7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    GIGI

OS X op wintelmachine???

is het mogelijk om het mac besturingssysteem(software) te installeren op een pentium machine(hardware)?

Bijdrager
    tfmichie

Onmogelijk.

Naar wat ik weet ligt dit vooral aan de processorstructuur die helemaal niet compatibel is met het Windows-systeem.

Daarnaast zijn ook normale Windows-videokaarten niet compatibel met Macintosh systemen.

Dat is dus net het mooie aan Mac: een systeem en OS dat naadloos op elkaar is afgestemd:-)

PS: het omgekeerde is wel mogelijk. Via VPC (virtual pc) kan je een windows OS naar keuze emuleren bovenop je Mac os, dus zo kan je nog steeds een programma draaien dat je niet kan vinden voor Mac. Dus… nog een reden temeer om Windows af te zweren:-)

Greetz,
    tfmichie

Bijdrager
    rbroen

Zeg nooit onmogelijk. Darwin is er ook voor het x86 platform. Mac OS X leunt zeer sterk op Darwin.

Er gaan al jaren geruchten dat Jobs een versie van OS X heeft voor de x86. Verhalen gaan dat dit een backup is voor als IBM of Motorola de bal laten vallen, het zou dan een Intel of AMD kunnen zijn – die ‘gechipt’ worden om alleen OS X te draaien. Op deze manier kan Apple haar (zeer goede) hardware blijven verkopen, maar zonder vervuilingen als OS X op een kloon of Windows op een (Intel/AMD) Mac.

Maar het is niet waarschijnlijk dat je dit thuis snel zal lukken.

Bijdrager
    SanderQ

Rbroen heeft gelijk, in principe is het niet onmogelijk om OSX naar een Wintel machine te porten, en waarschijnlijk heeft Apple dat in de eigen laboratoria al lang geprobeerd. :apple:
    Maar Jobs heeft goede redenen om dat systeem niet op de markt te brengen. Hoewel het stabieler is dan iedere Windhoos-versie en dus waarschijnlijk wel een behoorlijk potentieel marktaandeel heeft, zal het openleggen van OSX de hardware-verkoop van Apple decimeren. Apple-systemen zijn nu eenmaal duurder dan Intelbakken. Daarmee zou Jobs dus in eigen vingers snijden.
    Iedere hacker die er toch in slaagt het te porten zal waarschijnlijk een proces van Apple aan zijn broek krijgen. Ook Apple is keihard als het op commercie aankomt… :apple: :roll:

Bijdrager
    LoveBug356

Het is in teorie mogelijk maar een PPC heeft meer registers dan een x86 en daarom gaat het super traag als je wil emuleren.
    Emuleren van mac OS kan tot versie OS8 (De laatste OS versie die nog op de 68060 CPU werkt) zonder problemen of vertraging.

Conclusie:
    De Mac OS X versie die nu bestaat kan niet bruikbaar werken op een x86 machine.

Bijdrager
    WilcMan

Als Steve slim was, zou hij het toch doen…
    Doordat OSX voor een groter aantal mensen beschikbaar komt, zouden er meer pakketten verkocht worden. Zo zou hij ook meer hardware kunnen verkopen, waardoor de prijs ervan kan zakken.

Laten we wel wezen: what we need is raw speed!
    Er gaat niks boven OSX, maar ik moet eerst nog zien dat de G5 werkelijk zo snel is! Als we OSX op een machine konden draaien die twee keer zo goedkoop was, dan wist ik het wel…

Mooi Appletje of niet…

Bijdrager
    kMIkaZu

De Apples zijn nu al legendarisch goedkoop. En bij een Apple weet je tenminste wat je aan hardware hebt. Al die brol die ervoor peecee bestaat, moet ik niet weten.

En daarbij, dat Apple maar tamelijkklein blijft, ik vind het goed zoals het nu is. Voor mij moet niet iedere peecee-gebruiker switchen. Overleven is goed genoeg, zodat wij die fijne producten kunnen blijven gebruiken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.