8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Dopedealer

OS9 of 10.3.3 GOED ADVIES NODIG!!!

ik heb os9.2 en 10.3 op mijn laptop (ibook500) het draaiet allemaal wel perfect maar als ik op internet ermee gaat (meestal op school , op een 1ghz netwerk) dan wil het weleens haaperen na het klikken van een link ofzo (wordt gewoon een beetje traag) verder doe ik veel designen ,maar ik heb gemerkt dat photoshop 7 beter en sneller draaiet op os9 dan op osx (illustrator enz ook) maar de probleem is ik wil niet elke keer opnieuw opstarten om naar os9 te gaan, en op os9 heb ik vrij weinig app (eigenlijk geen een behalve photoshop en illustrator en cinema4d (dus ik heb geen muziek programma als itunes en flash en iphoto en noem maar op. Kan iemand mij een goed advies geven welke os het beste voor mij en mijn ibookje is. ik ben liever op osx maar kwa design liever op os9 ,maar ben bereid om een van de 2 mijn standaard te maken voor mijn ibook ….HELP!!! :apple:

Bijdrager
    sjap

Wat een verhaal.

Nou, als ik het goed begrijp zou je het liefst MacosX op je iBook willen maar vind je MacOSX een beetje traag.

In principe kan MacOSX makkelijk op een ibookje draaien. Het probleem van MacOSX is alleen dat het veel werkgeheugen nodig heeft om lekker soepel te draaien. Van te weinig geheugen wordt OSX echt retetraag.

De oplossing is dus om meer geheugen in je iBook te stoppen en vervolgens MacOSX te installeren als je default-OS.

Bijdrager
    Jordan_D

Het is simple. Wil je je computer gebruiken puur voor design. Dan zeg ik OS 9. Hier draaien we ook nog op OS 9 en in een werkomgeving is hij gewoon fijn.
    Wil je daar aan de hand bij blijven met de nieuwste programma’s en Internet mogelijkheden.

Dan zou ik OS X doen. Maar zou je dat doen dan raad ik ook aan. Vul je computer met maximaal ram dat is 640MB in jouw geval. En kijk of je een snellere HD in wilt/kan bouwen. Eentje met 7200RPM en zo groot mogelijk want je vult hem toch wel.

Want OSX gebruikt ook een stuk van je HD als scratchdisk. En dan is het wel zo lekker als je een snelle schijf hebt. En ook niet zo vol.
    Zodat hij snel data kan lezen en schrijven..

Ik merk zelf dat m’n powerbook een snellere HD kan gebruiken. En heb bij een B&W 300mhz een HD met 7200RPM geinstalleerd met 640MB Ram.
    En die draait lekker. Je merkt het verschil.

En het voordeel is dat bij je toekomstige mac met een IDE aansluiting.
    DIe HD gewoon kan laten overprikken. Scheelt je ook weer tijd.
    Dus ik zou zeggen bestellen. Mits je OSX als standaard OS wilt gebruiken.

Bijdrager
    Sad

Je geeft zelf het antwoord al. Je wil designen onder OS9, maar de rest onder OSX, maar je wil niet de hele tijd overschakelen.

Dat spreekt elkaar tegen. Je MOET overschakelen van X naar 9 als je het allebei wil gebruiken. Als je geen zin hebt om over te schakelen dan moet je 1 van de 2 kiezen en eens een paar weekjes proberen hoe het bevalt.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    nightf3v3r

Je kunt je wel afvragen of je op os9 of OSX wilt gaan werken, maar het feit is dat os9 geschiedenis is, en dat je op een geven moment wel zult MOETEN overstappen wil je niet met hopenloos verouderde programma’s blijven werken. Dat is misschien nu nog niet echt het geval, maar de ontwikkelingen gaan snel. Ik ben nog geen anderhalve maand geleden van os9 naar OSX overgestapt. Ik heb m’n mac tot aan de nok toe vol zitten met ram, maar toch is werken in de nieuwe photoshop cs iets trager geworden. That’s the way it is. OSX is fantastisch, ik zou niet meer terug willen. Ik hoop op een snellere update van photoshop.

Bijdrager
    error

Koop inderdaad veel intern geheugen en maak van Panther je vaste werkplek.

Ik heb Mac OS 9 dit jaar niet meer aangeraakt… op mijn iBook is het zelfs al verdwenen.

Bijdrager
    Macosx

Je kunt uit eindelijk niet om os x heen, voor je uit schuiven natuurlijk wel.

:sealed:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.