17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    svenb

OS X Yosemite en El Capitan te zwaar voor mijn mac?

Hoi,

Sinds vorig jaar heb ik de Yosemite update uitgevoerd, maar ik vind dat mijn mac er trager op is geworden. Opstarten gaat traag en programma’s blijven hangen, ook de webbrowsers. Normaal gezien zou deze update de snelheid moeten bevorderen, dus ik vrees dat mijn mac te oud is voor Yosemite, laat staan El Capitan. Kan er iemand mij zeggen of mijn hardware te oud is voor de nieuwe Yosemite en/of El Capitan? Alvast bedankt!

Mijn IMac is van eind 2009
    3,06GHz intel core 2 Duo processor
    geheugen 4 GB 1067 MHz DDR3
    Videokaart NVIDIA GeForce 9400 256 MB

Als hij te oud is kan iemand mij dan zeggen hoe ik terug naar Mavericks kan zonder mijn gegevens/programma’s te verliezen, want via App store terug gaan lukt niet.

Groetjes

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je een (Time Machine) backup gemaakt voordat je de nieuwe OS X installeerde?

Opties om je iMac sneller te krijgen is je HD vervangen door een SSD en/of RAM geheugen uitbreiden.

Voor €50 kun je 8GB geheugen bijplaatsen.
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

Voor €160 heb je een 500GB SSD.
    http://tweakers.net/pricewatch/422396/samsung-850-evo-500gb.html

Bijdrager
    mowat

Normaal zou het met je iMac geen probleem mogen zijn. Ik draai El Capitan op een iMac Early 2008 met 4GB ram en dat loopt perfect.
    Maar , zoals The BigZ zegt , als je echt kickt op snelheid dan is een SSD of meer Ram aangewezen.

Bijdrager
    Peter

Het is niet een SSD of meer RAM. SSD heb je in ieder geval nodig.
    RAM kan misschien ook nog helpen.

Bijdrager
    jackybe67

Wat bij mij vooral geholpen heeft, is een clean install. Met 4 gb extra aan ram kom je ook al een heel eind.

Bijdrager
    Peter

Heb een MBP uit 2009. Ook core 2 duo, maar dan wat trager en geforce 9400.
    Paar jaar geleden ram uitgebreid naar 8 gig, daar werd die inderdaad iets sneller van.
    Jaar later SSD geplaatst, daar werd de MBP weer prima bruikbaar van, tot op de dag van vandaag.

We hebben ook een MacMini uit 2013. Vanaf half jaar na aanschaf retetraag.
    RAM erbij geplaatst: iets minder retetraag.
    Tijdje later SSD erin en fusion disk gemaakt: hele gezin blij want de MacMini doet het eindelijk echt goed.

Bijdrager
    svenb

@TheBigZ

Heb je een (Time Machine) backup gemaakt voordat je de nieuwe OS X installeerde?

Ja, maar die waar Mavericks opstaat is net gewist. Te lang gewacht :-s Het geheugen of een SSD bijplaatsen is een heel goede tip, maar vermits mijn mac al 7 jaar oud is, weet ik niet of dit nog wel de moeite is. Misschien valt binnenkort het ene na het andere uit en had ik beter ineens een nieuwe gekocht in plaats van geld te blijven steken in mijn oude en dan toch uiteindelijk een nieuwe te moeten kopen. ook @pwgiskes en jackybe67: clean install van Mavericks (dat moet sowieso) of bedoel je van Yosemite of El Capitan?

@mowat
    . Echt kicken op snelheid doe ik niet, maar als je bij het meeste dat je opstart de gekleurde wachtschijf krijgt voor 10 s tot een minuut wordt het wel vervelend. Krijg jij die wachtschijf niet dan?

Bijdrager
    svenb

@jackybe67 : de @ vergeten hierboven, dus doe ik het ff opnieuw8-) clean install van Mavericks bedoel je (dat moet sowieso) of bedoel je van Yosemite of El Capitan?

