28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    annydb

OS X opnieuw installeren

Goedenavond,

Ik probeerde op een wat oudere Macbook van mij waar nog Yosemite op stond een nieuwe installatie uit te voeren door middel van CMD + R alleen dit ging niet omdat er geen schijf werd gevonden met de oorspronkelijke data er op. Ik heb hierop na wat googlen de disk helemaal gewist waardoor deze nu helemaal niet meer opstart.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het makkelijkste weer kan fixen zodat ik alsnog de installatie zou kunnen doen? Ik lees wel zaken over installeren vanuit een USB stick en dergelijke maar dat moet je dan eerst downloaden vanuit de App store… De oorspronkelijke CD is helaas niet aanwezig die er destijds was bijgeleverd.

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je een backup?

Bijdrager
    annydb

Helaas niet nee…

Bijdrager
    Imade

Als jij de option key (alt toets) ingedrukt houd tijdens het opstarten kan jij verbinden met Wi-Fi en kan je zo via het internet de installatie bestanden binnen halen.

Bijdrager
    annydb

Als ik die inhoud bij het opstarten krijg ik helaas weinig te zien, ik krijg nu alleen een vraagteken in een mapje als icoon te zien terwijl ik alt ingedrukt houd. Het zelfde als eerst dus helaas.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe oud is je MacBook? Van vóór 2010?

https://support.apple.com/en-us/HT202313

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    iMad

cmd + R of cmd + option + R ingedrukt houden tijdens het opstarten, internet recovery.

Bijdrager
    annydb

Het is een 2012 model. Internet recory heb ik zojuist geprobeerd maar ook dat geeft een 1007F error.
    Denk dat het maar een cd’tje bestellen word dan…

Bijdrager
    Maurits

Heb je nog (tijdelijk) toegang tot een andere Mac?
    Dan hoef je geen CD te kopen, maar een USB stick van 8GB en DiskMaker X van http://diskmakerx.com is voldoende om een bootable OS X installer te maken van de Install OS X App die je kan downloaden uit de App store.
    (kan dus ook om een Mac van een vriend(in) gedaan worden)

Sleutelbeheerder
    Night

cmd-R Gaat er vanuit dat je een recovery partitie hebt. Als dat niet zo is (echt compléét gewiste disk, dus ook de EFI, BootOSX en Recovery partities) is de enige mogelijkheid op te starten van een ander bootable device (bv – zoals genoemd – een USB stick). Wellicht dat je deze bij een kennis met een Mac kan maken. Het OS hoeft niet persé hetzelfde te zijn als dat je op je Mac wilt gaan zetten. Je kan dan via het netwerk (internet) een nieuwe installatie uitvoeren. Reken wel op een langdurige installatieprocedure.

Bijdrager
    annydb

Even een update gezien het helaas nog steeds niet opgelost is. Ik heb van de week eerst de USB optie geprobeerd, helaas werkte die niet. Nou toen maar voor de laatste optie gegaan: voor 20 euro de snow leopard CD besteld zoals hierboven vermeld. Die kwam van de week ook binnen en gister er maar eens voor gaan zitten en de installatie proberen te starten, helaas doet die het ook niet met de melding geen installatie bestand gevonden. Neem contact op met Apple care.

Iemand hier nog een suggestie? Anders gaat het maandag even daar naartoe bellen maar ik vraag me af wat die dan wel voor me kunnen betekenen. Je zou toch zeggen dat op een gewoon werkende laptop je met de CD of op een andere manier toch wel een nieuwe install kan doen?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je een externe USB drive op je Mac aangesloten, waar de SL DVD in zit?
    Heb je de Mac vervolgens aangezet, en de alt/option toets ingedrukt gehouden?
    Heb je daarna gekozen om van de DVD op te starten?

Bijdrager
    annydb

Het is een macbook Pro dus heb hem gewoon in de DVD reader gedaan die erin zit. De installatie start in de basis ook, ik kies voor ik wil Mac OS X installeren, ik moet daarvoor eerst Wifi verbinding hebben. Dat werkt allemaal, dan gaat hij laden en dat duurt een minuut of 8 en dan krijg ik die fout.

Bijdrager
    TheBigZ

Wifi? Dat klinkt nog steeds niet alsof je van de DVD opstart.

Zet de MBP uit. Doe de DVD in de MBP. Zet de MBP aan en houd de alt/option ingedrukt. Kies de DVD. Kies daarna Schijfhulpprogramna. Wis de harde schijf. Start opnieuw op van DVD. Installeer OS X.

Bijdrager
    annydb

Ik begin mezelf echt een amateur te voelen maar krijg het echt niet voor elkaar.

Ik heb zojuist weer de disk helemaal gewist, bij het booten lijkt hij inderdaad niet vanaf de DVD te booten gezien ik de Captain installatie krijg terwijl de CD Leopard is. Bij het Booten heb ik net gelezen dat je de C in moet drukken bij het booten, ik zie dan het Apple logo maar verder niets laden. Hij staat nu al een half uur met het logo zo.

