21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    vdlreb

OS X Utilities (OS X Yosemite installatie), "this item is unavailable"

Beste,

Ik probeer OS X Yosemite te installeren op mijn macbook pro mid 2009 via OS X Utilities, maar ik krijg steeds de melding “this item is temporarily unavailable”.
    Ik heb totaal geen verstand van Macbooks en heb ook geen idee of hij ooit nog zal werken?
    Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Help…

Bijdrager
    GoeieDag

Je bent op deze manier bezig: macOS opnieuw installeren?

Bijdrager
    csteelooper

@GoeieDag : Ja, @vdlreb heeft zo te lezen de herinstallatie willen starten vanaf de Recovery HD. Hij is dus op de in jouw link beschreven manier bezig (geweest). Probleem is dat Yosemite zich (helaas) niet meer in de App Store bevindt. Tenzij je ergens een back-up hebt van Install Mac OS X Yosemite.app (da’s de naam van de app zoals je die destijds uit de App Store kon downloaden), of in ieder geval Mac OS X install ESD.dmg vanúit die app, gaat je de herinstallatie niet meer lukken… Jammer dat Apple er niet voor heeft gekozen om de installatiebestanden in íeder geval toegankelijk te houden voor bestaande modellen met de versies voor welke dit probleem speelt (in feite alles na Snow Leopard en voor Sierra…).

Je zou kunnen proberen of je via minder legale bronnen een kopie van de volledige installer (zie de opties die ik in de vorige alinea noemde) kunt bemachtigen, maar dat is, zoals wij allemaal wel weten, uiteraard niet zonder risico’s. Daarnaast is het nog maar de vraag of je dat ethisch wenselijk acht, want je hebt immers betaald voor de software die je op je laptop kreeg bij levering… Maar zoals al gezegd, zolang Apple haar werkwijze niet herziet (lees: zolang Apple er niet voor kiest om oudere versies in ieder geval voor bestaande machines beschikbaar te houden) heb je daadwerkelijk geen andere optie.

Ik ben er zelf ten tijde van Mountain Lion ooit achter gekomen, en sindsdien zorg ik er eigenhandig voor dat ik bij elke nieuwe Major Release metéén bij de upgrade van één van mijn machines een backup trek van de App die ik uit de App Store trek. Zodoende heb ik in ieder geval vanaf Mavericks élke installer vól beschikbaar, waardoor ik niet op deze manier voor een voldongen feit kan komen staan.

Ik heb hier nu een machine staan die ik af fabriek naar Lion terug zou moeten brengen als een herinstallatie nodig zou zijn. Gelukkig heb ik ook die versie nog weten te bemachtigen en er meteen een USB Install ESD van gemaakt. Want anders was ook daar het verhaal uit geweest…

Bijdrager
    GoeieDag

@csteelooper, je kunt via de Recovery niet kiezen welk macOS je erop zet, dus vandaar mijn vraag. Want waarom specifiek Yosemite? Die MB Pro kan ook Sierra aan.

Ik heb ook de installers van elke versie van het macOS uit de Apple Store, maar ik ben niet overtuigd dat ze ook bruikbaar zijn. Volgens mij moeten ze ook nog gesigned worden door Apple, net zoals dat gebeurt in iOS.

Bijdrager
    csteelooper

Klopt, @GoeieDag… Maar: de recovery-partitie wil de versie hebben die er op stond. Dus: als je voor de crash 10.11 Yosemite draaide, kun je alleen dáárheen terug. Nog vervelender: stel, je schijf is helemaal leeg, maar je machine ondersteunt Internet Recovery. Je maakt verbinding met je WiFi-netwerk, de launcher wordt gedownload, je komt in de utilities terecht, maakt een partitie met Disk Utility en wat zie je? De machine gaat terug naar de versie waarmee deze geleverd werd. Dus: als deze geleverd werd met El Capitán of lager, heb je een probleem, tenzij je nóg een machine hebt, waarmee je een USB-disk voor Sierra kunt prepareren. Voor dat doeleinde heeft Apple sinds Mountain Lion (dacht ik) weliswaar een utility meegegeven, te weten CreateInstallMedia (voor Lion was er een GUI-variant van deze utility, maar daarna werd het CLI-only), maar daarvoor is nog stééds de App Store-app vereist. Ook als je naar Sierra wilt.