Bijdrager
    TheBigZ
    svenb op 20 maart 2016

… maar als je bij het meeste dat je opstart de gekleurde wachtschijf krijgt voor 10 s tot een minuut wordt het wel vervelend.

Sneller opstarten van OS X en afzonderlijke programma’s is het best waarneembare van het hebben van een SSD.

Bijdrager
    jackybe67

Sven, een clean install van El Capuran.

Bijdrager
    jackybe67

Sven, een clean install van El Capitan.

Bijdrager
    mowat

@Svenb
    Ik weet niet goed wat je met de gekleurde opstartschijf bedoeld , dus ik zal ze dan waarschijnlijk ook wel niet zien.
    Je spreekt over 10 sec tot 1 minuut . Dat is natuurlijk geen eeuwigheid in een mensenleven , zelfs niet om een computer op te starten. Ik start trouwens maar éénmaal per week op en de rest van de dagen gaat hij ’s avonds in sluimer met één toetsaanslag en dan heb je hem ’s morgens met één toetsaanslag op 1 sec weer terug. Dus éénmaal per week 10 sec tot 1 minuut wachten vind ik niet zo erg.

Bijdrager
    TheBigZ
    svenb op 20 maart 2016

…maar als je bij het meeste dat je opstart de gekleurde wachtschijf krijgt voor 10 s tot een minuut wordt het wel vervelend. Krijg jij die wachtschijf niet dan?

mowat op 20 maart 2016

Ik weet niet goed wat je met de gekleurde opstartschijf bedoelt, dus ik zal ze dan waarschijnlijk ook wel niet zien.

Deze:

Bijdrager
    svenb

@mowat , met “het meeste dat ik opstart” bedoelde ik programma’s. De mac zelf herstarten doe ik ook maar om de zoveel weken. Als ik dan wat langer hoef te wachten maakt mij totaal niet uit…. Maar bij de opstart van de meeste programma’s incluis internet, dat is heel vervelend. En TheBigZ zijn afbeelding is wat ik bedoel met de gekleurde wachtschijf… heb er geen andere naam voor:)

@jackybe67
    , Ik ben onzeker omdat ik geen bestanden of programma’s wil verliezen. Ik heb nog nooit een clean install gedaan en weet dus niet zo goed hoe eraan te beginnen. Ook kan ik niet zomaar gewoon heel mijn time machine reservekopie terugzetten, want dan komt Yosemite er terug op niet? En als er eventuele fouten in mijn systeem zitten nu die de boel vertragen en doen vastlopen, worden dan ook mee terug gezet. Is het dan voldoende dat ik gewoon de map gebruikers terugzet dan?

Moderator
    Night

Doe maar gewoon “regenboogballetje” Dan snapt iedereen het :-p

Bijdrager
    mowat

@svenbe
    sorry voor het misverstand. Ik dacht dat je bedoelde bij het opstarten van de computer en dan heb ik inderdaad ( en dat kan waarschijnlijk ook niet) nog nooit die “strandbal” (op het forum van Apple zelf zeggen ze -the spinning beach ball-) zoals ze hem ook wel eens noemen gezien. Bij het openen van programma’s is het inderdaad erg vervelend als je 10 sec tot 1 minuut moet wachten. Daar heb ik gelukkig geen last van , uitzonderlijk zie ik dat ding eens 2 seconden. Dan zou een SSD wel eens de oplossing kunnen zijn.

Bijdrager
    Rokit8

4 GB Ram en 256 MB video RAM lijkt mij vrij weinig. Zeker als je weet dat het OS al iets van 1.6 GB RAM in beslag neemt. Clean install kan helpen. Verder al eens overwogen om transparantie uit te zetten, staat onder instellingen -> toegankelijkheid en dan naar beeldscherm gaan, gaf mij een kleine snelheidswinst bij het werken met tabs in de Finder en Safari.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.