30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:
    Bijdrager
    iJet

OS X loopt regelmatig tijdelijk vast

Sinds vanmiddag gebeurt er iets vreemds op mijn PowerBook G4. Op willekeurige momenten “freezed het systeem, krijg ik de strandbal en kan ik niets meer doen. Ik kan de cursor nog wel bewegen, maar het duurt weer even voordat ik verder kan gaan. Dit gebeurt in ieder programma (Mail, Safari, Adium, Systeemvoorkeuren), en het zijn geen zware taken die ik ‘m geef. Verder is er niets te horen aan opspinnende schijven, blazende ventilatoren of wat dan ook. Ik merk niets vreemds aan ‘m.

Wie weet wat dit is en liever nog; hoe kan ik het verhelpen?

[size=9:85642867af]PowerBook G4 | 1,67 GHz | 1 GB RAM | Mac OS X 10.4.7[/size:85642867af]

Gast
    Anoniem

Ik ken het! Ik heb ook veel crashes gehad sinds 10.4.7.

Vandaag heb ik een schijf gehaald van 160 GB en heb mijn schijf gekopieerd.
    Combo update PPC uitgevoerd.
    OS herinstalleert en nu maar afwachten of het nu goed loopt.
    Mijn probleem met de automatisch verbinding uit slaapstand werk weer!!!

Bijdrager
    mvdenberg

Sinds 4 dagen komt die strandbal ook voorbij. Ook met 10.4.7. Ook ik kan de muis bewegen en that’s it. Ook bij mij de standaard apps: safari, mail, finder.

Inactief
    Anoniem

Schijf een keer uitgebreid controleren. Hangt er verder nog iets aan van een externe HD, of zoiets?

Bijdrager
    iJet

Ik voel me plots niet meer zo eenzaam ;). Er hangt niets aan randapparatuur aan, dus dat zal het niet wezen. Ik zal inderdaad m’n schijf vanavond controleren.

@iJunk, loopt alles nu wat beter?

Bijdrager
    mvdenberg

Aan mijn mini hangt een externe firewire schijf. Hier start ik ook van op. Ik maak nooit gebruik van de slaapstand en zet mijn mini iedere dag uit. Verder hangt er een printer aan, maar deze staat alleen aan wanneer er geprint wordt.

Inactief
    Anoniem

Hoeveel vrije ruimte heb je trouwens nog op je HD? Gewoon de meest eenvoudige oorzaken even wegstrepen.:wink:

Bijdrager
    MedahOSX

Ik had het een maandje terug, aangezien ik sinds ik een mac heb nog nooit een crash had gezien heb ik de hardwaretest van dvd gedraait, bleek dus mn geheugenmodule kapot te zijn. Niet fijn, maar wist tenminste wat het was, inmiddels gratis nieuwe gekregen en werkt weer perfect.
    Ik las dat als OSX crashed of vastloopt het vaak aan hardware ligt, een hardwaretest is dus iig aan te raden.

Inactief
    Anoniem
    ”MedahOSX”

Ik las dat als OSX crashed of vastloopt het vaak aan hardware ligt, een hardwaretest is dus iig aan te raden.

Bijna al mijn crashes lagen aan de hardware (geheugen, logic board, harde schijf)… alleen loopt bij mij tegenwoordig het hele OS vast als je QuickTime gebruikt om geluid op te nemen als op dat moment Flash Professional actief is. Erg vaag… maar goed.

Dit geheel of-topic. :innocent:

Bijdrager
    mvdenberg

Ik heb per schijf meer dan 25Gb vrij. De hardwaretest heb ik een half jaar geleden voor het laatst uitgevoerd. Ik zal ‘m morgen weer eens uitvoeren.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Bij mij was het iChat, dat is nu opgelost, maar die bevroor elke keer, heb de .plists verwijderd, mischien dat dat helpt voor de programmas van jullie.

Bijdrager
    iJet

Ik heb nog 15,65 GB vrij, dus dat zal het inderdaad niet zijn. Ik heb mijn volume gecontroleerd, en die is automatisch overgegaan naar Schijf-EHBO, maar toen ik terugkwam van weggeweest las ik het volgende:

”Schijf-EHBO”

]

Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten

1 HFS-volume gecontroleerd
      Volume moet worden hersteld[/list:u:28afed1c49]

:kleenex: Betekent dit dat de schijf wordt leeggehaald?

Bijdrager
      Steff

Nee gewoon de installatie DVD/CD van OSX Tiger erin. Opstarten via de CD, wachten tot je in de interface komt en dan m.b.v. Schijfhulpprogramma je hardeschijf herstellen.

Groote kans dat je probleem daarna over is trouwens!

