21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    sven551

os x server vpn file share

beste omt’ers,
    ik heb recentelijk os x mountain lion server gekocht. nu wil ik graag mijn bestanden kunnen lezen-schrijven als ik op een andere plek ben ( dus niet binnen het bereik van mijn netwerk, op school bijvoorbeeld.) ik heb al een vpn opgezet maar krijg het maar niet voor elkaar om dan mijn bestanden te beheren vanaf een andere plek. ik kan wel gwn via afp://…… maar ik wil dus iets waar alleen ik met de juiste link (ip adres van de server) en met het juiste wachtwoord voor de server account de bestanden kan lezen-schrijven.

alvast bedankt.

Bijdrager
    JohnLokerse

Is er een reden waarvoor je voor OS X Server hebt gekozen i.p.v. Dropbox?

Bijdrager
    Koning Frank

Misschien omdat dropbox geen vpn is? Jezus. Waarom heb jij voor een kat gekozen als UI ipv een sat├ęprikker.

Bijdrager
    JohnLokerse
    No_Name op 23 juni 2013

Misschien omdat dropbox geen vpn is? Jezus. Waarom heb jij voor een kat gekozen als UI ipv een sat├ęprikker.

Zeg maar John hoor.

Wat is er mis met mijn vraag? Hij heeft nu een veel te omslachtige manier van het opslaan/lezen van bestanden.
    Kan veel makkelijker met Dropbox.

Bijdrager
    Maurits

Je kan ook jouw server via port forwarden vanuit de (ADSL?) router (zoek maar rond) configureren (dat is voor afp:// of poort 548)

Beveiliging is lager dan VPN (alleen het inloggen in encrypted, de rest niet) maar werkt makkelijker.

Bijdrager
    Domtoren

VPN is heel veel meer dan Dropbox. Ik kan vanuit de hele wereld een VPN verbinding naar huis maken en mijn server, de router en de bewakingscamera’s beheren, opgenomen programma’s downloaden van mijn decoder, enz. Daarnaast staan mijn bestanden thuis, en niet op een plek waar de NSA, de CIA, de FBI, GCHQ en een stel andere afkortingen er naar hartelust door kunnen bladeren. (en ja, ik heb een remote backup)

TS moet inderdaad zijn router zo instellen dat de VPN poorten doorverwijzen naar de server waar Mountain Lion op staat. Dat heet NAT (network address translation). VPN is er in een paar smaken maar met de poorten 500.1701, 1730 en 4800 moet je een eind komen. Stel de NAT op je router zo in dat die poorten doorgestuurd worden naar je Mac server.

Bijdrager
    sven551

kom aub niet met een oordeel over vpn als je zelf niet eens wat t is!!
    @domtoren ik heb deze poorten opengezet

ik ben ook verbonden met de vpn maar hoe kom ik dan naar mijn bestanden?

Bijdrager
    JohnLokerse

@Domtoren

Ik snap dat VPN iets heel anders is dan Dropbox. Wat Sven wilt doen is files op afstand opslaan en kunnen lezen.
    Dit kan veel makkelijker via Dropbox dan via zijn omslachtige manier via VPN. Behalve als hij niet wilt dat de NSA meekijkt wat ik overigens niet opmaak uit zijn post.

Bijdrager
    sven551

wat ik dus eigenlijk wil is dat ik mijn bestanden kan benaderen vanaf een andere locatie, d.m.v van een login!

Bijdrager
    piebas
    sven551 op 23 juni 2013

wat ik dus eigenlijk wil is dat ik mijn bestanden kan benaderen vanaf een andere locatie, d.m.v van een login!

Wat bedoel je met login?
    Wil je de bestanden benaderen vanuit bijv. een browser en niet via afp of smb?

Bijdrager
    sven551

ja via een browser

Bijdrager
    Domtoren

@sven551 Staan die poorten ook open in je router? Ik bedoel de router van Tele2, KPN, Xs4all of waar je dan ook internet van hebt. Anders komt de VPN verbinding niet verder dan je voordeur. Je moet je netwerk op kunnen.

Maar… als je via je browser bij je bestanden wilt kunnen dan heb je het over Webdav of iets dergelijks. Daarvoor is geen VPN verbinding nodig al kun je theoretisch ook webdav over VPN doen.

Bijdrager
    renato

Hallo, Sven551.

Je hebt eigenlijk een incomplete vraag gesteld, daardoor zijn de antwoorden ook wat incompleet denk ik.

Even over de mensen die hier Dropbox zo zitten te promoten: dropbox en een file share zijn totaal verschillende dingen. Ze kunnen overlappen maar dat hangt sterk af van het gebruik. Sven551 heeft een probleem, laten we hem proberen te helpen.

