20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Thijs

OS X Maverick

Mn MacBook Pro (eind 2013) afgelopen week geupdated van OS X Mavrick naar het nieuwe OS X El Capitan.
    Alleen ben hier niet tevreden over.

Kan iemand mij helpen aan een installatie bestand om OS X Maverick

Staat helaas niet bij mijn aankopen in de app store.
    Iemand enig idee hoe ik dit toch kan downgraden?

Via een Amac store kan het voor 70 euro…
    Probeer dit te besparen

Bijdrager
    pruus

Waarom ben je niet tevreden met EC? Wat is het probleem? Wellicht is daar iets voor te verzinnen….Laat maar horen….

Bijdrager
    Shmoo

Ik had het graag voor je gedaan maar ik kan deze niet meer downloaden omdat mijn computer gemaakt is in het Yosemite tijdperk, dan is Yosemite het laagste OS dat je kunt downloaden uit de Mac App Store.

Bijdrager
    Furbz

Thijs ik zal als ik thuis ben straks eens voor je kijken!

Bijdrager
    Thijs

Ik heb op dit moment problemen met mijn wifi verbinding.
    Enkel problemen op het netwerk van mijn werk.
    Als ik al verbinding kan maken met het wifi netwerk heb ik groot gedeelte van de tijd geen internet maar wel verbinding.
    Dit probleem heeft ze opgedaan na de update naar el capitan, vandaar dat ik de link leg naar het besturingsysteem
    Al meerdere malen via netwerkvoordeuren > geavanceerd > verwijder wi-fi-netwerk
    En vernieuw DHCP geprobeerd, helaas zonder succes..

Bijdrager
    sedikit

Zijdelings met het onderwerp te maken:
    De TS wil naar beneden, ik wil naar boven (van Mountain Lion naar Maverick). Beiden willen we naar Maverick (ik eventueel),. Mijn vraag heeft met de zijne te maken:
    Ik heb een bootable Maverick. Als ik die zou installeren over mijn Mountain Lion, geeft Apple dan mij ook de updates? M.a.w. behandelt Apple Store mij alsof ik deze Maverick uit de Apple Store heb gehaald? Overigens: ik wil best een kopie van deze Maverick bootable opsturen naar de TS.

Bijdrager
    GoeieDag

Je krijgt gewoon update’s.
    Maar het doorgeven van een OS is volgens mij niet zo handig, want bij mijn weten is ie gekoppeld aan de Apple ID waarmee je ‘m hebt gedownload. Dus zal ie bij een update vragen om het bijbehorende ww.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,
    Dank voor je reactie. Dan ben ik bang dat het niet zal gaan….

Moderator
    Night

Ik denk niet dat er een koppeling is tussen de Mavericks installer en je Apple ID.

Dan zou het nooit mogelijk zijn een vers OS te installeren voor een potentiële nieuwe koper op de manier die Apple op zijn eigen website uiteenzet. Want dan zou die nieuwe koper telkens jouw ID moeten gebruiken voor updates etc.

En aangezien Mavericks een gratis OS is, is er vast wel ergens een site te vinden met oudere versies van OSX. Of zoeken op een torrent site.

Bijdrager
    Shmoo

Alleen moet je daar mee uitkijken, als die Torrent-versie eerder is gedownload dat het certificaatprobleem dat Apple begin dit jaar had dan werkt die installer niet meer.

Je moet dan met de datum van je computer gaan rommelen.
    http://www.macrumors.com/2016/03/03/older-os-x-installers-broken-by-certificate/

Bijdrager
    sedikit

Ik kom er net achter, dat alle Mavericks-updates zelfstandig te downloaden zijn op deze site:
    https://en.wikipedia.org/wiki/OS_X_Mavericks
    Daar wordt je doorverbonden naar de Nederlandse Apple-site. Ik ben ze allemaal aan het downloaden. Dan zou het toch mogelijk zijn?

Bijdrager
    GoeieDag

Sedikit, dat zijn updates die je idd van de officiële Apple site haalt. Maar het is geen compleet OS, dus je kunt ze allemaal downloaden zonder er wijzer van te worden.

Night op 11 maart 2016

Dan zou het nooit mogelijk zijn een vers OS te installeren voor een potentiële nieuwe koper op de manier die Apple op zijn eigen website uiteenzet.

Welke pagina bij Apple bedoel je?

