11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Rokit8

OS X schrijft non-stop kleine brokjes data naar de harde schijf

Als OS X El Capitan gebruiker is het mij opgevallen dat er continu harde schijf activiteit plaats vindt. Niet alleen wanneer ik achter de computer zit, maar ook wanneer de computer aan staat en ik er zelf niet achter zit. Omdat ik vermoedde dat het aan OS X zelf ligt heb ik de HD activiteit gemonitord over een periode van 24h vlak na een herstart terwijl ik zelf die 24h lang op nagenoeg geen enkele manier van de computer gebruik maakte.

Resultaten: In 24 uur tijd wordt zo’n 2.3 GB data weg geschreven naar de HD. Dat vind ik, voor een computer die in principe niks hoeft te doen, idioot veel. De processen die de bulk voor hun rekening nemen zijn systemstatsd en launchd.

Hebben meer mensen dit en zo ja wat hebben jullie er aan gedaan?

Snapshot van weergave van alle schrijf activiteiten +- kwartier nadat ik ingelogd ben:

24 uur verder:

Bijdrager
    Ir.Bob

Ook als de gebruiker geen input geeft draait er software op de computer die taken uitvoeren. Kortom er worden logfiles geschreven, er worden maintenance processen opgestart, etc. etc. etc.

Bijdrager
    websania

Hoeveel geheugen zit er in je Mac en hoeveel virtueel geheugen wordt er gebruikt; kijk op het geheugentabje in de activiteitenweergave

Inactief
    Anoniem

Ik zou me juist zorgen maken als m’n computer helemaal niks zou doen wanneer ik er niet achter zit.

Bijdrager
    Rokit8
    Ir.Bob op 09 augustus 2016

Ook als de gebruiker geen input geeft draait er software op de computer die taken uitvoeren. Kortom er worden logfiles geschreven, er worden maintenance processen opgestart, etc. etc. etc.

Nou ja, ik heb een schone start gedaan, dus er draait in ieder geval geen 3rd party software. Dus het blijft toch een beetje apart, die disk activiteit. En wat betreft het onderhoud: is OS X non stop onderhoud aan het doen? Wat voor “onderhoud”? En wil je dat?

Wat verder uit de gegevens blijkt: het gaat echt om 2 processen die de bulk voor hun rekening nemen: systemstatsd en launchd.

Bijdrager
    Rokit8
    websania op 09 augustus 2016

Hoeveel geheugen zit er in je Mac en hoeveel virtueel geheugen wordt er gebruikt; kijk op het geheugentabje in de activiteitenweergave

24 GB RAM. In principe wordt er geen virtueel geheugen gebruikt.

Bijdrager
    websania

Misschien even een EtreCheck rapportje plaatsen?

Bijdrager
    Rokit8

EtreCheck version: 2.9.13 (267)
    Report generated 2016-08-10 23:13:07
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime 2:02
    Performance: Excellent

Click the [Support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: No problem – just checking

Hardware Information: ⓘ
    Mac Pro (Early 2009)
    [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
    Mac Pro – model: MacPro4,1
    1 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon CPU: 4-core
    24 GB RAM Upgradeable – [Instructions]
    DIMM 1
    8 GB DDR3 ECC 1066 MHz ok
    DIMM 2
    DIMM 3
    DIMM 4
    Empty
    Bluetooth: Old – Handoff/Airdrop2 not supported
    Wireless: en2: 802.11 a/b/g/n

Video Information: ⓘ
    NVIDIA GeForce GT 120 – VRAM: 512 MB
    DELL 1701FP 1280 x 1024 @ 60 Hz

System Software: ⓘ
    OS X El Capitan 10.11.6 (15G31) – Time since boot: about 2 days

Disk Information: ⓘ
    HL-DT-ST DVD-RW GH41N ()

Hitachi HDE721064SLA360 disk0 : (640,14 GB) (Rotational)
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    OS X partitie (disk0s2) / : 200.38 GB (147.66 GB free)
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB
    Grote partitie (disk0s4) /Volumes/Grote partitie : 438.76 GB (415.99 GB free)

USB Information: ⓘ
    Logitech Logitech USB Keyboard
    Logitech USB-PS/2 Optical Mouse
    Apple Inc. BRCM2046 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller

Gatekeeper: ⓘ
    Mac App Store and identified developers

System Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] 8 Apple tasks
    [loaded] 160 Apple tasks
    [running] 70 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ
    [not loaded] 47 Apple tasks
    [loaded] 163 Apple tasks
    [running] 81 Apple tasks

User Launch Agents: ⓘ
    [loaded] com.google.keystone.agent.plist (2016-07-12) [Support]

User Login Items: ⓘ
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    Dropbox Programma (/Applications/Dropbox.app)

Other Apps: ⓘ
    [running] com.getdropbox.dropbox.154912
    [running] com.google.Chrome.153952
    [running] com.microsoft.rdc.mac.160032
    [loaded] 409 Apple tasks
    [running] 179 Apple tasks

Internet Plug-ins: ⓘ
    Default Browser: 601 – SDK 10.11 (2016-07-26)
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (2016-07-26)

