13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

OS X of Maverick

Onlangs heb ik pas een nieuwe Macbook Pro gekocht. Wanneer ik klik op het appeltje en vervolgens naar Over deze Mac ga dan zie ik als besturingssysteem OS X staan. Is dat de nieuwste versie. Ik dacht dat het iets was van Maverick.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Volgens mij zijn Apple producten af fabriek (nog) niet voorzien van Maverick, jij hebt er waarschijnlijk Versie 10.8 staan.

Bijdrager
    Shmoo

OS X is een verzamelnaam van alle versies in de 10 serie.

Je moet kijken naar de het nummer Mavericks is dus OS 10.9 of gewoon de laatste versie van OS X. (verzamelnaam)

Mavericks 10.9
    Mountain Lion 10.8
    Lion 10.7
    …

http://nl.wikipedia.org/wiki/OS_X

Bijdrager
    Vindplaats

Mijn versie is OS X 10.9.1. Ik dacht dat er Maverick bij zou moeten staan, maar dat ik dan kennelijk verkeerd gedacht. Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    computer space

Dat staat alleen op de doos. Welke doos?

Bijdrager
    Vindplaats

Ik hoop dat de schermafbeelding mij gelukt is, want bij mij staat toch echt OS X 10.9.1. Wat op de doos staat dat weet ik niet meer

Schermafbeelding 2014-02-13 om 18.19.13 2

Bijdrager
    Tim95
    Vindplaats op 13 februari 2014

Mijn versie is OS X 10.9.1. Ik dacht dat er Maverick bij zou moeten staan, maar dat ik dan kennelijk verkeerd gedacht. Bedankt voor de reacties.

Dan beschikt jouw Mac over Mavericks. OS X is een verzamelnaam, net zoals bijvoorbeeld Windows, de versie kun je zien aan de hand van het nummer 10.9.X

10 duid OSX aan
    9 duid Mavericks aan (als dit 8 zou zijn dan had je Mountain Lion, 7 Lion, 6 Snow leopard enz.)
    Het laatste cijfertje duid de laatste update die op jouw Mac staat aan.

In jouw geval heb je dus OS X Mavericks met update 1.

Bijdrager
    Vindplaats

Ok, het is mij nu duidelijk.

Bijdrager
    Niels

10.7: OSX Lion
    10.8: OSX Mountain Lion
    10.9: OSX Mavericks

Een cursusje Mac bij de lokale Apple Reseller kan hier geen kwaad denk ik (en nee, dit is niet negatief maar juist motiverend bedoeld).

Bijdrager
    Hydræ

“Mavericks” is meer de product marketing. Deze ‘codenaam’ vind je niet terug in het OS.

Bijdrager
    App-ie

OS X is geen verzamelnaam, het is in de visie van Apple de huidige versie. In dit geval dus 10.9.1:-)

Bijdrager
    Da Vinci
    fruitdruif op 13 februari 2014

Volgens mij zijn Apple producten af fabriek (nog) niet voorzien van Maverick, jij hebt er waarschijnlijk Versie 10.8 staan.

Op de nieuwere Macs staat veelal gewoon Mavericks, alleen bij de wat oudere modellen kun je er nog wel eens Mountain Lion vinden. Op de Mac mini’s en Macbook pro’s met een dvd-sleufje staat veelal nog ML.

Bijdrager
    la1974

Is het nu zo moeilijk om de antwoorden in deze thread te lezen voordat je zelf een antwoord geeft.

De derde posting (van Shmoo) was het antwoord op de vraag van de TS. De vierde posting was een bedankje.

Alle postings daarna waren herhalingen van hetzelfde antwoord.

Ben wel benieuwd of degene die de postings na het bedankje (de 4e) plaatsten, niet de moeite namen om de gegeven antwoorden even door te lezen om zo te zien dat ze elkaar aan het herhalen zijn.

Dus eigenlijk niet echt kritiek, meer verwondering.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.