13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    RoyHochstenbach

OS X Leopard vreet veel geheugen, of toch niet? (opgelost)

Ik heb eens uit nieuwsgierigheid bij de activiteitenweergave gekeken hoeveel RAM dat OS X Leopard nu eigenlijk verbruikt. Maar ik begrijp de informatie niet echt. Volgens de activiteitenweergave is er maar 82 MB beschikbaar van de 6 GB. Vreet Leopard nu zo veel geheugen, of lees ik het verkeerd?

Bijdrager
    Steff

Je leest het verkeerd. Linux en dus ook Mac OS X eet al je geheugen op om het later pas te gaan gebruiken. Kijk eens naar de blauwe plek op die ronde schijf, das inactief geheugen wat je dus letterlijk over hebt.

Bijdrager
    Bor

Ja, er is maar 82 Mb beschikbaar want de rest is in gebruik:wink:

Bijdrager
    Steff
    ”Bor”

Ja, er is maar 82 Mb beschikbaar want de rest is in gebruik:wink:

Systeem technisch gezien juist niet, het is inactief.

Bijdrager
    RoyHochstenbach
    ”Steff”

Je leest het verkeerd. Linux en dus ook Mac OS X eet al je geheugen op om het later pas te gaan gebruiken. Kijk eens naar de blauwe plek op die ronde schijf, das inactief geheugen wat je dus letterlijk over hebt.

Dus dat blauwe gedeelte en het groene gedeelte samen is dus nog vrij voor andere programma’s. Dat is een opluchting, ik dacht even dat Leopard bijna 6 GB aan RAM nodig had om ‘normaal’ te functioneren:)

Bijdrager
    Steff

Exact. Het systeem neemt het voor zich om het later aan programma’s te geven die het nodig hebben. Hier is dat hetzelfde:

Bijdrager
    RoyHochstenbach

ok bedankt! :D

Bijdrager
    sven-

Als je je Mac opnieuw opstart heb je veel meer beschikbaar (groen) geheugen. Maar zodra je programma’s en dergelijke gaat gebruiken wordt al dat beschikbare geheugen gebruikt en dat is slim, omdat dan de programma’s in het vervolg veel sneller zullen openen etc.

Bijdrager
    Petje

welkom dus in de mac wereld, waar alles weer veel beter is geregeld.

Bijdrager
    Oppie

Mac OS X: Reading system memory usage in Activity Monitor

Bijna 5 GB inactief? Zonde van zoveel RAM…

Bijdrager
    macpro

Niet helemaal Oppie, want de Mac heeft het wel degelijk gebruikt. En daarmee is er minder geswapt naar schijf.

Bijdrager
    Oppie
    ”macpro”

Niet helemaal Oppie, want de Mac heeft het wel degelijk gebruikt. En daarmee is er minder geswapt naar schijf.

Nee, niet noodzakelijkerwijs; er is ooit een blok RAM gebruikt, en dat wordt vastgehouden, ook al is het niet meer nodig, of het programma allang uitgezet. Maar zolang er genoeg fysiek RAM aanwezig is, blijft dit blok(je) gereserveerd. Dus dat Inactief is alleen een optelsom van al die blokjes die ooit gereserveerd zijn. Pas als al die Inactieve memory ook daadwerkelijk op een bepaald moment in gebruik was, dus als Actief geboekt, dan zou ie tekort gaan krijgen en gaan swappen.
    Dus jouw opmerking kàn correct zijn, maar het hoeft niet. En ik verwacht eigenlijk niet dat er ooit echt 6 GB Actief was, als er nu maar net een halve GB in gebruik is.

@Bassman: je link ff aanpassen; ‘trekt’ het forum uit elkaar…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.