11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Element

OS9 en X op mijn DV+

Hallo,

ik wil graag os 9 (niet-onder X-classic, maar rechtstreeks op een HD partitie)en X (panther, hetgeen ik nu ook aan het draaien ben)op mijn DV+ hebben. Ik heb de originele 20gb schijf nu.Ik heb gehoord dat OSX Minstens 8gb nodig heeft. is er ergens een webpagina waar schoon uitgelegd wordt hoe ik dat moet aanpakken?

Ik will OSX graag gebruiken voor de lichte consumeerprogs (surfen, chatten, downloaden, cds branden, etc…) en OS9 voor de programma’s die mijn imacsken in een werkpaard zouden moeten veranderen dmv audioprogramma’s (PTfree of logicfun).

Ik denk dat een 4tal GB voorlopig genoeg zal zijn om mijn gitaar-en drumcomputerwerk kwijt te kunnen (en dan van maand tot maand dat op een CDtje branden bijv?) zullen die audiobestanden mits op een aparte partitie toegankelijk zijn voor zowel X als 9?

Hoeveel neemt de installatie van OSX en OS9 zelf in beslag?

Ideeen, inzichten van harte welkom,

cheers,

Bijdrager
    nebbio

Ik ben er enkele maanden terug bij wijze van experiment in geslaagd om de originele 10Gb te partitioneren in een 5Gb OS9- en een 5Gb OSX-partitie. Veel ruimte voor toepassingen blijft er dan niet meer over, zeker op de OSX-partitie. Op een 20Gb harde schijf moet het zeker ook lukken.
    Beide partities verschijnen gewoon op je desktop, in OS9 zowel als in OSX.
    Maar voor nog geen 100€ steek je er beter een nieuwe, grote én vooral snellere harde schijf in. Je gelooft niet wat voor een superboost beide OSsen dan krijgen.

Bijdrager
    vogel

Even over die 8 GB. Het is niet zo dat OS X dat tenminste nodig heeft. OS X heeft zo’n 15% vrije HD ruimte nodig, nadat alles erop gezet is. Die 8 GB kan voorkomen bij grote HD’s in ouwe Macs. Dan moet de eerste partitie niet groter zijn dan 8 GB, anders kan ie de opstartschijf niet vinden of zoiets lulligs.

Bijdrager
    Element

dus heeft OSx zo’n 3gig nodig, pak dan voor 9 ook een partitie van 2GB (hoewel 1gb ook wel voldoende moet zijn hiervoor denk ik,niet?)voor OS9zelf en een paar Programma’s.

DUS:

1 partitie 8GB: OSX, OSX apps, downloads, mp3’s,….
    2e partitie: 2GB os9 met wat progs
    3e partitie: 4 GB voor mijn opnames
    4e partitie: de rest voor dan ook maar wat bestanden

Die schijf 120gb 7200 km/u en 8mb cache moet nog effe wachten.
    Moet het effe nog een maand of 2 met 20 gig doen, maar ik wil dringend wat demo’s kunnen maken,vandaar dat ik geen geduld heb te wachten op mijn nieuwe `HD
    heb ik dus wel effe over nagedacht, tot punt dak geen zin meer had om ter plaatse te blijven trappele.
    lijkt me wel de moeite waard om te doen voor 2 maanden

dus als eerder gesteld: 1gig voor OS9 en apps (een drietal inclusief Logic AUDIO plat. 4.8 als grootste)= OK?

:D

Bijdrager
    Element

dit is geen bump, dit is paniek!

heb daarstraks OS9.0.4 geinstalleer ben ook begonnen met een paar apps al te installeren.

ineens bij het verschijnen zet de vorst in om vervolgens niet meer te bewegen zodat alleen nog maar resetten mogelijk is maar blijft hetzelfde iedere keer.

het is de fout van het type 10 waar het over gaat. Ik heb op de knowledge base gekeken van apple maar daar valt weinig van oplossing te vinden enkel de vaststelling van de foutmelding.

daarbovenop heb ik ook nog eens een slotloading en de bootcd steekt daar niet in, wil dus zeggen dat ik hem het best uit mekaar haal om die ene cd eruit te krijgen en dan maar hopen op goed geluk met de bootcd c ingedrukt?

hier vallen waarschijnlijk grote gaten in mijn computerredenering, maar daarom post ik hier ook

albert einstein my ass :oops:

Bijdrager
    Element

Okee dat is ondertussen ook van de baan sinds het zijn baan gevonden heeft naar een ander topic.
    Nu heb ik ondertussen OS 9.1 op 1 partitie staan van een 9tal gb. Hoe kan ik nu panther installeren op die andere schijf? ik heb weet je wel die 3 installatie cd’s maar als ik wil booten vanaf 1 van die cd’s dan start die gewoon vanaf de harde schijf waar os9 op staat geinstalleerd.
    het dmg bestand van de cd als die ik insteek onder OS9 leest ie ook niet.

enige ideeen?

dank

Bijdrager
    Deskman

Bij het opstarten de C ingedrukt houden.

Mocht je OS9 ook als classic willen draaien: je moet dan eerst updaten naar 9.2

Bijdrager
    Element

nu ja das een beetje (veel :) ) wat ik bedoel he

als ik opstart en ik houd c ingedrukt dan hoor ik de computer via de DVD rom zoeken om van de cd uit op te starten maar vervolgens gaat hij over naar de harde schijf om zo weer 9.1 te laden

dank,

Bijdrager
    michelvdb

Mijn opinie:
    Alles in 1 partitie installeren om achteraf gerotzooi met te kleine partities te vermijden.
    Opstarten kan je altijd met de Optiontoets ingedrukt om te kiezen welk OS je wilt gebruiken.

Bijdrager
    Element

Ik heb geen probleem met de partities zelf, ik heb alleen een probleem met het opstarten vanuit de Panther install disc: het is dat wat maar niet wil lukken.
    Vooraleer ik een OS kan kiezen moeten eerst minstens twee OSen geinstalleerd zijn :wink:

dank

Bijdrager
    Element

Trouwens zou ik het ook apprecieren als mensen mijn vraag volledig lezen voor ze antwoorden.
    Je verheugt je op een antwoord en dan merk je dat het eigenlijk gewoon een herhaling is van wat er al staat.
    beetje vervelend.

Trouwens moet derhalve ff toevoegen dat ik generieke panther cdr’s heb met de dmg bestanden op

ik kan me voorstellen dat ik een paar stukken van de puzzel mis maar heb nog niet kunnen achterhalen welke dat zijn

nogmaals: appeltje c laat de computer NIET opstarten vanuit de panther install cd

dank u

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.