7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Gert-jan26

OS X server en vaste IP adressen

Hallo,

Momenteel installeer ik de volgende omgeving bij mij thuis : Een Mini met OSX server en daarop bedrijfsspecifieke software. Daarnaast een drietal werkstations die inloggen op de server voor het werken met dii software (uitgebreide Filemaker app). De software staat nu nog op een externe server maar dus volgende week op een de Mac Mini.
    De software is ook remote bereikbaar (doen we in de huidige situatie al bij de externe server) maar het probleem is de internet bandbreedte die we nu hebben bij het uploaden. Indien de server hier lokaal staat is dat probleem natuurlijk weeg, maar als je dan reizend bent en remote die Mac Mini benaderd komt het probleem met de bandbreedte weer om de hoek. Ik overweeg nu om van KPN over te stappen naar Ziggo omdat de upload snelheid voor mij van groot belang is. Nu heeft Ziggo een zakelijk abonnement met een hoge upload snelheid en geen vaste IP adressen en een abonnement met de helft aan upload snelheid en wel vaste IP adressen. Nu weet ik dat met een VPN verbinding zo’n vast IP adres wel even handig is voor een server. Zijn er echter mogelijkheden om niet met een VPN (maar wel een beveiligde verbinding) in te loggen op de server zonder gebruik te maken van een vast IP adres? Wie kan mij hier helpen met de juiste opstelling zodat ik bij Ziggo het abonnement kan nemen met de hoogste upload snelheid.

p.s. bij KPN gaat dat niet gezien mijn locatie en er ligt ook geen fiber..

Bijdrager
    Domtoren

Ik heb een Ziggo abonnement zonder vast ip-adres maar in de praktijk blijk ik al 7 maanden hetzelfde ip-adres te hebben. Je kunt dus overwegen om een goedkoper abonnement zonder vaste ip-adressen te nemen.

Bijdrager
    macpro

Je kunt bij bijvoorbeeld dyndns een domein naam krijgen die je laat verwijzen naar jouw dynamisch IP adres van Ziggo.
    Zodra dat IP adres wijzigt geef je dat door bij dyndns en dan kun je weer verbinding maken met jouw server.
    Je krijgt dan een domein naam in de vorm van mijn-server.dyndns.org .

Dyndns heeft ook een programma voor de Mac dat automatisch die IP adres wijziging doorgeeft, zodat jouw domein naam in principe altijd up-to-date is.

Op afstand maak je dan altijd verbinding met mijn-server.dyndns.org en je hoeft je daar in ieder geval nooit zorgen te maken over instellingen die je moet wijzigen als het IP adres een keer wijzigt.

Dyndns is één van de vele aanbieders op dit gebied. Was vroeger gratis, maar tegenwoordig is het een betaalde dienst.
    Is z’n geld wel waard naar mijn mening.

Kortom: je kunt prima de keuze maken voor de Ziggo lijn met dynamisch IP adres.

Bijdrager
    Ir.Bob

Je kunt ook een accountje nemen bij dyndns.org. Stamt nog uit het inbelmodem tijdperk, maar blijft handig voor dit soort zaken.

Bijdrager
    Domtoren

Of je bouwt je eigen Dyndns. Plaats dit bestandje ergens op een webserver:

<?php
    	if ( $_SERVER['REMOTE_ADDR'] != "1.2.3.4" AND substr($_GET['key'], 0, 10) == "1234567890" ) {

mail("jij@gmail.com", "IP-alert", "Je IP-adres is veranderd in {$_SERVER['REMOTE_ADDR']}");

echo "Je IP-adres is veranderd in {$_SERVER['REMOTE_ADDR']}\n";
    	}
    	else {
    		echo "Je IP-adres is nog steeds {$_SERVER['REMOTE_ADDR']}\n";
    	}

?>

En op je Mac Mini server plaats je dit php bestand:

<?php
    	echo file_get_contents('http://www.jouwdomein.nl/ipcheck.php?key=1234567890');
    ?>

En vervolgens gebruik je Lingon 3 om vanaf je Mac Mini server het eerste bestand aan te laten roepen door het tweede bestand, bijvoorbeeld 1 keer per dag. Dan krijg je een mailtje als je IP-adres niet langer 1.2.3.4 is.

Bijdrager
    macpro

@domtoren: dat is een halve oplossing. Dan heb je alleen geconstateerd dat het adres gewijzigd is.
    Moet je alsnog actie ondernemen om het ergens aan te passen.

Bijdrager
    Domtoren

Klopt, @macpro, maar aangezien het zelden wijzigt bij Ziggo is dat niet zo’n probleem. Ik laat vpn.mijndomein.nl naar mijn server thuis verwijzen met een TTL van 1 uur dus ik kan dat snel aanpassen. Ik heb overigens niks tegen Dyndns maar vond het grappig mijn eigen oplossing te bedenken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.