11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    brun

Os x op ibook G3???

ik heb onlangs een ibook G3 indigo gekocht 366 Mhz 320 MB geheugen.
    hier zit echter nog Os 9 op, i wil hier graag osX op zetten
    weet iemand of dit kan met de cd van mijn powermac, desktop G4 waar wel os x bij zit,?
    of heb je misschien een adnere versie nodig voor laptop?
    alvast bedankt voor de hulp!!!

Bijdrager
    ralphclaes1

je moet een nieuwe osx phanter of tiger kopen. op cd’s wel want er zit nog geen dvd player in die machine.

Bijdrager
    Nikita

De installatie cd’s van een andere Mac werken niet op de gewone manier, omdat ze alleen bij een specifiek apparaat horen. Je kan het wel proberen via de FireWire modus, mits je iBook een FireWire poort heeft. Als die het niet heeft, moet je via Marktplaats maar een retail versie van OSX 10.3 Panther (niet Tiger, die heeft een FireWire poort nodig) op de kop tikken. Zoveel hoeft dat ook niet meer te kosten, misschien 20 euro. Hooguit 30.
    Kijk ook even op de website van Apple (bij Support) of je voor deze iBook een firmware upgrade moet uitvoeren voordat je OSX er op kan zetten. Bij machines die niet de goede firmware hebben, kunnen de meest vreselijke dingen gebeuren, tot aan het volledig verruineren van je Mac…

EDIT: Volgens Mactracker is het Indigo model een FireWire-model dus je kan het proberen via de FireWire modus. iBook opstarten met T ingedrukt totdat je een FW icoon te zien krijgt. Via een FW kabel aan de Power Mac hangen. Dan wordt ‘ie herkend als een externe schijf. Vanaf de Power Mac de installatie draaien en je iBook hardeschijf aangeven als installatieschijf. Helemaal zeker weten of OSX dan goed werkt, weet ik niet omdat er natuurlijk wel een verschil zit tussen een G3 en een G4 processor.
    Mocht je via Marktplaats op zoek gaan naar OSX; ik zou er niet hoger dan Panther op zetten omdat Tiger toch wel weer wat meer van het systeem vraagt (vooral qua geheugen).

Bijdrager
    macpro

Gewoon proberen.

Bijdrager
    brun

hai nikita,

dank voor je uitgebreide uitleg!:)
    super!
    ik ga t vanavond proberen….

wish me luck!

Bijdrager
    awesomemac

Hier ook een 366 Indigo iBook met Firewire poort en via mijn eMac Panther geïnstalleerd op mijn iBook. Ging zonder problemen en werkt goed.

Bijdrager

dat handelingen is wel illegaal

Bijdrager
    awesomemac

ja, maar ach…

@Brun
    : heb je een PB gestuurd.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedenk ook dat 320 MB geheugen aan de krappe kant is, dat je virtueel geheugen veel naar de harde schijf zal moetenswappen, en dat die schijf van een Ibook ook al niet van de rapste is.
    Desondanks meen ik dat voor basisgebruik, tekstverwerking en internetten, het wel kan.

Bijdrager
    KR1275

Ik heb ooit OS-X.2 ge├»nstalleerd op zo’n iBook van de eerste serie. De iBook had duidelijk moeite met het systeem, het was veel te zwaar. Om de haverklap zag je dat intens gehate draaiende kleurenrondje. Het ziet er mooi uit, maar OS-9 is veel beter geschikt.

Bijdrager
    brun

tis gelukt! ik heb os 10.3 geinstalleerd
    en hij draait prima!
    dank voor jullie hulp!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.