14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Geedee

OS X geen behoefte aan defragmenteren?

Is het waar dat OS X helemaal geen nood heeft aan het defragmenteren van de HD? Men beweert dat defragmenteren niet meer nodig is omdat OS X op Unix draait.

Bijdrager
    michelvdb

Lees meer over Hoe OS X in goede gezondheid te houden.
    Wat vertelt die pagina over defragrementeren:

Als je OS X draait, hoef je overigens niet regelmatig een defragmentatie-programma te draaien. Net zoals OS X stukken slimmer met geheugen (RAM) omspringt dan OS 9, geldt dat ook voor het gebruik van de harde schijf. Hoewel besturingssystemen die op UNIX gebaseerd zijn veel SCHIJF-fragmentatie hebben (d.w.z. dat er veel ongebruikte ruimte zit tussen gebieden met gegevens op de schijf), proberen ze er zelf voor te zorgen, indien mogelijk, dat er geen FILE-fragmentatie is (het opknippen van een programma in verschillende stukken verdeeld over je schijfruimte).

Schijffragmentatie vermindert de prestaties van een schijf niet. File-fragmentatie kan je schijf langzamer doen werken, maar dat gebeurt onder OS X alleen als je schijf vrijwel vol is.

Dus het gebruik van een defragmentatie-programma, of van een willekeurig andere defragmentatiemethode (bijvoorbeeld een backup van je hele schijf maken en die terugplaatsen), heeft vermoedelijk geen effect, tenzij je schijf (of een individuele partitie) bijna vol is.

Bijdrager
    boesboes
    ”michelvdb”

Dus het gebruik van een defragmentatie-programma, of van een willekeurig andere defragmentatiemethode (bijvoorbeeld een backup van je hele schijf maken en die terugplaatsen), heeft vermoedelijk geen effect, tenzij je schijf (of een individuele partitie) bijna vol is.

Oh neen? Dus een back up naar een andere schijf (met carbon copy cloner) en dan terugplaatsen van het systeem, lost het probleem van fragmentatie niet op?

hmm ben je daar wel zeker van?
    Laat me zeker iets weten,

BoeSBoeS

Bijdrager
    cabbie

ik vrees dat je het verkeerd leest.’

Het kan het probleem van fragmentatie wel oplossen, maar het lost het probleem van een traag lopende mac vermoedelijk niet op.

Bijdrager
    boesboes

aaah ok

ze willen gewoon zeggen
    als uw osx traag loopt, dan ligt dat aan te kleine hd,
    dan nog helpt een back up en/of copy niet.

nu is het me duidelijk:)

bedankt

Bijdrager
    cabbie

sterker nog: het zegt (zoals ik het lees) dat een traag systeem niet ligt aan de fragmentatie. Het kan zijn dat het systeem slecht onderhouden is, en, inderdaad, te weinig vrije harddisk ruimte, geheugen etc.

defragmenteren helpt daar niet tegen. Opnieuw het systeem installeren defragementeert en doet allerlei zaken opnieuw die wellicht niet onderhouden zijn. Het zou dus kunnen dat een verse installatie helpt, maar dat is dan dus niet door de “defragmentatie” oplossing.

Bijdrager
    JeePee

Fragmentatie is ook afhankelijk van wat je met je Mac doet. Ben je veel met films bewerken bezig, dan fragmenteert je schijf een stuk sneller en dan kan defragmentatie eens in de zoveel tijd geen kwaad. Staat ook in een van de laatste MacFans.

Maar doordat de schijven van tegenwoordig zo enorm snel zijn, merk je steeds minder van fragmentatie. Dus een snelheidsverbetering zal minimaal zijn, hooguit na een hele tijd films bewerken.

Bij een verse installatie staan zaken beter op een rijtje, maar ook daar heb je fragmentatie, zij het licht. Om je systeem echt sneller te krijgen, moet je de fouten in je systeem corrigeren. Hoe meer fouten, hoe trager en moeizamer je systeem gaat lopen, bovendien functioneert niet alles meer zoals het moet.

Bijdrager
    Geedee

Mooi. Hebben we geen defragmentatieprogramma meer nodig. Dus laat ik regelmatig MacJanitor los op het systeem. Dat is nog gratis ook. :)

Bijdrager
    JeePee
    ”Geedee”

Mooi. Hebben we geen defragmentatieprogramma meer nodig. Dus laat ik regelmatig MacJanitor los op het systeem. Dat is nog gratis ook. :)

Met alleen MacJanitor kom je er niet… Schijfhulpprogramma heb je dan ook nodig voor het herstellen van de privileges… Ik zou dan gewoon Onyx, Cocktail of Maintain gebruiken, die zijn ook gratis en kunnen het allemaal, heb je niet meerdere programmaatjes nodig…

Macaroni kost wel iets, maar doet alles automatisch, daar heb je geen omkijken naar en is echt ideaal!!

