8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

OS X – hoe stop je het volzuigen van iCloud?

Zoals de titel al verklapt, zou ik graag willen dat Apple ( OS X ) stopt met het automatisch toevoegen van alle bestanden die ik open aan de iCloud?

Ik kan in Pixelmator, Sketch of elke andere app met iCloud support geen tijdelijk bestand meer openen of OS X floept hem automatisch in de iCloud.
    In iCloud wil ik namelijk alleen maar serieuze bestanden/projecten bewaren. Bestanden die je altijd bij de hand wilt hebben ( die niet verloren mogen gaan ) , niet een icon-setje dat je van het internet afhaalt, waar je daarna 4 icons uit neemt om in je project te gebruiken. Zo’n bestandje download ik, en wanneer ik de 4 icons eruit heb gehaald dan gooi ik hem weer van mijn computer af.
    Er later achterkomen dat iCloud van dat tijdelijke bestandje een kopie in de iCloud heeft gemaakt is niet wat ik wil. iCloud zou overzichtelijk en schoon moeten blijven – niet rommelig met alle bestanden die je in de laatste 5 jaar hebt geopend.

Ik begrijp ook wel dat ze bij Apple heel graag premium pakketjes van iCloud willen verkopen en dat wij dus massaal die cloud moeten gaan volduwen om boven die 5GB uit te komen maar dit is niet de manier hoe een clouddienst zou moeten werken.

Wat ik heb geprobeerd:

De autosave functie in OS X uitzetten. Dit is een eerste goede stap, het verwijdert de vreselijke Exporteer knop en brengt de Save ass.. commando weer terug.(l) helaas stopt het automatisch toevoegen van bestanden aan de iCloud.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb zo ongeveer alleen lege mappen in iCloud.
    En verder uitsluitend reservekopieën van de iDevices.

Waar en hoe zie jij dat OS X van ‘tijdelijke bestanden’ een kopie heeft gemaakt?

Bijdrager
    Shmoo

Let op:

Dit is op dit moment mijn Pixelmator iCloud folder.
    Enkel twee bestanden zitten hierin. Vanuit de browser ( icloud.com ) of Finder kan ik niet zomaar bestanden in deze folder slepen, daar heeft alleen de Pixelmator app rechten voor. Dus wil je bestanden hierin opslaan zal je dat via de Pixelmator app moeten doen.

Dan download ik deze afbeelding van het internet op mijn computer.
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d8/df/8c/d8df8c680c7940684f997dd0b7039c27.jpg

Prima, laten we zeggen ik wil dit gele menneke een rode neus geven en daarna in een ander werkbestand gebruiken, dus open ik het plaatje in Pixelmator.
    Daar is het menneke, dubbel-klik om hem te openen in Pixelmator.

Geopend in Pixelmator + een rode neus gemaakt. Hoe schattig is dit zeg.

Nu ik klaar ben met bewerken copy-/paste ik dus deze aangepaste laag in mijn project waar ik aan het werken ben, dit zou een van die ‘Breaking_Bad’ bestanden kunnen zijn die we eerder hebben gezien in mijn Pixelmator iCloud folder.
    Dus na het kopiëren sluit ik het aangepaste plaatje omdat het totaal geen meerwaarde meer heeft en druk ik op ‘Don’t Save‘ – ik heb autosave uitgeschakkeld in OS X.

Dan controleer ik het oude path – ofwel het originele plaatje.
    Het bestand is nog steeds precies hetzelfde als wanneer hij van het internet kwam, geen rode neus, niets is aangepast – precies zoals ik het wilde hebben. Nu kan ik dus heel simpel dit bestand verwijderen van mijn computer en over een week/maand/jaar zal ik niet eens meer herinneren dat ik dit menneke ooit van het internet gedownload had.

Nu komt de Apple magic – achter de schermen.
    Herstart ik Pixelmator en kijk eens wie we daar hebben in de Pixelmator iCloud folder waar ik zelf als gebruiker van de computer niet handmatig bestanden in kan droppen. Tata dada ta dadaaaa..

Prachtig toch.. dat Apple voor jou even een back-up maakt zonder dat je hier op zit te wachten.

Bijdrager
    GoeieDag

Begrijp er niks van; bij mij wordt niks automatisch in iCloud gezet.
    Het opslaan in de iCloud is gewoon een keuze die in het opslaan-dialoog venster omhoog komt.
    Heeft ook niks met auto-save of versies te maken.

Bijdrager
    Shmoo

Nee ik heb auto-save juist uitgeschakeld om dit probleem te voorkomen / proberen te tackelen.

Nu gaat dit voorbeeld maar om een bestandje van een paar kb. Maar er zijn ook voorbeelden waar ik op een dag 10 hoge resolutie afbeelding open alleen om er een lage resolutie/ kleiner formaat van te maken. Op die manier heb je zo aan het einde van de dag 250MB extra rotzooi in de iCloud zitten.
    En om nu elke X periode handmatig al die bestanden weer te verwijderen uit de iCloud zie ik ook niet zitten.

Ik denk dat ik maar weer eens ga kijken of ik nog kan inloggen op mijn oude Dropbox account.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, ik snap het ook niet. Misschien moet je het probleem in Pixelmator zoeken, en niet in OS X?

Ik heb tot op heden i.i.g. geen enkele app die automatisch troep achterlaat op iCloud.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ook hier doet pixelmator niks automatisch opslaan. Ik heb alles in iCloud aanstaan behalve terug naar mijn Mac.. Ik heb wel dat mijn photostream, de laatste foto’s die ik met mijn iPhone heb genomen (26 sep) in de map van Pages staan!?

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb gevonden waar het aan ligt.

Ik gebruik iCloud Drive – de Finder optie in OS X als een soort Dropbox.
    Vroeger toen ik Dropbox gebruikte vond ik het handig om één folder op mijn computer te hebben waar ik alle bestanden in gooide die gesynchroniseerd moesten worden naar alle andere apparaten.

Kortom, na een tijdje handmatig steeds bestanden slepen naar die Dropbox sync. folder kwam je er achter dat het veel slimmer is om de ‘download locatie’ van elke app die iets van het internet download, direct in deze Dropbox folder te laten vallen. Op die manier weet je zeker dat je altijd alles bij de hand hebt, en hoef je niet steeds op te letten dat je de bestanden naar die folder sleept anders heb je ze morgen misschien niet op je MacBook Air tot je beschikking.
    Eigenlijk werd de Downloads folder die standaard met OS X kwam dus overbodig. Ik maakte zelf een folder aan in Dropbox die ik Downloads noemde en zodra ik iets van het internet plukte kwam dit direct in die folder terecht.
    Eén Downloads folder beheren en schoon/overzichtelijk houden is makkelijk te doen, zeker als dit een van de meest gebruikte folders op je computer is. Dus alles dat je niet meer nodig hebt gooi je in de prullenmand en is dus ook uit je clouddienst verwijderd.

Deze manier van werken had ik dus nu ook in gedachte met iCloud Drive – één Downloads folder in de iCloud Drive zodat je altijd alles bij de hand hebt dat je van het download op je Mac en later wilt gebruiken op een andere computer. Het enige nadeel is dus dat zodra jij een bestand opent die in de iCloud Drive staat, dan maakt OS X er automatisch een kopie van in de iCloud ( zonder drive ) folder van desbetreffende app waarmee je het bestand opent.

Jammer.(n)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.