23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    j.vandort

OS X instabiel?

Ik ben een redelijk onbekende met computers en ben juist met Mac begonnen omdat die me 3 jaar naar volle tevredenheid heeft bediend. Echt een computer voor dummies zoals ik. Zonder gelazer van defragmentatie of schijfopruimingen elke maand. Nu echter beginnen er haarscheurtjes in onze zo mooie relatie te komen…
    Mijn OS X 10.7.5 , 3.06 Ghz Intel Core 2 Duo, 8Gb 1067 Mhz RAM met een backup-HD van 1 Tb van Hitachi lijkt wat instabiel te worden.
    Geregeld valt mijn wallpaperfoto weg. Tot daar aan toe, alla. Maar bij het ‘veilig’ legen van mijn prullenmand gaat ie aan de slag met ruim 300.000 (!) gegevensbestanden en staat de HD uren te ratelen waarna de Mac crasht. Cold boot en alles weer normaal. Waar komen die tonnen aan gegevensbestanden vandaan? Ik heb ze nooit allemaal in de prullenmaand gegooid.
    Binnen iMovie sluit dat prog. spontaan af zodra ik wat met titels wil gaan doen en nog veel meer gewapper binnen iMovie.

Vraag: Kan ik de zaak wat opschonen, zeker tav. die boordevolle prullenmand of is dat ook een instabiliteit? En hoe moet een betrekkelijke leek op dit gebied dat doen?

Bijdrager
    IGBA

Als dit soort dingen spontaan opduiken, kan het geen kwaad om even te kijken hoe de opstartschijf er voor staat. Laat SMART Utility er maar eens naar kijken.

Bijdrager
    johnkeates

‘Opschonen’ heeft niks met de werking van een machine te maken. Er zijn geen magische knoppen of standaardhandelingen om een defect te verhelpen.

1. Analyseer het probleem
    2. Vind de oorzaak
    3. Los het op

Daarnaast: stop met het veilig legen van de prullenmand, dat is nergens voor nodig.

Als er 3 ton aan bestanden gewist wordt, heb je misschien iets fout gedaan, of een programma iets fout gedaan, en dat kan ook al de bron van je problemen zijn.

Bijdrager
    uhuburu

En misschien ook eens het (gratis) programma Onyx draaien. Want ook een Mac heeft zo af en toe wat onderhoud nodig. Voor jouw versie van OS X 10.7: http://www.macupdate.com/download/44256/OnyX.dmg

Bijdrager
    johnkeates

Ga weg met je Onyx.

Geen Onyx, Cocktail, MacCleaner, MacKeeper en andere malware draaien.

Bijdrager
    Fester

Ten eerste, je prullenmand gewoon legen, veilig legen is bij jou toch niet nodig? Duurt veel te lang.
    Programma’s, Hulpprogamma en dan schijfhulpprogramma, de buttons controleer schijfbevoegdheden,controle schijf en herstelschijfbevoegdhedeb er op los laten.
    Dat is heel vaak voldoende.

Bijdrager
    tarun

1Gb werkgeheugen is karig. Misschien een idee om het uit te breiden?

Bijdrager
    Domtoren

TS schrijft dan hij 8 Gig RAM heeft. Dat is echt wel genoeg.

Bijdrager
    Ir.Bob

@Tarun, gelukkig zit er 8Gb in en niet 1Gb.

@j.vandort, Veilig legen wordt gebruikt om te zorgen dat er geen data meer terug gevonden kan worden op de computer. Daartoe moeten de bestanden die verwijderd worden 7x overschreven worden met random data. Je raad het al, dat kost tijd, veel tijd.

Die 300.000 dingen komen uiteraard niet vanzelf in de trash en zal je er zelf (per ongeluk) in geplaatst hebben. Houd er rekening mee, dat je ogenschijnlijk 1 bestand weg kan gooien wat er in werkelijkheid veel meer zijn. Je kunt bijvoorbeeld een hele map weggooien, met alles wat erin zit, maar ook iets wat een ‘package’ heet. Een voorbeeld daarvan is de iPhoto bibliotheek. Dat lijkt een bestand, maar in werkelijkheid zitten er van binnen heel veel bestanden.

Voor de wallpaper heb ik geen verklaring, anders dan dat de ingestelde wallpaper niet gevonden kan worden. Wat mogelijk weer wat met bovenstaande te maken kan hebben.

Inactief
    Anoniem

Inderdaad, misschien is de wallpaper foto per ongeluk in de prullenmand terecht gekomen.