Verder kan het geen kwaad om eens in de zoveel tijd (zeker als je problemen krijgt:wink: ) een programma als DiskWarrior 3 of Drive 10 / TechTool Pro 4 te draaien, dus alleen MacJanitor… Succes dan:wink:

Bijdrager
    Geedee

Ok, bedankt, ik ga op zoek naar een van die programma’s.

Bijdrager
    Convicted

Je moet er voor zorgen dat je altijd ongeveer 1 GB aan vrije ruimte op je HD hebt om te voorkomen dat je systeem erg traag gaat lopen.
    Ik geloof dat OS X dit als “swap” ruimte gebruikt of iets dergelijks.

Bijdrager
    Maarten vd B

Yoho,

FF een kleine tip: Het OS doet zelf aan onderhoud, dagelijks/wekelijks/maandelijks. Daarom raadt men aan om de Mac aan te laten staan ipv des avonds uit te zetten. Dan vinden er des nachts reparaties plaats als
    de mac niet actief is. Heb ik diverse malen gelezen in diverse vakbladen, dus dat zal wel waar zijn. Ik neem aan, dat dit ook de fragmentatie vermindert en beschadigde bestanden herstelt.
    Overigens is het altijd handig, om een complete kopie van je schijf met je systeem te maken op een extra HDisk. Mocht alles dan crashen (jaja dat kan nog steeds prima…) dan schroef je de oude eruit, nieuwe erin. Dat werkt allemaal een stuk sneller dan opnieuw installeren etc. Je kunt
    overigens ook aan de andere ATA boom (voor CD, zip etc) nog een
    harde schijf hangen en deze in de ruimte voor CD/zip leggen.

Mazzel

Bijdrager
    JeePee
    ”Maarten

Het OS doet zelf aan onderhoud, dagelijks/wekelijks/maandelijks. Daarom raadt men aan om de Mac aan te laten staan ipv des avonds uit te zetten. Dan vinden er des nachts reparaties plaats als de mac niet actief is. Heb ik diverse malen gelezen in diverse vakbladen, dus dat zal wel waar zijn.

Klopt als een bus, alleen dat van de automatische reparaties klopt niet.

”Maarten

Ik neem aan, dat dit ook de fragmentatie vermindert en beschadigde bestanden herstelt.

Klopt niet. De (daily, weekly en monthly) log-jes worden verwijdert, dat scheelt schijfruimte, maar zorgt niet voor minder fragmentatie. Enige bijkomende voordeel is, dat de ruimte die vrijkomt door het opruimen van die bestandjes weer opgevuld kan worden door andere log-bestandjes, wanneer je die logbestandjes daarna niet te groot laat worden, oftewel niet te lang wacht met verwijderen, dan kan het in fragmentatie schelen, maar dat is minimaal. En beschadigde bestanden worden door het ’s nachts aan laten staan van de Mac al helemaal niet hersteld.:roll:

Voordeel van een kopie van je complete schijf is: je kunt snel verder. Nadeel is dat alle fouten die mede oorzaak van de crash kunnen zijn ook gekopieerd zijn en dus sneller voor een nieuwe crash kunnen zorgen. Een reparatieprogramma als DiskWarrior 3 en/of Drive 10 is dus altijd een aanrader en zorg bij een kopie altijd voor een fout-vrije kopie of een goede schone kopie. En anders is een schone installatie de beste optie, hiermee schoon je het systeem enorm op, aangezien je alleen dat installeert wat je echt nodig hebt. Alle geprobeerde en later weggegooide of vergeten programmaatjes ben je dan lekker kwijt. Lekker schoon dus.
    :D

Bijdrager
    rvanheukelum

Inderdaad gebeurd er ’s nachts het een en ander in het systeem, wanneer dat systeem echter actief is. De utility MacJanitor kan deze activiteit op jouw commando alsnog activeren, bijvoorbeeld ’s morgens. Tijdelijke bestanden, system logs, etc. worden verwijderderd. That’s it.

OS X doet inderdaad een beroep op de harde schijf als ‘virtueel geheugen’ wanneer hij daaraan behoefte heeft. Dit gebrek aan RAM betraagd zo indirect de snelheid van de harde schijf, doordat OS X door het ‘virtueel geheugen’ je schijf fragmenteerd. Het maakt hiervan geen melding, en de mate ervan kun je ook niet beperken. De enige manier om je bestaande systeem hiervan zoveel mogelijk te ontlasten is heel eenvoudig: RAM. Veel RAM. De meer, de beter. OS X vreet het. De algehele snelheid van de machine is wel afhankelijk van meer factoren (processor, harde schijf, grafische kaart).

Bij 3 Graphite AGP G4 (400 MHz) machines heb ik je originele (kleine) harde schijven (20 Gig) en de originele RAM modules vervangen voor gloednieuwe 120 Gigschijven en 1024 MB RAM modules. Lopende op 10.2.6 zijn ze nog nooit zo snel geweest. Enig opstakel is nog de processor (400 MHz) en de grafische kaart (ATI Rage 128). Over het algemeen verbeterderden de prestaties met ruim 200%, de snelheid met 125%.

Richard

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.