11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    bassbug

OS X wordt trager met de tijd?

Heb het idee dat mijn systeem (17 inch iMac 800Mhz, 768 Mb ram, 10.2.6) steeds trager wordt.
    Met name als ik verschilende prgs heen en weer aan het rommelen ben (meestal Explorer, Proteus, MT-Newswatcher, Mail, Safari) merk ik dat het systeem regelmatig bijna niet meer reageert en gewoon een aantal tellen tot tientalle seconden zwaar overbelast raakt en niets doet. Valt me zwaar tegen dat een G4 zo regelmatig kan kruipen…

Ik heb vanaf Jaguar de updates gedaan. Verder geen gekke dingen uitgehaald. HD nooit geoptimaliseerd maar dat schijnt bij OS X niet echt van belang te zijn. Heb de iMac altijd aan staan.

Zou er iets verkeerds met mijn systeem zijn?
    Zijn er prgs waarmee je allerlei kleine foutjes in je systeem kan repareren?

Zit zelfs te denken om met Panther een clean install te doen, maar dat staat me tegen. Veel werk. En dit is toch verdorie geen Windows PC! Daar wordt aangeraden ieder jaar gewoon een schoon systeem te installeren!

Bijdrager
    Urbin Design

Idd ik heb dat ook gemerkt. het controleerd zich naar mijn zin iets teveel. Zeker in mail waar alle mailtjes weer netjes gerangschikt worden. Dat kost tijd en kracht. Ik hoop dat ze in Panther hier een oplossing voor gevonden zullen hebben.

Moderator
    Lucas Raggers

Mail in de Panther Preview is verschrikkelijk snel en soepel, kan ik je verklappen.

Bijdrager
    153957

Thx Aad, de mijne werd voor mijn gevoel ook al sloom..

Bijdrager
    JeePee

DiskWarrior 3 is een heel goed programma en laat je Mac fris draaien, ik heb precies dezelfde iMac als jij, ook met 768 mb en hij draait nog net zo snel en soepel als in het begin… 8)

Verder eens in de paar maanden of half jaar door Drive 10 defragmenteren (afhankelijk van wat je met je Mac doet) en verder permissies regelmatig herstellen en de daily-, weekly- en monthly crons regelmatig weggooien.

Bovendien heb ik verhalen gehoord over vertraging bij mensen die hun Mac nooit uitzetten/opnieuw opstarten……:roll:

Bijdrager
    cabbie

zie AKB:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=17933

het zou mee moeten vallen met dat defragmenteren.

Bijdrager
    eus

verhip. kreeg al regelmatig van mijn broer, ( die mijn ‘systeembeheerder’ is bij gebrek aan eigen wijsheden) op mijn donder waneer ik deze vraag stelde.

zou het kunnen dat het aan 10.2.6 ligt? ik zie dat iedereen die moppert, deze os versie heeft.

maar ik ben toch blij dat ik de enige niet ben. zucht!

Bijdrager
    JeePee

Heb al eens grafieken gezien waarin duidelijk wordt dat 10.2.6 Jaguar inderdaad niet sneller heeft gemaakt, 10.2.3 is beduidend sneller.

Verder kan het ook meespelen dat wanneer je iedere keer een update eroverheen haalt, dus ook van 10.2 naar 10.2.1 bent gegaan en zo langzaam verder en de boel nooit hebt gerepareerd, dat je systeem langzaam maar zeker een rommel wordt… (speelt zeker mee), maar hoe verder je komt, nu dus bij versie 6 –> 10.2.6, dat de rommel dus ook groter is en dit het systeem beïnvloedt. (er vanuitgaande dat je geen reparaties hebt uitgevoerd, waardoor je systeem weer fris of frisser is…)

Na een frisse installatie loopt de boel logischerwijs soepeler dan na een paar maanden en allerlei probeer-programmaatjes later………

Bijdrager
    Goes

Ja maar ik heb een Apple en nu vertellen jullie me dat ik dus regelmatig allemaal dingen zelf moet gaan doen om ervooer te zorgen dat hij niet langzaam wordt?!

Dat kn toch niet de bedoeling zijn. Er moet toch een programma zijn dat alles doet en wel helemaal zonder dat mij ook maa iets wordt gevraagd…

Bijdrager
    JeePee
    ”Goes”

Dat kn toch niet de bedoeling zijn. Er moet toch een programma zijn dat alles doet en wel helemaal zonder dat mij ook maa iets wordt gevraagd…

Ja hoor, er bestaat een programma dat in ieder geval een paar veel terugkomende klusjes voor je doet, volledig automatisch en je merkt er niets van! Macaroni is een enorm handig programmaatje, ik gebruik het op mijn iMac en op mijn iBookje en heb er geen omkijken meer naar, ideaal! Binnenkort installeer ik het ook bij familie op de Mac, dan hoef ik daar ook niets meer aan te doen! :P Echt perfect! Jaguar Cache Cleaner kan het overigens ook, maar heeft op het automatische gebied wat minder mogelijkheden, hoewel het programma verder wel uitgebreider is. Mijn voorkeur gaat echter uit naar Macaroni.

Journaling File System aanzetten na je Mac helemaal opgefrist te hebben met een reparatieprogramma helpt ook om die programma’s minder te hoeven draaien en verder zorgt het ervoor dat je niet meer bang hoeft te zijn dat de stroom uitvalt, want je Macje merkt er niets van. Hij wordt er wel even stil van :wink: maar start daarna zonder enig probleem lekker vlot weer op.
    DiskWarrior doet bij mij de rest, een enkel keertje draaien, wanneer er zich vreemde zaken voordoen en hij rijdt weer als een trein…:P

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.