5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    snodekoei

os9 netwerk

Okee ik ben vast heel dom en dit is een OSX site, maar je weet het maar nooit:
    ik zit hier met 2 computers die enkel op OS9 werken ivm bepaalde programma’s.
    Nu wil ik een netwerkje maken tussen die twee zodat we files kunnen uitwisselen, maar het lukt maar niet. Ze willen elkaar niet herkennen oid. Eigenlijk gebeurt er uberhaupt niks, wat ik ook probeer.
    Ik weet niet meer dan dat ik in het regelpaneel samengebruik moet zijn, wie kan mij verder helpen?

Bijdrager
    F_Vervoort

staat appletalk actief?

Hoe heb je ze verbonden?
    UTP kabeltje of via local talk?

Bijdrager
    FG

Hoi, Snodekoei

Als je de IP-nummers van beide Macs in dezelfde groep vallen (192.xxx.xxx / 10.x.x.x), dan hoef je bij het regelpaneel TCP/IP niet meer te zijn. Zorg ook dat het regelpaneel ‘AppleTalk’ op Ethernet staat, natuurlijk.

Je bent op de goede weg door het regelpaneel Samengebruik te gebruiken voor het netwerkje. Je moet echter wel de HD apart aangeven als ‘gedeelde schijf’. En je moet gebruikers aanmaken op beide Macs, zoiets als Mac A logt dan in op Mac B, met een inlognaam ‘MacA’. Zo logt Mac B op Mac A in met de inlognaam ‘MacB’.

Daarna ga je in de Finder en selecteert de HD van bijv. Mac A en toets Appletje+i (informatie).
    Daarin scrol je in het pop-upmenuutje (Algemeen) naar Samengebruik. Daarin vink je de optie’ Maak dit onderdeel toegankelijk…’ en kies uit de groep (de eigenaar is MacA) de nieuw gemaakte gebruiker die toegang heeft tot MacA, dus MacB.
    Je kunt de mate van toegankelijkheid nog kiezen (schrijven/lezen, alleen lezen, alleen schrijven)

Deze procedure is ook van toepassing op MacB, als je van Mac A naar Mac B wilt en andersom.
    Daarna sluit je het venster en moet je contact tussen de Macs hebben.
    Ga naar Kiezer en kies ‘AppleShare’.
    Als het goed is moet je dan rechts Mac B zien staan.

Bijdrager
    John MacinRow

Als je twee mac’s rechstreeks met elkaar wilt laten praten moet je ze verbinden met een crossover ethernet kabel.
    Anders heb je een Hub of nog beter een Switch (een 5 poorts Switch koop je al vanaf ±18 Euro bij de PC boer) en normale (straight) ethernet kabels UTP Cat5 nodig.

Bijdrager
    Turbanus

Deze zou eigenlijk naar “Clasic” moeten, dan kan ik hem later gerichter zoeken…

Het ligt er helemaal aan of hij al een netwerkje heeft liggen of niet….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.