8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mtersteege

OS X server en client

Beste Apple kenners,

Ik heb een iMac 700 Mhz, 640Mb ram en een 40gb HD. Op dit moment draait hier alleen OS X 10.2.8 op. Graag zou ik op deze iMac ook OS X Server zetten. Daarvoor zou ik dus een partitie erbij willen hebben. Is het mogelijk om het gehele OS samen met de programma’s te backuppen en dan na het maken van 2 partitities en installatie van OS X server op de eerste partitie de backup op de tweede partitie terug te zetten? Dan kan im namelijk kiezen of ik OS X server of client opstart.

Ik heb namelijk geen zin om twee OS-sen te installaren en alle updates opnieuw te installeren (ik heb ze we op cd staan, maar het duurt zo lang)

Met vriendelijke groet,

Michiel

Bijdrager
    Deskman

Je kunt met Carbon Copy Cloner vrij eenvoudig je hele HD klonen en als IMG wegzetten. Maar waarheen? Opsplitsen in een berg CD’s??

Maar waarom wil je een server draaien die niet altijd draait? Erg veel serverfuncties zitten toch al in samengebruik. Je kunt onder OSX zonder problemen een mailsever, webserver, ftpserver en Sambaserver draaien. Ook is bijna alles al standaard aanwezig of makkelijk te instaleren. De serversoftware is vooral bedoeld om als echte server dienst te doen (documenten central opslaan, websitehosting voor veel virtuele domains, applicatieserver, dat soort werk) Volgens mij haal je je vooral veel werk op de hals… Overzetten van gegevens naar OSX server zal niet gaan Een en ander is in OSX server wat anders gestructureerd.

Bijdrager
    mtersteege

Bedankt voor je reactie.

Ik wil voor mijn werk wat onderzoek doen naar het hoe en wat van een Apple server in ons domein. Het gaat mij vooral om een print server, en file server vor de Mac gebruikers. Home directories, rechten daarop en eventueel in de Active Directory (windows) erbij plaatsen.

Ik heb nu OS X client draaien op mijn 40Gb hardeschijf. Deze schijf wil ik in tweeen opdelen. partitie 1 voor Server en partitie 2 voor client. Ik heb echter geen zin om op partitie 2 een kale os install te doen als ik een backup kan maken van het huidige en die daarna kan terug zeten.

Michiel

Bijdrager
    Deskman

Sja… Wat je dan het beste kan doen is je gebruikers deleten. Van hun usermap wordt dan een .img file gemaakt die je makkelijk kunt terugzetten. Programma’s is wat lastiger. Niet alle programmavoorkeuren komen in je users – library, maar ook vaak op rootlevel. Een nieuw systeem installeren en dan de programma’s erbij kopieren gaat alleen met programma’s die niet via een installer ook ng eens bestanden op allerlei niveaus wegzet.

Het makkelijkst zou zijn een kopie van je HD te maken, maar zoals gezegd: waar zet je die op? Een externe HD is zoms zo ontzettend handig..!

Bijdrager
    mtersteege

Ik ga het gewoon proberen met het programm wat je zei. Ik heb hier een 80Gb externe hd liggen, dus dat moet dan toch wel lukken.

Bedankt,

Michiel

Bijdrager
    gretver

Misschien is het programma Partition toolkit iets voor je. Hiermee moet het mogelijk zijn een extra partitie te maken zonder de schijf te formateren. Zo kun je de osx-client gewoon laten staan…

Het programma draait zover ik weet alleen nog op os 9. Maar dit moet geen probleem zijn voor het creeren van een extra partitie voor osx. Ik heb op deze wijze een extra partitie voor het panther beta os gemaakt.

succes.

Bijdrager
    macpro
    ”gretver”

Misschien is het programma Partition toolkit iets voor je. Hiermee moet het mogelijk zijn een extra partitie te maken zonder de schijf te formateren.

Kun je daar eens wat meer over vertellen?
    Waar kan ik het vinden?
    Hoe zijn je ervaringen?

Bijdrager
    gretver

Het programma maakt het mogelijk zonder formateren (initialiseren) partities aan te maken en de grootte hiervan te wijzigen. Het voordeel is dat de data op de schijf in principe gewoon kan blijven staan. Ik dacht dat het wellicht handig voor je is omdat je zo je osx-client gewoon op een partitie kan laten draaien, en osx-server kan installeren op een andere (nieuw te maken) partitie op dezelfde schijf.

Google maar eens naar “Partition Toolkit”.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.