11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

OS X op externe HD

Is het mogenlijk om mac op een externe hardeschijf te installeren.

Ik wil mijn macbook enkel gebruiken voor windows erop te installeren en mac op zo’n externe HD.

Is dit mogenlijk of niet?

Moderator
    unSOUND

Ja dat kan.

Je kunt de interne schijf eerst partitioneren, en achteraf de tweede partitie met OS X erop wissen. Je houdt dan wel 2 partities natuurlijk. OS X ( want zo heet het besturings-systeem, en niet “mac” ) kun je dan vanaf de externe schijf starten door op te starten met de ALT toets ingedrukt.

Eigenlijk was de MacBook dus een miskoop begrijp ik ? Een Mac koop je omdat je met OS X wilt werken, en dat wil jij blijkbaar niet…

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”

Ja dat kan.

Je kunt de interne schijf eerst partitioneren, en achteraf de tweede partitie met OS X erop wissen. Je houdt dan wel 2 partities natuurlijk. OS X ( want zo heet het besturings-systeem, en niet “mac” ) kun je dan vanaf de externe schijf starten door op te starten met de ALT toets ingedrukt.

Eigenlijk was de MacBook dus een miskoop begrijp ik ? Een Mac koop je omdat je met OS X wilt werken, en dat wil jij blijkbaar niet…

een miskoop niet, maar ik moet voor school windows draaien, en omdat ik nu 2 besturingssystemen heb verlies ik vrij veel plaats.

En ik dacht nu gewoon OS X op een externe hardeschijf te installeren.

Moderator
    unSOUND

Voor Windows heb je slechts 5 GB nodig, dus tenzij je van school dagelijks 50 GB aan huiswerk krijgt zie ik niet echt een reden om gelijk heel OS X maar van je Mac te gooien… Maar dat is persoonlijk.

Bijdrager
    Undaunted

Die externe schijf moet dan wel firewire zijn, dan is het geen probleem.

Bijdrager
    me.com

Intel kan via USB en FireWire opstarten.

Bijdrager
    Marius1976

Weet iemand trouwens of de laatste iBook serie ook van USB kan opstarten?

Dat is dus PPC… maar ik had ooit eens een gerucht gehoord dat deze ook van USB kan opstarten… nooit geprobeerd, maar voor ik nou een hele HD ga wissen, vraag ikhet eerst eens.

Ben benieuwd
    Marius

Bijdrager
    Macs
    ”Marius1976″

Dat is dus PPC… maar ik had ooit eens een gerucht gehoord dat deze ook van USB kan opstarten… nooit geprobeerd, maar voor ik nou een hele HD ga wissen, vraag ikhet eerst eens.

Ben benieuwd
    Marius

Er gaan wel enkele hacks rond op het internet, google het eens op.
    Standaard kan het niet…

Bijdrager
    back2mac
    ”Marius1976″

Ben benieuwd
    Marius

Ik kan me vaag herinneren dat er 1 (misschien meerdere) topic aan besteedt is.
    zoek eens op dit forum, wellicht vindt je het bewuste topic.

http://forum.macosx.nl/search.php

Bijdrager
    bommels

Volgens mij kan dit niet.

Voor het opstarten vanaf USB heb je extra firmware nodig tov opstarten van FireWire. Volgens mij heeft de iBook deze firmware nooit gehad en heb je dus altijd een OS nodig om niet-firewire drives te kunnen benaderen.

grtz bart

Moderator
    unSOUND

Opstarten van USB ging pas vanaf sommige G5 modellen…

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060301112336384

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.