30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    janvdpoel

OS X keert ongevraagd terug nr standaardinstellingen!!

Ik heb gisteren mijn hele OS X opnieuw geïnstalleerd maar ondervind toch nog enkele problemen. Ik was volop bezig met al mijn audio-cd’s in iTunes te zetten, foto’s opnieuw op Mac te zetten, updates binnenhalen enz… toen kreeg ik een schermpje “sleutelhanger toegang kan geen login vinden”: ik kon toen annuleren of de standaardinstellingen herstellen. Op “standaardinstellingen herstellen” klikken bleek een foute keuze te zijn, ik verloor al mijn data (muziek, foto’s) om een of andere reden. Elk programma dat ik al had gebruikt (na de herinstallatie) (iTunes, iPhoto, iCal) bleek ook weer vanaf nul te starten (registreer, blabla…). Dan maar opnieuw begonnen, zonder sleutelhanger pop-up ditkeer. Ik heb geen vreemde dingen gedaan, niet aan instellingen zitten prutsen, maar toen ik een tweede keer gewoon herstartte waren mijn instellingen weer weg! En mijn data! Ik kwam gewoon weer in Mac OS X terecht zoals net het eruitziet na de (her)installatie, zonder al mijn gegevens. Hoe kan dit, en, ligt dit aan mijn instellingen of is er iets mis met mijn schijf?
    Alle hulp is welkom!

Jan

Bijdrager
    Leander

Heb je na installatie van je systeem de naam van je thuismap veranderd?

Je thuismap staat in de map “Gebruikers” en heeft een huisje als icoon. Het veranderen van de thuismapnaam kan de oorzaak zijn van de problemen die je beschrijft.

Bijdrager
    janvdpoel

Dat heb ik inderdaad gedaan. Is er een way back? Of gooi ik de boel er weer allemaal op? En euh, hoe komt het dat zo’n schijnbaar klein detail zo’n gevolgen heeft?

Bedankt voor de hulp alvast;-)

Jan

Bijdrager
    Leander

Ja, er is een way back, maar die zou ik ook even moeten opzoeken. Gebruik even de zoekfuctie van dit forum, velen zijn je al voorgegaan met dit vervelende probleem.

edit:
    lees hier:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=69089
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107854

Bijdrager
    nookie

Tja, daar zijn al talloze topics over, het veranderen van je thuismap naam.
    Gewoon nooit doen.
    Als je bijvoorbeeld je itunesmapnaam verandert, dan ziet iTunes het ”pad” ook niet meer, dat geldt dus ook voor je thuismapnaam. Daar lopen ook verschillende ”paden” heen om zo maar te zeggen.
    Hij mist nu die naam, dus ziet niks meer. Is eigenlijk ook wel logisch, alleen zou er een beveiliging op moeten zitten naar mijn idee, maar nogmaals, daar is al vaak over gesproken hier.
    Weet je je oude naam nog, hoe het er stond de allereerste keer, dan zou het denk ik weer goed moeten zijn voor een groot deel.

Bijdrager
    janvdpoel

Found it!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107854

Erg bedankt voor je hulp, dit had ik nooit alleen kunnen oplossen.

Bijdrager
    Leander

Graag gedaan, en… welkom op het forum.

OS X is een mooi systeem, alleen onvergevelijk stom van Apple dat er geen waarschuwing voorafgaat bij het wijzigen van cruciale onderdelen.

Moderator
    unSOUND
    ”Leander”

alleen onvergevelijk stom van Apple dat er geen waarschuwing voorafgaat bij het wijzigen van cruciale onderdelen.

Je bedoeld die waarschuwing waar duidelijk staat dat je de naam van je thuismap niet achteraf moet veranderen ? Want die waarschuwing krijg je op het moment dat je je account aanmaakt… Als je dat vervolgens niet lees, tja.

Verdere uitleg staat ook in de F.A.Q.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1411277#1411277

Bijdrager
    Leander
    ”unSOUND”

…Je bedoelt die waarschuwing waar duidelijk staat dat je de naam van je thuismap niet achteraf moet veranderen? Want die waarschuwing krijg je op het moment dat je je account aanmaakt… Als je dat vervolgens niet lees, tja…

Zou onze geliefde computerfirma juist daarom Apple heten?:?

…God plaatste Adam en Eva in de Hof van Eden (het Aards Paradijs), en vertelde hen dat zij het fruit van alle bomen in de tuin konden eten, behalve het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad. Zij leefden gelukkig tot een slang (Satan) Eva verleidde om de verboden vrucht (traditioneel een appel) te eten… :evil:

:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Bijdrager
    1984
    ”Leander”

OS X is een mooi systeem, alleen onvergevelijk stom van Apple dat er geen waarschuwing voorafgaat bij het wijzigen van cruciale onderdelen.