Als je naar een nieuwere versie wilt dan degene waarmee je machine werd geleverd, uitgaande van een lege harddisk, dan zul je dus van die níeuwere versie een full installer moeten hebben. Zo niet, dan heb je hoe dan ook een probleem. Als je alleen de launcher hebt, gaat alles hoe dan ook via de App Store.

Als je echter de apps uit de App Store al op je schijf hebt en je gebruikt met behulp daarvan CreateInstallMedia (er is ook nog een wat ingewikkeldere manier die met Disk Utility (GUI) of Diskutil (terminal/CLI) werkt), dan ben je níet afhankelijk van het wel of niet signeren van Apple uit van de Apps in kwestie. Dat is dus een duidelijk verschil van werken ten opzichte van iOS. Zolang je nog een machine hebt waar de Apps léésbaar op zijn (je hoeft niet eens per se het GUI-deel te draaien, alleen de package hoeft toegankelijk te zijn) dan ben je al klaar. Dan kun je namelijk met CreateInstallMedia of de Disk Utility/Diskutil-methode een USB-installer disk maken en daarmee je machine van een fresh install voorzien. Zo heb ik op mijn oude Mac El Capitan kunnen herinstalleren terwijl Sierra er al was. Mijn oude iMac kon níet naar Sierra; daarvoor was El Capitan de laatste. Ik had wel naar Snow Leopard (de fabrieksversie) terug gekund, want die had ik op DVD bij de machine gekregen. Maar dan had ik niks meer aan m’n data gehad, want na Snow Leopard is de structuur van Time Machine diverse keren veranderd. Dus uitgaande van dat scenario had ik alleen maar een clean install kunnen doen. Zou mijn iMac al met Lion zijn geleverd, dan had ik die er eveneens alleen met behulp van een install medium op kunnen zetten, want, zoals al gezegd, zelfs met behulp van Internet Recovery krijg je geen toegang tot de volledige installatie. Dáár wringt hem in principe de schoen.

Dus het feit dat ik inderdaad voor El Capitan de install media had, dus een schijf met de volledige installatiebestanden er op, heeft me het leven gered. Want het was een kwestie van: die schijf er in, de Mac opstarten en de installatie doorlopen. Ik heb er nog mee gewerkt tot mijn nieuwe Mac er was.

Dat kun jij ook. Als je om wat voor reden dan ook terug wil naar een oudere versie, of je wil een oudere versie naast de huidige zetten, dan kun je dat doen zoals boven beschreven. Gebruik voor alle versies boven Lion de methode met Diskutil/Disk Utility of gebruik (voor diezelfde versies) CreateInstallMedia om een schijfje te prepareren, steek dat in je Mac en start ermee op. Vervolgens je installatie voltooien en klaar ben je. Zelfs Lion is nog op die manier terug te brengen…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Klopt, @goeiedag… Maar: de recovery-partitie wil de versie hebben die er op stond. Dus: als je voor de crash 10.11 Yosemite draaide, kun je alleen dáárheen terug. Nog vervelender: stel, je schijf is helemaal leeg, maar je machine ondersteunt Internet Recovery. Je maakt verbinding met je WiFi-netwerk, de launcher wordt gedownload, je komt in de utilities terecht,

Weet je dat zeker? Ik heb toevallig vorige week, via Internet Recovery, Sierra op mijn oude, gecrashde MBP gezet. Duurt uren maar werkt uiteindelijk wel.
    Welke versie je krijgt is afhankelijk van de toetsencombinatie waarmee je opstart:

Opstarten via macOS Recovery

macOS Recovery installeert verschillende versies van macOS afhankelijk van de toetscombinatie die u tijdens het opstarten indrukt. Houd een van deze combinaties ingedrukt direct na het indrukken van de aan-/uitknop om de Mac in te schakelen. Laat los wanneer u het Apple logo of een draaiende wereldbol ziet.
    Command-R
    Installeer het nieuwste macOS dat was geïnstalleerd op de Mac opnieuw, zonder te upgraden naar een latere versie.1
    Option-Command-R
    Upgrade naar het nieuwste macOS dat compatibel is met de Mac.2
    Shift-Option-Command-R
    Vereist macOS Sierra 10.12.4 of hoger Installeer het macOS dat bij de Mac werd geleverd opnieuw, of de versie die er het dichtste bij zit en die nog beschikbaar is.

1. Als u een Mac met OS X El Capitan of lager verkoopt of weggeeft, gebruikt u Option-Command-R om ervoor te zorgen dat de installatie niet is gekoppeld aan uw Apple ID.
    2. Als u macOS Sierra 10.12.4 of hoger nog niet hebt geïnstalleerd, wordt met Option-Command-R het macOS opnieuw geïnstalleerd dat bij de Mac werd geleverd, of de versie die er dichtste bij zit en die nog beschikbaar is.

Zie hier:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Bijdrager
    csteelooper
    EagerB0bNerd op 30 juli 2017

2. Als u macOS Sierra 10.12.4 of hoger nog niet hebt geïnstalleerd, wordt met Option-Command-R het macOS opnieuw geïnstalleerd dat bij de Mac werd geleverd, of de versie die er dichtste bij zit en die nog beschikbaar is.

Zie hier:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

De ‘dichtste die nog beschikbaar is’, is de laatste nog beschikbare versie die aan je Apple ID is gekoppeld. Dat zou dus Sierra kunnen zijn áls je die al ‘gekocht’ hebt. Zo niet, dan ben je sowieso in de aap gelogeerd, omdat je dan wederom met bovenstaande te maken hebt:- Apple houdt (in ieder geval al enige jaren) alléén de láátste versie beschikbaar in de App Store. Je ziet weliswaar alle versies die je ooit kocht in je account, maar alleen de laatste is te downloaden. Helaas geldt dat ook voor OPT+CMD+R (Internet Recovery/MacOS Recovery). Shift+OPT+CMD+R is er pas sinds 10.12.4; díe combo zou soelaas hebben kunnen bieden in dit scenario. Maar dat gaat alleen werken als Apple ervoor kiest om (in de toekomst) oudere versies beschikbaar te houden, al was het maar alleen voor downloads die vanuit de Recovery Mode worden geïnitieerd.

Dat jij (@EagerB0bNerd) Sierra hebt geïnstalleerd op je oudere Mac, dat kan. Maar dan heb je in ieder geval de Recovery Media nodig voor Sierra. Die heb je zodra Sierra al geïnstalleerd stónd en je doet herstel. Sierra heeft enkele zaken ten positieve veranderd als je naar herstel kijkt; vooral SHIFT+OPT+CMD+R. Ook het gedrag van OPT+CMD+R is veranderd in Sierra. Dat staat duidelijk in je voetnoten te lezen.
    Tot 10.11 werd de installatie van MacOS met OPT+CMD+R ‘neutraal’, zonder een Apple ID te koppelen, doorgevoerd.
    Na 10.12 verandert het gedrag volkomen: je gaat terug naar de nieuwste versie die compatible is met je Mac. Maar da’s nu nog Sierra (voordien was dit gedrag er niet). Pas in de toekomst zouden we (lees: mensen die dit probleem hebben) er profijt van kúnnen hebben. Stel dat High Sierra al (enige tijd) uit is en iemand wier machine Sierra draaide blij levering, voert deze procedure door. Dan wordt de Mac teruggezet naar Sierra, zolang deze er nog is. Stel nu dat dit scenario zich voordoet nádat Apple Sierra wegtrekt uit de App Store, typisch een half jaar na de release van de opvolger (dus in dit geval High Sierra. Dan is het pas sinds Sierra (meer bepaald sinds 10.12.4) zo dat je dán door kunt naar High Sierra met OPT+CMD+R.
    Het zou natuurlijk mooi zijn als Apple voor deze feature de oudere versies van MacOS ook weer opnieuw beschikbaar stelt, want dan zou iemand die nú 10.12.4 geïnstalleerd heeft (en dus de vereiste EFI-update heeft gehad) in ieder geval met SHIFT+OPT+CMD+R terug kunnen naar de versie die bij de Mac werd geleverd, of naar de oudste die nog beschikbaar staat. Maar gezien hoe Apple dit in het verleden deed, verwacht ik in dezen geen koerswijziging.