Sven551: voor VPN moet je 3 dingen doen. Ten eerste de VPN server aanzetten. Daarbij moet je VPN server IP adressen kunnen uitgeven aan degenen die zich via de VPN melden. Er zijn verschillende soorten VPN, ik gebruik hier L2TP.

Ten tweede moet je de router zodanig configureren dat VPN verkeer wordt doorgegeven. Dat is ingewikkeld verkeer over veel poorten en via meedere soorten pakketjes dan uitsluitend UDP en TCP. Vaak heeft een router een aparte instelling hiervoor (‘VPN passthrough’ o.i.d.) waarmee je het VPN verkeer naar je server kunt sturen). In andere gevallen moet je de TCP, UDP en IKE/GRE protocollen goed doorsturen. Ik kan niet zien wat voor een type jouw router is, maar ik heb het werkend gekregen op de spullen van UPC (eerst met eigen Draytek router, nu met het standaard Cisco ding). Het is meestal wel pielen. Ik zou beginnen met de volgende poorten:

Voor L2TP met IPsec voor versleuteling:
    VPN passthrough voor IPsec aanzetten
    1701 TCP routeren
    500 UDP routeren

Als je de VPN client op je Mac hebt geconfigureerd (mij Mac-Mac VPN verbindingen is dit redelijk eenvoudig) dan kun je je netwerk en machines benaderen via elk protocol dat in jouw netwerk in gebruik is.

Gedetailleerder kan ik het nu even niet maken, want de situatie bij jou is nog wat vaag.

PS: Nog even een tip voor degenen die Dropbox-achtige zaken willen doen zonder Dropbox: het zeer eenvoudige BT Sync (BitTorrent Sync) geeft je je private Dropbox. Encrypted en op je eigen spullen. Maar dat is een ander onderwerp:-)

Groet,
    Ren├ę

Bijdrager
    sven551

dat vpn gebeuren snap ik wel, dat is me ook gelukt en ik ben ook verbonden en alles werkt. ik kan ook gwn inloggen op de server vanaf mijn lokale netwerk. maar wat ik nu wil is dat ik bijvoorbeeld op school vanaf de (windows) computers kan inloggen op mijn server en mijn bestanden kunnen lezen/schrijven. op de server heb ik ftp, afp, smb bestandsdeling aanstaan. op mijn lokale netwerk typ ik dit in in de browser: afp://ip adres van server.
    ik heb de server opgezet als een server.voorbeeld.private. en als ip adres 10.0.0.0. ik had vanmiddag op school hetzelfde ingevoerd in de browser alleen dan met smb dus: smb://ip adres van server en dat werkte niet, hoe krijg ik dit nou werkend???

Bijdrager
    piebas

Wat jij wil gaat volgens mij niet lukken.
    Het benaderen van een share gaat niet via een browser.
    Wat je dan moet doen is dat je de map met bestanden toegankelijk maakt via ftp.
    ftp kun je wel via de browser doen.
    als je in de verkenner invoert \\ipvanserver\share dan zou je bij de bestanden moeten kunnen als je een vpn hebt gemaakt.

Bijdrager
    sven551

maar dan moet ik dus eerst op de windows computers van school verbinding maken met mijn vpn? ik weet niet of het mogelijk is om met deze schoolcomputers een vpn verbinding op te zetten!, maar op mijn mac gaat de share ook via de browser en mn schoolserver gaat ook zo bijv: informatica.ghlyceum/webftp.nl

Bijdrager
    piebas

Ja je moet eerst je vpn opzetten, anders heefty de vpn geen zin.
    Wat jij beschrijft is geen standaard functionaliteit, een share op een server is niet zomaar via een browser beschikbaar.
    Misschien toch dropbox dat is wel ia de browser beschikbaar.

Bijdrager
    Domtoren

Wat jij wil gaat volgens mij niet lukken.
    Het benaderen van een share gaat niet via een browser.

Dat is niet helemaal waar. Je kunt op je Mac server WebDav aanzetten en dan kun je wel via de browser een map openen. Zie bijvoorbeeld deze uitleg.

Zet dan poort 443 in je router en server open (80 niet, want je wilt een beveiligde verbinding).

FTP is alleen aan te raden als je het zo installeert dat je wachtwoorden niet in plain text verstuurd worden.

Inactief
    Anoniem

Waarom gebruik je niet back to my mac?

Bijdrager
    mtersteege

Kijk anders eens naar het gratis programma “owncloud”. Ik heb dit draaien op een ubuntu-server, maar is denk ik ook wel te installeren onder osx.

Bijdrager
    jamesvang1986

Groot artikel , ik vond een ander artikel aan opstelling VPN op MAC die u toelaten om deze opstelling zeer eenvoudig te maken. http://www.vpnranks.com/how-to-setup-vpn-on-mac/

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.