Bijdrager
    annydb

Er lijkt overigens wel een kopie te zijn van de image lokaal, en ook de DVD ziet hij maar installeren lukt niet./uploads/community/178ee4b30d2f5966cca64689cd543aaebfcc1d96_78831.JPG

Bijdrager
    Dommel

Heb je wel een partitie op de harde schijf gemaakt? Kan gewoon van de hele grootte van de harde schijf. Anders kan die er niet op schrijven.

Bijdrager
    annydb

Ik heb hem nu opnieuw geformatteerd maar helaas dan krijg ik weer het zelfde. Wel met El Capitan weer. Vanaf DVD booten lijkt nog niet echt te lukken? Het is zo frustererend omdat hij gewoon werkte eerst, ik wou hem opnieuw installeren en dat werkte niet, ik dacht dat komt omdat de installatie bestanden niet lokaal staan. Wellicht oud model. Omdat dat niet werkte heb ik de disk gewist met het idee dat ik een nieuwe installatie via internet kon doen. Dat werkte niet. NIeuwe instalaltie met CD werkt nu ook niet :/ maar ik heb hem ook nog niet zien booten vanaf DVD eigenlijk. Booten met de toets ingedrukt werkt niet.

Bijdrager
    annydb

Zelfs als ik nu boot en dan c in druk dan lijkt hij wel te booten vanaf DVD maar nog steeds de nieuwe installatie te laden en niet die vanaf de cd.

Bijdrager
    annydb

Nu weer geboot na de disk remove, hij laad van de DVD zo te zien, echter als ik dan kies voor installeer OS X krijg ik directe OS X el Capitan. Terwijl de DVD de volledige versie is zoals eerder vermeld.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je niet de C toets ingedrukt houdt, maar de ALT/OPTION toets tijdens het booten van je Mac, wat krijg je dan te zien?

Bijdrager
    annydb

Ik kan dan wel kiezen voor de DVD speler, dan lijkt hij ook even te laden maar blijf ik een grijs apple logo zien en verder niets. Zou er dan toch wat mis zijn ondanks dat er eerst een werkende installatie op stond en alles gewoon werkte voor dat ik de schijf leeg maakte? Toch maar naar de Apple winkel dan?:x

Bijdrager
    SunKeeper

Als je hiermee niet verder komt zou ik proberen of je op een externe harde schijf als doel kunt installeren.
    Lijkt er namelijk sterk op dat de interne harde schijf defect is.

Wat je eerder zegt is niet raar, het komt wel meer voor dat een simpele taak als opstarten goed gaat, maar na wissen een installatie uitvoeren is veel meer werk voor een harde schijf, meer commando’s in korte tijd en intensiever werk.

Vooral de elektronica op de schijf (dus niet zo zeer het draaiende deel) wordt meer belast. Als daar een defect in zit, kan het zijn dat iets als installeren niet meer voltooid kan worden.

Bijdrager
    annydb

Hmm dat zou erg jammer zijn. Ik ga het even proberen! Dank voor de tip. Ik zal eens even kijken of ik bij iemand een externe disk kan lenen die ik hiervoor mag gebruiken en waar de data vanaf mag :-). Ik kan zo’n disk gewoon kiezen bij het starten van de installatie vanaf CD begrijp ik?

Bijdrager
    penseel

Je kan beter een externe schijf kopen die heb je toch nodig voor een back-up.

Bijdrager
    SunKeeper
    annydb op 02 februari 2016

Ik kan zo’n disk gewoon kiezen bij het starten van de installatie vanaf CD begrijp ik?

Ja, USB, FireWire en Thunderbolt-schijven kun je gebruiken om OS X op te installeren en gebruiken.

Zoals @penseel al zegt, zelf eentje aanschaffen is nooit verkeerd, heel duur is het allemaal niet. USB3 werkt ook op oudere Macs en altijd handig voor de toekomst als je nu nog geen computers hebt die USB3-poorten hebben.

Edit: als deze Mac uit 2012 is dan heb je het alledrie, USB3, FireWire800 en Thunderbolt1.

Bijdrager
    annydb

Hmm, vanavond weer even mee bezig geweest. Een externe harddisk aangeschaft. Alleen blijkbaar boot hij nog steeds niet vanaf de DVD en ik heb nog steeds geen mogelijkheid om te installeren. Als ik gewoon boot, kan ik kiezen voor de installatie en bij disk rescue zie ik ook dat er recovery partities zijn. Houd ik de option in en kies ik uitdrukkelijk voor het booten vanaf de DVD (welke hij wel herkent) blijf ik een scherm zien met het apple logo. Kies ik om de installatie te starten zonder te booten vanaf DVD kan ik doorgaan, ik krijg dan de melding dat via internet de installatie gecontroleerd zal worden en daarna dat de installatie niet lukt.

Iemand wellicht nog een optie?:(

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.