Sleutelbeheerder
    Night

Als je persé 10.10 wil gaan gebruiken is het misschien wijs deze pagina eens door te lezen:
    http://macdrug.com/download-yosemite-dmg-os-x-10-10-without-apple-store/

Daarin staat stap voor stap uitgelegd hoe je een OSX 10.10 bootable installer maakt, inclusief alles wat je daarvoor nodig hebt.

Bijdrager
    GoeieDag

@csteelooper, mooi dat hier zoveel werk in steekt.(y)
    Toch vraag ik me een beetje af of je zaken wel helemaal juist ziet. Want eerlijk gezegd kan ik in je uitleg niet overal de logica vinden.
    Jij schrijft bv dit:

Je ziet weliswaar alle versies die je ooit kocht in je account (App Store), maar alleen de laatste is te downloaden

Dat klopt in ieder geval niet; elke aangekochte, dus zichtbare versie, is te downloaden. Heb als test Mountain Lion en El Capitan even in de download gezet. Ging prima.
    En zo zitten er wel meer uitspraken in jouw verhaal die mij voorkomen als aannames, en niet per sé volledig correct zijn.
    Maar ik ga het niet allemaal uitproberen om precies uit te zoeken, want dan ben ik wel ff bezig…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Dat jij (@EagerB0bNerd) Sierra hebt geïnstalleerd op je oudere Mac, dat kan. Maar dan heb je in ieder geval de Recovery Media nodig voor Sierra. Die heb je zodra Sierra al geïnstalleerd stónd en je doet herstel

Nee, de MBP heeft een paar jaar ongebruikt in de kast gelegen, er heeft nooit Sierra opgestaan.

De ‘dichtste die nog beschikbaar is’, is de laatste nog beschikbare versie die aan je Apple ID is gekoppeld. Dat zou dus Sierra kunnen zijn áls je die al ‘gekocht’ hebt.

Ik heb weliswaar Sierra op mijn recentere MBP geïnstalleerd maar hij staat niet tussen de aankopen in mijn App Store.
    Oudere versies wel: Mountian Lion, El Capitan, Mavericks.

El Capitan kan ik “installeren” en Mountain Lion en Mavericks kan ik “downloaden”

Het blijft een beetje een vaag verhaal en ik ben er niet van overtuigd dat het allemaal klopt wat je zegt.

Als ik de topicstarter was zou ik Option-Command-R proberen, kijken of dat lukt.

Bijdrager
    McPim
    EagerB0bNerd op 30 juli 2017

Ik heb weliswaar Sierra op mijn recentere MBP geïnstalleerd maar hij staat niet tussen de aankopen in mijn App Store.

Dan staat het ‘Install macOS Sierra’ installatie-bestand waarschijnlijk nog in je map ‘Programma’s’.

Inactief
    Anoniem

Bij mij ook geen Sierra bij Aankopen, maar nog wel te downloaden bij Uitgelicht.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, viel mij ook op; waarschijnlijk komt ie pas in het lijstje aankopen als er een nieuwe macOS versie is, en dus niet meer in ‘Uitgelicht’ staat.

Als je het OS installeert én download, verdwijnt het installatiebestand weer uit de map Programma’s, waar ie na download wordt neergezet.

Inactief
    Anoniem

Vandaar….

