21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    vdlreb

OS X Utilities (OS X Yosemite installatie), "this item is unavailable"

Beste,

Ik probeer OS X Yosemite te installeren op mijn macbook pro mid 2009 via OS X Utilities, maar ik krijg steeds de melding “this item is temporarily unavailable”.
    Ik heb totaal geen verstand van Macbooks en heb ook geen idee of hij ooit nog zal werken?
    Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Help…

Bijdrager
    GoeieDag

Je bent op deze manier bezig: macOS opnieuw installeren?

Bijdrager
    csteelooper

@GoeieDag : Ja, @vdlreb heeft zo te lezen de herinstallatie willen starten vanaf de Recovery HD. Hij is dus op de in jouw link beschreven manier bezig (geweest). Probleem is dat Yosemite zich (helaas) niet meer in de App Store bevindt. Tenzij je ergens een back-up hebt van Install Mac OS X Yosemite.app (da’s de naam van de app zoals je die destijds uit de App Store kon downloaden), of in ieder geval Mac OS X install ESD.dmg vanúit die app, gaat je de herinstallatie niet meer lukken… Jammer dat Apple er niet voor heeft gekozen om de installatiebestanden in íeder geval toegankelijk te houden voor bestaande modellen met de versies voor welke dit probleem speelt (in feite alles na Snow Leopard en voor Sierra…).

Je zou kunnen proberen of je via minder legale bronnen een kopie van de volledige installer (zie de opties die ik in de vorige alinea noemde) kunt bemachtigen, maar dat is, zoals wij allemaal wel weten, uiteraard niet zonder risico’s. Daarnaast is het nog maar de vraag of je dat ethisch wenselijk acht, want je hebt immers betaald voor de software die je op je laptop kreeg bij levering… Maar zoals al gezegd, zolang Apple haar werkwijze niet herziet (lees: zolang Apple er niet voor kiest om oudere versies in ieder geval voor bestaande machines beschikbaar te houden) heb je daadwerkelijk geen andere optie.