n laatste adem toe denk ik.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    sponge

heel belangrijk

als je nog de firmware nog niet geupdated hebt, vergeet dit dan niet, voor je panther eropzet. anders zou je dikke problemen kunnen krijgen.

Bijdrager
    windowsinthewindow

ik zou gewoon een aparte partitie maken voor OS X
    dan kan je ze allebij draaien, om zo geleidelijk over te stappen op v. 10
    is maar een idee…

Bijdrager
    bommels

OS9 met apps en al staat in een aparte partitie. OS X staat er ook op, maar wordt in praktijk niet veel gebruikt. Toch moet de overstap een keer komen, omdat er een en ander aan open source apps steeds meer gebruikt gaan worden. Maarja, onder het werken heb je steeds geen zin om te rebooten etc.

De useraccount in OS9 is helemaal ingericht, ik vroeg me af of ik al die instellingen mee kon nemen naar OSX, maar ik geloof dat ik pech heb.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval, grtz bart

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”bommels”

OS9 met apps en al staat in een aparte partitie. OS X staat er ook op, maar wordt in praktijk niet veel gebruikt. Toch moet de overstap een keer komen, omdat er een en ander aan open source apps steeds meer gebruikt gaan worden. Maarja, onder het werken heb je steeds geen zin om te rebooten etc.

De useraccount in OS9 is helemaal ingericht, ik vroeg me af of ik al die instellingen mee kon nemen naar OSX, maar ik geloof dat ik pech heb.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval, grtz bart

Ik heb recentelijk mijn vader geholpen om over te stappen van OS 9 naar OS X. Als je vragen hebt kan ik je misschien wel helpen. Ik neem aan dat je de computer voor je werk gebruikt? Zo ja, wat doe je precies?

Bijdrager
    bommels

Bedankt voor het aanbod..
    Als ik het zo lees moet ik gewoon de hele schijf backuppen op mijn externe disk, dan de iMac interne disk als 1 OSX partitie inrichten en een “clean install” doen. Daarna kan ik dan dingen die ik nog wil behouden terugzetten.
    Omdat er blijkbaar geen manier is om user pref’s uit OS9 naar OSX over te zetten moet ik gewoon overnieuw beginnen. Dat is geen probleem, ik ben vertrouwd met OSX (op mijn iBook).

grtz bart

Moderator
    Poezenbeest

Als je al vertrouwd bent met OXS, dan heb je waarschijnlijk al voorkeuren staan in OSX. Deze kan je wel overzetten van de ene Mac naar de andere.

Bijdrager
    bommels

Nou het is gelukt hoor. Firmware update, OSX installatie, zonder problemen. Ik moet zeggen dat de snelheid van de iMac (G3 600 Snow) me nog erg meevalt. OK, Exposé is niet zo snel als op mijn iBook, maar verder is er prima mee te werken.

Bedankt voor de adviezen, groeten Bart

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”bommels”

Ik moet zeggen dat de snelheid van de iMac (G3 600 Snow) me nog erg meevalt.

Inderdaad. Ik heb al eens Panther op een iMac G3 350 MHz met 128 mb ram geheugen gezet. Werkte als een tierelier, mits je hem natuurlijk alleen gebruikt voor dingen als surfen en muziek luisteren.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.