3rd Party Preference Panes: ⓘ
    None

Time Machine: ⓘ
    Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: ⓘ
    36% com.apple.WebKit.WebContent(14)
    13% kernel_task
    11% WindowServer
    10% mdworker(8)
    7% Safari

Top Processes by Memory: ⓘ
    4.08 GB com.apple.WebKit.WebContent(14)
    1.39 GB kernel_task
    688 MB Google Chrome Helper(2)
    246 MB Safari
    246 MB Google Chrome

Virtual Memory Information: ⓘ
    14.00 GB Free RAM
    10.00 GB Used RAM (2.27 GB Cached)
    0 B Swap Used

Diagnostics Information: ⓘ
    Aug 8, 2016, 06:52:15 PM Self test – passed

Standard users cannot read /Library/Logs/DiagnosticReports.
    Run as an administrator account to see more information.

Bijdrager
    Ir.Bob
    Rokit8 op 09 augustus 2016

Nou ja, ik heb een schone start gedaan, dus er draait in ieder geval geen 3rd party software. Dus het blijft toch een beetje apart, die disk activiteit. En wat betreft het onderhoud: is OS X non stop onderhoud aan het doen? Wat voor “onderhoud”? En wil je dat?

Wat verder uit de gegevens blijkt: het gaat echt om 2 processen die de bulk voor hun rekening nemen: systemstatsd en launchd.

Na een ‘schone start’ kan er ook 3rd party software op de achtergrond actief zijn. Om een voorbeeld te noemen DropBox. Die disk activiteit is hoe dan ook niet apart. OS X is niet non-stop onderhoud aan het doen (je ziet dit vrij duidelijk aan de disk activity grafiek), maar doet dit wel expres op momenten dat er geen input van de gebruiker is. Wil je dat? Lijkt mij overduidelijk van wel. Wat voor een onderhoud voert OS X dan uit? Wat dacht je van het volgende niet uitputtende lijstje:

1. Log files roteren
    2. Verwijderen van temporary files
    3. Spotlight index (in andere databases) bijwerken

Launchd is de deamon (Wiki-linkje) die ervoor zorgt dat processen (o.a. onderhoudsprocessen) automatisch opgestart worden. Systemstatsd is de deamon die (je raad het al) systeemstatistieken bijhoud. Systeemstatistieken zijn precies die dingen waar je nu uit opmaakt dat er een ‘probleem’ zou zijn met jouw Mac. Mooie paradox, is het niet?

De grote vraag is: waarom zie je dit als een probleem. Je hebt er overduidelijk geen last van, want je bent immers niet aan het werk op die computer. Aangezien je hier jezelf zorgen maakt over vrij fundamentele processen heb je er misschien baat bij om je eens in te lezen over de werking van UNIX systemen voordat je hieraan gaat lopen sleutelen.

Bijdrager
    Rokit8
    Ir.Bob op 11 augustus 2016
    Rokit8 op 09 augustus 2016

Na een ‘schone start’ kan er ook 3rd party software op de achtergrond actief zijn. Om een voorbeeld te noemen DropBox. Die disk activiteit is hoe dan ook niet apart. OS X is niet non-stop onderhoud aan het doen (je ziet dit vrij duidelijk aan de disk activity grafiek), maar doet dit wel expres op momenten dat er geen input van de gebruiker is. Wil je dat? Lijkt mij overduidelijk van wel. Wat voor een onderhoud voert OS X dan uit? Wat dacht je van het volgende niet uitputtende lijstje:

1. Log files roteren
    2. Verwijderen van temporary files
    3. Spotlight index (in andere databases) bijwerken

Launchd is de deamon (Wiki-linkje) die ervoor zorgt dat processen (o.a. onderhoudsprocessen) automatisch opgestart worden. Systemstatsd is de deamon die (je raad het al) systeemstatistieken bijhoud. Systeemstatistieken zijn precies die dingen waar je nu uit opmaakt dat er een ‘probleem’ zou zijn met jouw Mac. Mooie paradox, is het niet?

De grote vraag is: waarom zie je dit als een probleem. Je hebt er overduidelijk geen last van, want je bent immers niet aan het werk op die computer. Aangezien je hier jezelf zorgen maakt over vrij fundamentele processen heb je er misschien baat bij om je eens in te lezen over de werking van UNIX systemen voordat je hieraan gaat lopen sleutelen.

Het ging mij om de schrijf activiteiten, temp files verwijderen is niet direct een schrijf activiteit, bovendien, als ze eenmaal verwijderd zijn dan zou het ook klaar (!) moeten zijn. Wat betreft Spotlight, dat heb ik zoveel mogelijk uitgeschakeld. Dropbox hoeft nauwelijks gegevens te schrijven, en doet dat dan ook niet, zoals uit de screenshots blijkt. Slechts 9 MB. Dus nee, ik vind het maar raar. Het gaat bovendien ook om de hoeveelheid, dik 2 GB binnen 24h, hallelujah!

Bijdrager
    Rokit8

Nobody cares zo te lezen. Jammer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.