5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Geblokkeerd
    NI3LS

OS X ziet interne HDD niet meer

Beste forumleden!

Sinds vanavond een voor mij groot probleem: OS X ziet in mijn iMac mijn HDD niet meer.

Het begon allemaal goed vanavond. Start mijn Mac op, niets aan de hand. Ineens een foutmelding (geen idee meer wat). Opnieuw opstarten iMac dan maar. Het opstarten duurde heel lang en nadat OS X was opgestart liep alles vast.

Toen maar uitgezet, stekker eruit, minuut gewacht, PRAM-reset tijdens opstarten en hopen op een goede start. Helaas. Install Disc er in dan maar, herstel schijf. Zou in orde moeten zijn. Wederom helaas.

Na een aantal keren opnieuw opstarten is de schijf helemaal niet meer zichtbaar.

Ik werk nu via mijn externe schijf (waar ook mijn Time Machine-backup op staat), maar dat is niet de bedoeling. Ik wil graag mijn schijf terug.

Mijn iMac 20″ van 3,5 jaar oud is toch niet nu al toe aan een nieuwe schijf? Zijn er nog andere opties die ik kan doen om de interne schijf te benaderen/terug te krijgen?

Mocht ik toch zelf willen sleutelen (heb inmiddels diverse hulpsites gezien), wat voor HDD moet ik dan kopen?

Bedankt voor het meedenken, dit word een lange nacht!

Bijdrager
    borisboef

Drieeneenhalf jaar voor een schijf lijkt me niet erg kort.
    Snel een nieuwe aanschaffen. In principe voldoet elke 3.5″ SATA-schijf. Voor de zekerheid kun je hem het beste halen bij een Apple reseller, maar dan betaal je vaak ook fors meer.
    Met de manuals moet je ver komen met een beetje geduld en technisch inzicht.

Bijdrager
    fatboysmart

Harde schijven kunnen altijd kapot gaan… heeft niets met leeftijd of gebruik te maken, maar puur met pech.
    Daarom zijn backups ook zo belangrijk.

Bijdrager
    MRNijhuis

Ik heb hetzelfde gehad bij m’n half jaar oude 27″ Imac. HDD was niet meer zichtbaar en zelfs opnieuw installeren met install disc werkte niet. Had gelukkig nog garantie dus Imac laten opsturen en het bleek dat de HDD inderdaad kapot was en dus vervangen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit zijn helaas inderdaad symptomen van een kapotte hd. Naast vervangen is er één mogelijke truc om hem dan toch in ieder geval tijdelijk te kunnen benaderen, maar dat is bij een ontwerp zoals een iMac erg moeilijk te realiseren en dat is een half uur tot een uur in de vriezer van een koelkast zetten. Vaak ontstaat het probleem door haarscheurtjes die bij koelen (of verwarmen!) sluiten zodat de drive het weer (even) doet. Zo heb ik b.v.b. stap voor stap 40 GB aan torrents weten te redden van een kapotte externe drive.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.