In pré 10.3 versies kon je niet de naam van je Thuismap wijzigen, in latere versies echter wel. Dom van Apple,

Moderator
    unSOUND

En toen het NIET kon waren er geregeld problemen met programma’s, omdat de rechten van de thuismap anders waren… We hebben het over Apple, als ze iets veranderen, heef dat een hele goede reden, of denk je dat ze het gedaan hebben om hun gebruikers te irriteren ? Blijkbaar is dit nadeel waard geweest, anders hadden ze het niet gedaan.

Bijdrager
    Leander

Een waarschuwing zou zeker wel netjes zijn geweest; je hebt immers toch te maken met gebruik(ers)vriendelijke software?

Moderator
    unSOUND

Die heb je dus ook gehad… op het moment dat je je accountnaam kiest staat het er namelijk duidelijk… dat men daar vervolgens niets mee doet is een ander verhaal.

Bijdrager
    Leander

Wel karig.

Stel, je koopt een Mac, want je hoort zoveel goede verhalen daarover (gebruiksvriendelijk etc.). Na enkele maanden besluit je bijvoorbeeld de naam van het huisjesmapje toch eens met een hoofdletter te voorzien, staat toch mooier nietwaar? Alles lijkt goed te gaan en tevreden zet je je Mac weer in de slaapmodus. Na enige dagen ga je weer eens even computeren en misschien zelfs nog wat installeren, een update bijvoorbeeld van Apple. Herstarten is soms noodzakelijk en wat blijkt? Na herstart is alles weg! Grote paniek, wat heb ik het laatst gedaan, hoe heeft dit kunnen gebeuren. Lag het aan de update?

Ja, en dan aankomen met “je bent destijds bij het aanmaken van je account gewaarschuwd” is toch wel een erg zure appel om in te bijten. Een systeem dat het predikaat gebruiksvriendelijk heeft, moet zoveel mogelijk fool-proof zijn. Een simpel waarschuwingsvensterje programmeren, is dat nu teveel moeite?

Bijdrager
    pinkie
    ”unSOUND”

Die heb je dus ook gehad… op het moment dat je je accountnaam kiest staat het er namelijk duidelijk… dat men daar vervolgens niets mee doet is een ander verhaal.

maar gezien het groot aantal mensen die die waarschuwing over het hoofd zien, om welke reden dan ook, zou een extra waarschuwing op het moment dat je die naam wilt veranderen toch wel wat problemen kunnen voorkomen.

Ik zou ook wel willen weten waarom ervoor gekozen is om dat niet te doen, er moet toch een bepaalde filosofie achter zitten?

Bijdrager
    janvdpoel

@ Leander:

Volledig akkoord, zo is het precies gegaan bij mij. Je hebt zoveel instellingen, opmerkingen e.d. dat het onmogelijk is om alles meteen te memoriseren. Simpel venstertje op zo’n kritiek moment is allesbehalve overbodige luxe.

Jan

Bijdrager
    1984
    ”Leander”

Een simpel waarschuwingsvensterje programmeren, is dat nu teveel moeite?

Mocht je dit doen dan levert het problemen op.

[size=9:d02805559f]De volgende keer dat je inlogt staat er namelijk een nieuwe Thuismap. Deze is leeg,[/size:d02805559f]

Bijdrager
    pinkie
    ”1984″
    ”Leander”

Mocht je dit doen dan levert het problemen op.

Ik zou daar dan toch bij vermelden welke problemen zoals: “Deze actie zorgt ervoor dat je je thuismap niet meer kunt gebruiken.” Ik zou zo’n waarschuwing wel willen reserveren voor de werkelijk “gevaarlijke” acties en niet voor elke knop die ik indruk driemaal moeten bevestigen dat ik zeker weet dat ik wil wat ik wil 8)

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Godzijdank krijg je in OsX niet voor elke actie met enig risico een waarschuwing….moet er niet aan denken……klinkt mij een beetje te Windows. (Zoals in die ‘Get a Mac’ reclame over security:)

Wat ik me afvroeg: als je de naam van je thuismap hebt veranderd, en je herstelt die weer naar z’n oorspronkelijke naam, is dit probleem dan verholpen?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik ben ook al zo stom geweest om die naam eens te veranderen. Opeens begon het te spoken in mijn ibook. Dan voel je je behoorlijk stom als het aan zoiets ligt… tot je leest dat je niet de enige bent.

Er zijn genoeg mensen die dit al gedaan hebben, dat bewijzen de herhaaldelijke topics op dit forum wel. Wie onthoudt nou dat dit niet mag als je twee jaar later eens je naam wil veranderen. Er mag dus wel een waarschuwing komen als je die naam wil veranderen.

Waarom zetten jullie het niet gewoon ergens op het forum, ergens onder tips of zo?

Trouwens: hier lees je hoe dit probleem oplost!