Nu ik er over nadenk, heb ik idd wel eens verschillende Mac’s (met verschillende Apple ID’s/iCloud accounts met hetzelfde installatiebestand een upgrade uitgevoerd, zonder probleem. Dus misschien toch geen koppeling met het Apple ID…

Bijdrager
    fixar

Er is geen koppeling tussen de installer en een Apple-ID… geen probleem dus.

Overigens wel lastig dat Apple het gebruikers zo lastig maakt om een wat ouder OS te kunnen bemachtigen.. Als je nog op 10.6 zat en je wilt nu alsnog naar 10.7 of 10.8….heb je gewoon pech… en kun je alleen een 10.11 krijgen (die op sommige machines gewoon domweg niet gaat werken)

Maar altijd nog beter dan bij de iOS devices die NOOIT meer terug kunnen naar een eerder (werkbaar) iOS

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,
    Je ziet één ding over het hoofd: ik zei in mijn eerste reactie “…. ik heb een bootable Maverick” (s). Dus beschik ik wel degelijk over het OS!

Bijdrager
    GoeieDag

Dat is waar. Maar dan hoef je deze ook niet perse nu te downloaden, want je kunt de laatste update altijd als ‘combo-update’ van de Apple site plukken.

Bijdrager
    mowat

@fixar
    Met onze gigantische HD’s van tegenwoordig is dat toch geen probleem. Ik heb van elk systeem vanaf 10.4 tot 10.11 een bootable kopie met daarbij ook al de bijbehorende software ( zowel van Apple als van derden) . Ik kan dus op elk moment ,als er een progje niet meer werkt, terug met een ouder systeem opstarten waar dat wel nog mee werkte. En ingeval er een interne schijf crasht kan ik gewoon alles weer terugzetten , dus nog veilig ook. Wel zien dat je computer waarvan je opstart geschikt is.

Bijdrager
    jv65

Als je een Time Machine back-up hebt, kun je (tegenwoordig) heel eenvoudig terug gaan naar een eerdere versie van OS X. Installatiebestand is helemaal niet nodig.

How to Downgrade OS X El Capitan Back to OS X Mavericks, Yosemite, or Mountain Lion with Time Machine

1) Connect the Time Machine drive to the Mac that contains the backup of a prior OS X installation

2) Reboot the Mac and after you hear the start chime start holding down Command+R to boot into Recovery Mode (you can also hold down the Option key and boot from a El Capitan installer drive)

3) When you see the “OS X Utilities” menu on screen, choose “Restore from Time Machine backup”

4) Select the Time Machine drive from the “Select Backup Source” screen

5) At the “Select a Backup” screen, choose the backup you wish to restore to, focus on the ‘Backup Date & Time” and “OS X Version” listings to make sure you are selecting the proper backup, keeping in mind the following:

“10.10.5” or any “10.10.x” would be Yosemite

“10.9.5” or “10.9.x” would be Mavericks

“10.8.x” would be Mountain Lion

6) When you have selected the backup you wish to revert to, click on “Continue”

7) Now choose the destination drive to recover to, usually this is “Macintosh HD”, then click on the “Restore” button and let this complete – this will downgrade from OS X El Capitan to whatever version of OS X and the associated backup you chose

Once you’ve started the restore and downgrade process, you should be ready to wait for several hours, depending on the size of the backup being restored, the speed of the disk, and the speed of the Mac. Downgrading can take quite a while, so be sure the Mac is plugged in to a power source and don’t interfere with the process.

After the downgrade from OS X El Capitan is complete, the Mac will restart and boot back to where it was before at the date you selected, including whatever the OS X version was at that time. So if you were running OS X Mavericks prior to installing OS X El Capitan, and you chose that date and OS, the Mac would reboot to OS X Mavericks. The same applies to revert to OS X Yosemite, Lion, or OS X Mountain Lion from OS X El Capitan.

http://osxdaily.com/2015/10/09/howto-downgrade-os-x-el-capitan-mac/

Bijdrager
    penseel

https://support.apple.com/nl-nl/HT201364
    Staat het niet onder verborgen aankopen in de App Store?

Bijdrager
    Thijs

@jv65 Bedankt!
    Het is inderdaad gelukt!
    Bij de Amac winkel meende het personeel dat je via time capsule alleen je bestanden terug zet en dus niet het besturingssysteem…

Bijdrager
    jv65

(y)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.