8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    LeslieWCH

OS X LION is niet beschikbaar. Probeer later nog eens.

Hallo,

Ik had nog een MACBOOK PRO eind 2011 liggen, die ik enkel gebruikte voor externe producties.
    Die draait nog op OS X Lion en doet zijn ding.

Sinds kort heb ik iemand nieuws in dienst en wil haar die laptop geven.
    Daarom beslis ik om de MB terug naar fabrieksinstellingen te brengen.
    So far so good.

Ik doe de ALT + CMD + R truuk en wis de schijf, aangezien er geen belangrijke bestanden op de MB staan maak ik ook geen back-up.

Nog steeds: So far So good.

Als ik terug op utility programma kom en selecteer om LION terug te installeren zegt hij:
    OS X LION is niet beschikbaar.. Probeer later nog eens.

We zijn nu bijna 9 uur later.. en nog steeds niet… misschien ziet Apple later als binnen 4 dagen maar die tijd heb ik niet.

Ik heb onze vrienden gebeld, en wat blijkt: YOSEMITE heeft voorrang op het internetverkeer..

Qué?

Yep dat dacht ik ook.

Goed, de apple kerels kunnen mij niet helpen.. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat er geen andere manier is om mijn MB LION te laten installeren. Ik zal dan ook direct alle updates uitvoeren naar Y.

Iemand een manier?

Dank!

Bijdrager
    SunKeeper

Raar, want dit zou wel moeten werken.

Via een omweg kan het wel, namelijk Yosemite op een externe schijf installeren, daarna de Mac App Store > Aankopen openen en daar Lion downloaden. (dat kan ik hier nu ook, hoort bij jou ook te kunnen)
    Die Lion laat je vervolgens op de interne schijf installeren. Klaar.

Alleen een andere vraag is of je wel Lion wilt draaien en niet Mavericks (die moet je wel eerder al eens gratis hebben aangeschaft via dat Apple ID) of misschien Yosemite (die is er pas net, dus soms niet 100% stabiel).

Welke software gaat er hoofdzakelijk gebruikt worden? Of wat wordt er in het algemeen gedaan op de MacBook Pro?

Bijdrager
    LeslieWCH

Kan ik vanuit het opstart-programma Yosemite installeren om mijn mac waar Lion opdraaide?

Bijdrager
    SunKeeper

Normaal gesproken niet, omdat je de hoogste versie tot dan toe kan installeren, geen nieuwere versie. Daarnaar kun je alleen later upgraden.

Indien je met Option+Command+R opstart (bij het geluidje indrukken en ingedrukt houden) krijg je dan een wereldbolletje te zien of alleen maar een draaiend radartje?

Je weet zeker dat er een goede internetverbinding is? Kun je met Safari internetten? (onderste optie)

Bijdrager
    LeslieWCH

Wereldbolletje.

Internet is perfect, via kabel zelf.

Internetten ook ok

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je een andere MacBook Pro+externe harde schijf in de buurt?

Indien rechtstreeks niet lukt, dan laat je die andere MacBook Pro op de externe schijf Lion installeren (of Mavericks/Yosemite, net wat je wilt). Let op dat je de juiste doelschijf kiest.
    Zoals gezegd, je kunt via Aankopen in de Mac App Store OS X downloaden. Welke je daar kunt downloaden ligt eraan welke je al eerder aangeschaft hebt.

Zodra geïnstalleerd kun je iedere Mac van de externe harde schijf laten opstarten, dan heb je daarna een stuk meer mogelijkheden.

Bijdrager
    LeslieWCH

Dat ga ik proberen.

Hoe krijg ik de install op een externe schijf?

En nog belangrijker, hoe zorg ik ervoor dat hij die externe schijf vind?
    ALT + CMD + R?
    Of andere combinatie?

Merci

Bijdrager
    SunKeeper

Tijdens de installatie krijg je vanzelf de vraag (er zijn maar een paar vragen, waaronder deze) op welke schijf geïnstalleerd moet worden. Je hebt dan een knopje ”Toon alle schijven” of ”Andere” via daar kun je ook de externe schijf kiezen.

Zodra klaar kun je met alleen de Option-toets ingedrukt tijdens opstarten handmatig een opstartschijf kiezen. De Mac zal zelf ook zoeken naar OS X-versies, dus ook kans dat ie al automatisch opstart.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.