21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    maxyboy1001

OS X Install vanaf USB op PPC mac?

Is het mogelijk om OSX te installeren vanaf een usb hdd?
    alvast bedankt!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Mijn Power Mac G4 kan van USB sticks booten (lukt ook met mijn iMac G3’s), dus waarom ook niet? Probeer het gewoon eens zou ik zeggen, je moet gewoon option indrukken als je hem aanzet en in Open Firmware de bootdrive aangeven. Let er wel op dat als je Mac geen USB2 heeft dit wel heel sloom kan gaan.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    maxyboy1001
    Pieterr op 09 maart 2011

http://hints.macworld.com/article.php?story=20101011105729488

Bedankt! Maar het ziet er een beetje te ingewikkeld voor mij uit..:( Kan er iets fout gaan tijdens deze procedure?

Bijdrager
    maxyboy1001

Is het niet makkelijker om een firewire hd te kopen?

Bijdrager
    Mister Blobby

Download Carbon Copy Cloner Kies als bronschijf je Installatie DVD, kies als doelschijf je Externe Firewire Disk (Je kunt ook een USB disk nemen, maar dat is afhankelijk van het systeem dat je hebt. Niet alle PPC mac’s starten op van USB !) en maak de kopieerslag. Na de kopieerslag sluit de FW disk aan op de mac en start op van firewire disk.

Thats All,
    MB

(Edit typo 23.24)

Moderator
    unSOUND

Daar hoef je CCC niet eens voor te downloaden, dat kan ook met het schijfjulpprogramma wat standaard op elke Mac staat…

Bijdrager
    Mister Blobby

@UnSound Klopt maar CCC werkt wat prettiger

Moderator
    unSOUND

Op welk punt dan precies ? Ook bij het schijf hulpprogramma is het een simpele kwestie van de ene schijf naar de andere slepen en een druk op de knop…

Bijdrager
    Mister Blobby

Linker kolom: Bronschijf Rechterkolom: Doelschijf rammen maar. Heel duidelijk. Bij schijfhulpprogramma moet ik doorklikken naar ‘terugzetten’ 2 schijven selecteren en dan kiezen voor ‘terugzetten’. Voor mensen die onhandig zijn op de computer biedt schijfhulpprogramma mij te veel opties waardoor je mac beschadigd kan geraken. Bij CCC is dat risico duidelijk minder.

Bijdrager
    maxyboy1001

Okee super ik ga er binnenkort mee aan de slag!
    Bedankt voor de reacties!:thumbsup:

Bijdrager
    r bentwood

Aanvullende vraag: CCC vereist een HFS+ schijf. Ik wil 10.5 installeren op een iMac (bolletje), maar daar zit geen dvd-speler in. Dus nu wil ik de installatie dvd op een externe dvd zetten.
    Moet dat een HFS+ schijf zijn? En mogen daar ook andere (backup documenten) op staan? Ik heb meerdere externe HDs, 1 ervan is HFS+ maar daar staat Timemachine op. Wat te doen?

Bijdrager
    Mister Blobby

Quote “Aanvullende vraag: CCC vereist een HFS+ schijf. Ik wil 10.5 installeren op een iMac (bolletje), maar daar zit geen dvd-speler in. Dus nu wil ik de installatie dvd op een externe dvd zetten.”

Je kunt (als je nog een Mac hebt met FireWire) die twee aansluiten via firewire. De Mac met dvd start je op met de t toets ingedrukt. Zodoende mount de dvd op het bureaublad van je andere Mac. En kun je beginnen met de installatie.

Je kunt de TM backup gebruiken, maar ik raad het af. Als je een USB stick hebt van 8 GB kun je die gebruiken.

Bijdrager
    r bentwood

@Mister Blobby: die firewire truc kende ik ongeveer wel, maar ik wist niet dat je dan de dvd ook te zien kon krijgen. Eerst het bolletje opstarten, dan de andere Mac met t-toets neem ik aan. Ga ik proberen.

Bedankt in ieder geval.

Bijdrager
    Mister Blobby

@r bentwood
    Ik zou de procedure precies andersom doen. Eerste de mac opstarten met t ingedrukt en de installatie DVD erin. Wachten totdat het firewire logo zichtbaar is. Dan de andere mac (Het bolletje) opstarten en je zult zien dat je DVD zichtbaar wordt in “het Bolletje”.

Bijdrager
    r bentwood

Dank je. Wilde vandaag al aan de slag, maar firewire blijkt er ook in verschillende maten te zijn…en het kabeltje dat ik heb is natuurlijk net weer niet de goede. Van de week ff regelen.

Bijdrager
    Mister Blobby

Je moet rekening houden met het feit dat er FireWire 800 en FireWire 400 bestaat.

Je kunt 800 uitsluitend aansluiten op 800 en 400 op 400. Er zijn wel converters maar omdat dit een eenmalige handeling is is het de moeite niet daarvoor een aparte converter aan te schaffen. Tenzij geld geen rol speelt.

Bijdrager
    maxyboy1001

Dus gewoon de image van Leopard selectreen in restore tab onder disk utlity en dan de de USB stick en copyen en booten maar?

Moderator
    unSOUND

Nee, want om van die USB stick te booten heb je dus nog wel die methode nodig die je vanaf post 1 van dit topic te ingewikkeld vond…

Bijdrager
    maxyboy1001

@unSOUND okeej ik kan het wel wagen maar is er iets wat er fout kan gaan?

Bijdrager
    Pieterr

@maxyboy1001: Met de Terminalcommando’s die in de link worden gegeven voer je alleen leesacties uit op de schijf (je zoekt BootX en voert het uit). Er kan dus niet zoveel mis gaan als je je beperkt tot de gegeven commando’s.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.