It’s because Sierra is not tied to apple id’s and purchases anymore. You can just go to the app store while not logged in with your apple ID and it will present a download button regardless.

macos-sierra-doesnt-show-up-in-app-store-purchased-section

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Dan staat het ‘Install macOS Sierra’ installatie-bestand waarschijnlijk nog in je map ‘Programma’s’.

Zou kunnen dat het nog ergens staat op een Mac waar Sierra op draait, maar dit ging over een MBP waar nog nooit Sierra heeft opgestaan.
    En waar ik het wel op heb kunnen installeren.

Bijdrager
    GoeieDag
    jv65 op 30 juli 2017

Vandaar….

It’s because Sierra is not tied to apple id’s and purchases anymore. You can just go to the app store while not logged in with your apple ID and it will present a download button regardless.

Even uitgeprobeerd: uitgelogd uit de App Store, en Sierra inderdaad kunnen binnenhalen.
    Dus is het macOS niet meer gekoppeld aan een Apple ID, maar misschien nog wel aan een MAC adres of andere hardware ID?

Bijdrager
    csteelooper

Het is al een langere tijd geleden dat ik zelf met dit issue te maken had; ten tijde van de release van ElCap. Toen was er geen enkele andere release meer via de App Store te downloaden, behalve El Capitan zelf. Elke poging voor downloaden van een oudere versie resulteerde destijds in de melding waarmee dit topic ook is gestart: This item is not currently available, please try again later. Alleen: hoeveel later je het ook probeerde, je bleef dezelfde melding krijgen.
    Zoals meerdere mensen al zeiden is sinds 10.12(.4) de werking van MacOS Recovery flink ten positieve veranderd. Het zou logisch zijn (maar dit heb ik zelf niet kunnen, en gelukkig nog niet hoeven testen), als Apple de oudere versies (weer) beschikbaar heeft gesteld, teneinde de beloofde werking te kunnen garanderen. In dat geval zou een Mac die in 2010 werd en nog wel mee kon naar Sierra, middels deze nieuwe methode (CMD+OPT+R dan wel CMD+SHIFT+OPT+R) teruggebracht kunnen worden naar de versie waarmee deze geleverd werd. Als ik goed tel (maar ik kan er naast zitten) zou dat dus Mountain Lion of Mavericks kunnen zijn).

GoeieDag op 31 juli 2017
    jv65 op 30 juli 2017

Vandaar….

Even uitgeprobeerd: uitgelogd uit de App Store, en Sierra inderdaad kunnen binnenhalen.
    Dus is het macOS niet meer gekoppeld aan een Apple ID, maar misschien nog wel aan een MAC adres of andere hardware ID?

MAC-adres lijkt me onlogisch, aangezien dat te spoofen is. En vrij makkelijk ook nog eens… Dan lijkt het GUID (Globally Unique Identifier) me logischer.

Bijdrager
    GoeieDag

Zou goed kunnen.
    Echter, ik denk niet dat het gaat om een dichtgetimmerde systeem van ‘legaal’ installeren van het macOS, maar meer dat Apple kan traceren wat er zoal met zijn macOS-en gebeurt. En dan is dat ene gespoofde MAC ID welke ooit langskomt ook weer niet heel erg.

Bijdrager
    csteelooper
    GoeieDag op 31 juli 2017

Zou goed kunnen.
    Echter, ik denk niet dat het gaat om een dichtgetimmerde systeem van ‘legaal’ installeren van het macOS, maar meer dat Apple kan traceren wat er zoal met zijn macOS-en gebeurt. En dan is dat ene gespoofde MAC ID welke ooit langskomt ook weer niet heel erg.

Klopt. Een gespoofd MAC-adres kan dan zelfs hulp bieden…

Bijdrager
    m4v3r1ck

Om een heel lang verhaal kort te houden, ik heb alle installers voor de Mac veilig – kunnen niet meer de MAS worden gewijzigd – op mijn NAS staan. In elke mapje staan ook de (combo) updates.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik ben benieuwd of TS na al deze info inmiddels geholpen is….:idea:

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.