Inactief
      Anoniem

Je hebt pas een probleem als hij zegt dat het volume niet kan worden hersteld.:roll:

Bijdrager
      iJet

Haha, okay dan! Nou, ik zal er morgen mee aan de gang gaan en mocht het werken dan laat ik het weten! Muchos gracias!

Bijdrager
      mvdenberg

Vanmorgen heb ik EHBO gedraaid: van beide schijven (interne / externe) moest het volume worden hersteld. Vreemd. Komt dit vaker voor???
      Ik heb ook maar eens de beroemde ‘permissies’ hersteld. (dit had ik nog nooit gedaan).

Bijdrager
      ROCKSTAR
      ”Kriska”

Nee gewoon de installatie DVD/CD van OSX Tiger erin. Opstarten via de CD, wachten tot je in de interface komt en dan m.b.v. Schijfhulpprogramma je hardeschijf herstellen.

Groote kans dat je probleem daarna over is trouwens!

zit dus net met hetzelfde probleem
      zelfde werkwijze dus eens proberen, maareuh… hoe start je op via die cd?

Gast
      Anoniem

de “C” ingedrukt houden tijdens het opstarten

Inactief
      Anoniem

of gewoon:

–> Macintosh HD
      –> programma’s
      –> Hulpprogramma’s
      –> schijfhulpprogramma
      –> Selecteer je HD
      –> Klik: “Herstel volumebevoegdheden”

Het is zeer aangeraden dit procédee 1 keer per maand te doorlopen, neemt niet veel tijd in beslag en kan je een hoop ellende besparen zeker als je veel bestanden verplaatst of zeer veel applicaties installeert

Bijdrager
      ROCKSTAR

dat laatste knopje staat grijs bij mij :?
      dus zal het met de cd moeten?

Inactief
      Anoniem
      ”ROCKSTAR!”

dat laatste knopje staat grijs bij mij :?
      dus zal het met de cd moeten?

het knopje “herstel volume” staat idd grijs, maar links daarvan staat het knopje “herstel volumebevoegdheden” –> dat moet je hebben. als dat niet werkt stel ik voor even “controleer volumebevoegdheden” te klikken.

Bijdrager
      ROCKSTAR

heb ik al eens gedaan, maar ik moet toch daadwerkelijk mn volume herstellen (zit met hetzelfde initiële probleem)

Bijdrager
      mvdenberg

Heb je al eens van cd opgestart, zoals forumlid iJunk voorstelde?

Inactief
      Anoniem

dan kan je eens proberen via de OS X dvd en als dat nog niet helpt kan je diskwarrior nog proberen, die bouwt je hele directory terug op zonder data verlies

Bijdrager
      ROCKSTAR
      ”mvdenberg”

Heb je al eens van cd opgestart, zoals forumlid iJunk voorstelde?

dat is iets voor vanavond of morgen. dat rapporteer ik wel hoe dat gegaan is

Bijdrager
      iJet

Lichte paniek nu. Als ik mijn PB opstart, krijg ik zo’n 7 à 8 seconden een kernel panic. Dus terwijl Mac OS X nog aan het opstarten is. Ik heb vanaf de DVD een schijfcontrole en -herstel gedaan, en de volumes worden allebei goed bevonden. Maar ik krijg mijn computer dus nog steeds niet opgestart.

Zou een herinstallatie van OS X helpen of zou dit iets in de hardware betekenen?

Bijdrager
      Esquare
      ”iJet”

Zou een herinstallatie van OS X helpen of zou dit iets in de hardware betekenen?

Dat laatste is niet onmogelijk (ik denk dan met name aan de harde schijf), maar dat je PB gewoon opstart van dvd is in elk geval gunstig. Heb je de meegeleverde hardwaretest (ook op de dvd) al eens gedraaid?

Als die test niks oplevert, OS X opnieuw installeren dan maar: opstarten van dvd en bij de installeeropties kiezen voor ‘Archive & Install’: dan gaat er normaal gesproken niks verloren aan programma’s of persoonlijke bestanden. Blijven de trubbels of komen ze weer snel terug, dan naar de PB-dokter.

Bijdrager
      iJet

Nee, ik heb nog geen hardware test gedaan, maar zal dat vanavond inderdaad meteen doen als ik thuiskom! Laat het dan wel weten!

Bijdrager
      iJet

Nou, inmiddels de hardware-test gedaan: Geen problemen gevonden. Maar de kernel panics na het opstarten bleven dus OSX opnieuw geïnstalleerd (via Archiveer en Installeer). Maar dat helpt dus ook niet, want hij blijft hetzelfde doen. Ik denk dat ik maar eens langs de dokter ga dan… :kleenex:

Bijdrager
      ROCKSTAR
      ”iJet”

Lichte paniek nu.

> heerlijke quote :D

maar wel minder goed nieuws :?, ik doe vanmiddag mn schijfherstelling via cd :kleenex:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.