20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    ilias

OS X wil niet geinstalleerd worden op nieuwe HD.

Ik heb een nieuwe harde schijf in mijn cube gestoken en ik heb dmv schijfhulpprogramma de harde schijf geformatteerd naar “Mac OS Uitgebreid (journaled)”.
    Maar als ik in de installatieprocedure zit, op het moment dat je moet aangeven waar je OS X op wil installeren dan verschijnt de harde schijf wel maar met een rood uitroepsteken. En er staat “u kunt Mac OS X niet op dit volume installeren. U kunt de computer niet opstarten vanaf dit volume”.
    Probeer ik de opstartschijf te wijzigen dan kan ik alleen kiezen uit “opstarten van netwerk” en de OS X-cd.

De harde schijf staat als master ingesteld en voor de rest heb ik niks verkeerd gedaan denk ik.

Iemand enig gedacht aub?

Edit: als ik in het logbestand naar fouten zoek dan krijg ik enkele malen “root: bootstrap_look_up(): unknown error code”

Moderator
    unSOUND

Gebeurt wel eens vaker bij een nieuwe of zojuist geformatteerde schijf. Herstarten zou voldoende moeten zijn.

Bijdrager
    ilias

Heb ik reeds geprobeerd :oops:

Bijdrager
    ilias

Enkele foto’s ter verduidelijking:

Ik kan de HD niet als opstartschijf selecteren:

LOG:

Ik ebn trouwens de schijf nu nog eens aan het formateren maar heb nu bij de opties “schijf overschrijven met nullen” aangeklikt. En nu duurt dit héél lang (is al 40 min bezig en zit nog maar net aan een vierde!). Is het erg als ik het formatteren stop zet?

Bijdrager
    TonE

Low level format duurt idd erg lang. Je kunt het afbreken maar dan moet je wel nogmaals “gewoon” initialiseren. Overigens denk ik sowieso niet dat dit gaat helpen. Ik zou nog maar ’s goed kijken of de jumpers op de HD correct geplaatst zijn.

Bijdrager
    ilias

Ik heb de schijf zeker op master gezet hoort. Moet ik misschien eens proberen zonder jumper en de cube zelf laten beslissen?

Bijdrager
    ilias

Het probleem is opgelost na nogmaals te hebben gereboot, deze keer met alt ingedrukt.
    Bedankt.

Bijdrager
    dyn
    ”TonE”

Low level format duurt idd erg lang. Je kunt het afbreken maar dan moet je wel nogmaals “gewoon” initialiseren. Overigens denk ik sowieso niet dat dit gaat helpen. Ik zou nog maar ’s goed kijken of de jumpers op de HD correct geplaatst zijn.

Het overschrijven met 1’tjes is alleen niet low level formatteren. Met low level formatteren worden er naar de sectoren op de hardeschijf gekeken. Welke niet goed zijn worden gemarkeerd als “bad” en worden dan ook niet meegenomen. Werkt opzich wel leuk maar als die bad sectors kriskras op je schijf zitten dan heeft dat een aardig nadeel op de performance maar goed, de schijf doet het dan wel gewoon (anders niet).

Als je alles met 1’tjes laat formatteren dan is dat een secure format. Alle gegevens die erop hebben gestaan worden overschreven door al die 1’tjes waardoor ze niet meer terug te halen zijn. Als je dus je hardeschijf wilt verkopen is het aan te raden om dat minsten 1x te doen. Ik geloof dat de NSA aanraadt om het minstens 3x te doen. Dat proces van 1’tjes schrijven duurt inderdaad gruwelijk lang. Je kunt het wel afbreken maar dan moet je wel weer opnieuw gaan formatteren (doe dan ditmaal wel zonder die 1’tjes). Formatteeer je niet opnieuw dan kun je die schijf ook niet gebruiken.

Bijdrager
    Oppie
    ”dyn”

Als je alles met 1’tjes laat formatteren dan is dat een secure format. Alle gegevens die erop hebben gestaan worden overschreven door al die 1’tjes waardoor ze niet meer terug te halen zijn.

Het zijn toch 0’tjes?!:evil:

Bijdrager
    dyn

Een 0 is feitelijk geen data, een 1 wel, dus 1’tjes (en niet die eendjes die je brood geeft :P).

Bijdrager
    Oppie

Een 0 en ook een 1 is toch de richting van het magnetische veld van dat kleine stukje harde schijf, en als zodanig vertegenwoordigen ze beiden geen data; het is de combinatie van 0-len en 1-en die het tot data maakt.

Bijdrager
    RPGboy

gereboot met alt ingedrukt?? waarom?? het zal wel goed zijn want uiteindelijk is het toch gelukt maar wat doet je mac als je hem opstart met alt…

Moderator
    unSOUND

Dan gaat hij naar alle mogelijke manieren van opstarten zoeken… Hij gaat dus kijken op andere schijven, partities, CD’s of DVD’s, op het netwerk, hij gaat overal kijken naar een Mac OS versie. Uiteindelijk zal hij een lijst met mogelijkheden geven waar je dan uit kunt kiezen.

Bijdrager
    Oppie

Dan krijg je een soort van bootmanager, daarmee kun je je opstartvolume selecteren, als je er meerdere hebt (dus ook opstart cd, etc).

Moderator
    unSOUND

Dat leest toch een stuk makkelijker dan mijn verhaal inderdaad…. :P

Bijdrager
    Oppie

Tja, als ik wist dat jij op hetzelfde moment (er is max 2 min verschil in verzenden) ook een reactie aan het schrijven was, was ik natuurlijk subiet gestopt!

Ach, 2 voor de prijs van één, zullen we maar zeggen… 8)

Bijdrager
    RPGboy

ik snapte jou verhaal ook hoor :)
    maar is wel een handig weetje!! voor het geval die een keer niet kan opstarten… (maar ja, dat zal niet zo vaak gebeuren want het is wel een mac heh…

Bijdrager
    digideon

Mag ik vragen welke schijf je daarvoor hebt aangeschaft, en waar?
    Wil namelijk m’n Cube ook een HD upgrade geven, het liefst zo groot mogelijk maar volgens mij kan het maar tot max. 128 GB, kan iemand dit bevestigen?

Bijdrager
    Renzs

Jup maximaal 128. Je kan er meer instoppen maar dat “ziet” hij niet.
    Overigens alle info over welke mac dan ook:

http://www.mactracker.ca

Nou alles? Een hoop in ieder geval.

Bijdrager
    digideon

Dat programmaatje heb ik inderdaad ook, maar ik vroeg me eigenlijk af of ik gewoon elke willekeurige 3,5″ Interne IDE harddisk (120Gb, 7200 rpm) zou kunnen inbouwen.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.