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Conclusie: Het is een eenvoudig te verhelpen probleem, dus totaal onnodig om daar allerlei extra waarschuwingen voor te gaan inbouwen

Bijdrager
    1984
    ”MoNdO

Trouwens: hier lees je hoe dit probleem oplost!

of deze is ook wel duidelijk http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=96709&postdays=0&postorder=asc&start=15

”nillio”

Wat ik me afvroeg: als je de naam van je thuismap hebt veranderd, en je herstelt die weer naar z’n oorspronkelijke naam, is dit probleem dan verholpen?

Dus @nillio gewoon even proberen:|

Bijdrager
    jf
    ”nillio”

Conclusie: Het is een eenvoudig te verhelpen probleem, dus totaal onnodig om daar allerlei extra waarschuwingen voor te gaan inbouwen

Vertel dat aan de mensen die iets minder goed kunnen zoeken en door een simpele actie voor hun gevoel een heel groot probleem hebben.

Bij heel veel dingen vind ik Apple gebruikersvriendelijker, maar soms is het ook wel lekker om wél gewaarschuwd te worden als je op het punt staat iets heel stoms te doen.

Laatst lukte het mij ook om geheel perongeluk de programma’s map kwijt te maken – kostte me toch tien minuten om die terug te vinden…

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”jf”

Bij heel veel dingen vind ik Apple gebruikersvriendelijker, maar soms is het ook wel lekker om wél gewaarschuwd te worden als je op het punt staat iets heel stoms te doen.

Laatst lukte het mij ook om geheel perongeluk de programma’s map kwijt te maken – kostte me toch tien minuten om die terug te vinden…

Zo heel stom is ’t dus niet, en vrij eenvoudig op te lossen, mits je weet hoe google werkt…. of Mac Help… of Spotlight;)

En om nou heel OsX dicht te gaan timmeren omdat je anders misschien iets per ongeluk weggooit of van naam verandert, lijkt mij niet dat dat de gebruiksvriendelijkheid bevordert

(Murphy’s Law: Build a system that even a fool can use, and only a fool will use it.)

Moderator
    Poezenbeest

Weet u zeker dat u dit bestand wilt verplaatsen naar de prullenmand?
    Weet u zeker dat u de naam van dit bestand wilt veranderen?
    Weet u zeker dat u wilt afsluiten?
    Weet u zeker dat u de tijd wilt veranderen?
    Weet u zeker dat u deze schijf wilt uitwerpen?
    Weet u zeker dat u dit programma wilt starten?
    Weet u zeker dat u deze site wilt bezoeken?
    Weet u zeker dat u…..

[size=15:798c86df46]Weet u zeker dat u een systeem wilt, dat voor ieder wissewasje de bevestiging bij de gebruiker zoekt?????[/size:798c86df46]

Wellicht dat ze het voor de thuismap en de systeemmap en bibliotheek ook kunnen doen, maar ergens denk ik toch dat je moet beseffen dat het mappen zijn waar je met je fikken vanaf moet blijven.

Bijdrager
    jf
    ”Zerk”

Wellicht dat ze het voor de thuismap en de systeemmap en bibliotheek ook kunnen doen, maar ergens denk ik toch dat je moet beseffen dat het mappen zijn waar je met je fikken vanaf moet blijven.

Getuige het feit dat toch best veel mensen die fout wel maken (ik ook overigens) zijn er best veel mensen die dat niet zo vanzelfsprekend vinden.

Zeker mensen die van Windows komen, waar je wel gewoon de naam van een volume kunt aanpassen.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Je kunt natuurlijk in gaan loggen als gebruiker met minimale privileges, dan hoef je minder bang te zijn dat je dit soort dingen overkomt. Ik verwacht dat deze optie de meeste gebruikers niet zal bevallen.

Bijdrager
    jf
    ”nillio”

Je kunt natuurlijk in gaan loggen als gebruiker met minimale privileges, dan hoef je minder bang te zijn dat je dit soort dingen overkomt. Ik verwacht dat deze optie de meeste gebruikers niet zal bevallen.

Die zullen er niks van merken totdat ze de naam van de thuismap willen veranderen. En als ik het goed begrijp zijn die meeste gebruikers slim genoeg om dat niet te doen:wink:

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Ik heb geen idee hoeveel mensen al dan niet weten dat ze de naam van bijvoorbeeld de thuismap niet zomaar kunnen veranderen. Daar gaat ’t me ook niet om. Ik probeer aan te geven dat als je je eigen privileges gaat beperken, je ook de gebruiksvriendelijkheid van je Mac aantast.
    De vraag is: hoe ‘veilig’ (of hoe’vrij’) wil je zijn?

Bijdrager
    1984

Het gedonder kan zich ook voordoen zonder dat je de naam van de thuismap hebt veranderd,een beetje te ijverig aan het slepen kan het ook veroorzaken.
    Het lullige is dat je er pas achter komt na een herstart…..
    Ik heb met verschillende versies van MacOs gewerkt, maar dit is echt een zwak in Os 10.4
    Gebruiksvriendelijk zijn de mac’s minder sinds Os 9 (bijvoorbeeld die handige systeemmap) en waar zijn die help ballonnen gebleven..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.