Bijdrager
    martfra

Ga weg met je Onyx.
    Geen Onyx, Cocktail, MacCleaner, MacKeeper en andere malware draaien.

Wat dan wel johnkeates??

Bijdrager
    Hansi2124

Namens veel gebruikers geef ik het antwoord: helemaal niets van die tooltjes. Je Mac regelt alles zelf.
    Maar grasduin even door de vele relevante topics op dit forum hierover als je het niet gelooft.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Programma’s zoals Onyx heb je niet nodig voor onderhoud, OS-X doet dat echt zelf al. Ze kunnen wel eens handig zijn bij het oplossen van een probleem, maar dan alleen in handen van iemand die weet wat hij doet. Het ironisch is dan dat juist bij die mensen er weinig mis gaat…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat je ook kunt doen is een safe-boot uitvoeren (en daarna gelijk normaal opstarten).
    Het kan de oplossing zijn voor een aantal vage problemen.

Wat iMovie betreft: wis het plist bestand of de cache eens. Beide staan in je thuis-bibliotheek in de mappen “preferences” en “caches”. De thuis-bibliotheek bereik je via het “Ga” menu van de Finder (alt ingedrukt houden)

Bijdrager
    Beech

Is het een iMac die voor 12 april 2013 voorzien mag worden van een nieuwe harde schijf ?

Bijdrager
    Beech

300.000 gegevensbestanden ? Heb je een keer je TM-backup weggegooid ?

Bijdrager
    j.vandort

Ten eerste, je prullenmand gewoon legen, veilig legen is bij jou toch niet nodig? Duurt veel te lang.
    Programma’s, Hulpprogamma en dan schijfhulpprogramma, de buttons controleer schijfbevoegdheden,controle schijf en herstelschijfbevoegdhedeb er op los laten.
    Dat is heel vaak voldoende.

In reactie op fester:
    Hoe leeg ik die prullenmand dan ‘NIET veilig’? Lijkt me idd juist dat ik daar geen essentiële zaken op heb staan, als dummy, maar als ik die niet veilig leeg, gaat ie snel maar ook tot in het oneindige door in het negatieve. Ja, echt in de min en niet zo zuinig. etmaal lang. Wat zijn dat voor pietepeuterige bustle-bestandjes die met 700.000 mijn prullenmand belagen? En er in ‘genest’ schijnen? Graag weg ermee.
    Ik ben namelijk van het ouderwetse type van ‘niet lullen, maar poetsen”, dus bureau schoon, geen rommel in mijn Mac die ik er niet in wil.
    En ja Beech – met schaamrood op de kaken – ik heb delen van mijn Timemachine in die bak gegooid. Ouwe meuk.
    Stom wellicht, gedane zaken nemen geen keer, maar wat kan ik nu doen? Die prullenbak blijft boordevol, wat ik ook doe.

Inactief
    Anoniem

Om een Mac te poetsen heb je alleen een stofdoek nodig. Verder moet je het systeem gewoon zijn gang laten gaan, dat kan zich uitstekend op orde houden. Zo gauw je zelf gaat zitten rommelen, heb je een grote kans dat er wat verkeerd gaat, zoals hier dus het geval is.

Zaken waar je gewoon af moet blijven zijn de Systeem en Bibliotheek folders, de TM folders, maar ook de iTunes en iPhoto folder in je thuismap.

Je eigen Documenten folder is eigenlijk de enige plaats waar je je lekker kunt uitleven met het organiseren en indelen van je files.

Bijdrager
    Domtoren
    Hansi2124 op 10 januari 2013

Namens veel gebruikers geef ik het antwoord: helemaal niets van die tooltjes. Je Mac regelt alles zelf.
    Maar grasduin even door de vele relevante topics op dit forum hierover als je het niet gelooft.

Amen!

Bijdrager
    j.vandort

Jongens (en wie weet ook meisjes),

bedankt voor jullie adviezen. Mijn Mac draait weer en ik laat ‘m draaien. Met een volle prullenmand.

Jaap (j.vandort)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Die 300.000 bestanden kunnen ook in de trash van je externe 1TB HDD zitten.

Bijdrager
    JohnnyB

Of je prullenmand veilig wordt geleegd zit in de voorkeuren van de finder. Ga naar Finder > voorkeuren > kies dan het tabblad “geavanceerd”. Daar staat een vakje met “prullenmand veilig legen”. Als je die uitzet leegt hij de prullenbak op normale wijze. Succes.

Bijdrager
    j.vandort

Johnny Be Good

Ga ik doen, Thnx

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.