9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    raymin

OS X als server, uitzetten niet door " normale" gebruikers

Hoi Allemaal,

Ik heb mijn iMac als server draaien, geen enkele gebruiker kan de mac in sluimerstand zetten. (alleen het scherm gaat uit) Kun je ergens (commandline mag ook) iets aanpassen zodat gewone gebruikers de iMac niet kunnen uitzetten.

Ik bedoel uiteraard softwarematig, de aan/uit knop een paar seconden indrukken lukt ze allemaal en hier kunnen ze allemaal bij.

Dus in het inlogscherm werkt de sluimerstand knop niet, maar de uitknop nog wel en die wil ik uit hebben, of alleen doormiddel van een beheerderswachtwoord.

Iemand een idee?

Bijdrager
    Muziekfan

MCX biedt de optie om de herstart en Zet Uit knoppen niet te tonen in het inlogscherm.
    Aangezien ik dit altijd via MacOSX server regelde, weet ik niet helemaal zeker hoe je dit kunt instellen voor een lokale computer.
    Maar je kunt het volgende proberen:
    -Download Workgroup Manager, dat is nog wel ergens te vinden op de support van Apple.
    -Start het programma, kies daarna onder menu ‘Server’ voor ‘View Directories’.
    -Onder de menubalk zie je ergens staan ‘Viewing directory ..(met een naam er achter). Kies daar Local.
    -Klik het kleine hangslotje rechtsboven, authenticeer als een een gebruiker met beheer rechten.
    -Klik boven de linker kolom op het rechthoek icoontje (tweede van rechts, dit staat voor ‘computer’)
    -Klik in de linker kolom op de naam van de lokale computer
    -Klik ‘Preferences’ knop, daarna ‘Login’.
    -Klik op ‘Always’.
    -Uncheck de vinkjes bij ‘Show restart button’ en ‘Show shutdown button’.
    -Klik ‘Apply now’,
    -Stop Workgroup management
    -Log uit.

Als het goed is zijn nu de herstart en zet uit knoppen verdwenen.

Achtergrond info.
    Workgroup manager genereert XML bestanden die terecht komen in /Library/Managed Preferences. Deze bestanden worden ingelezen en toegepast wanneer het login venster verschijnt en/of een gebruiker inlogt. Het is dezelfde technologie van ouderlijk toezicht en (voormalig) MCX van MacOSX server.

Bijdrager
    raymin

Hoi Muziekfan,

Je kunt deze alleen nog downloaden voor 10.9, ik ben inmiddels geupdated naar 10.10 / server 4.0 Daar wil de Workgroup Manager niet installeren.
    Kan het ook nog anders?

Bijdrager
    raymin

hmm de software meld Voor deze update is OS X versie 10.10 of lager vereist??

Bijdrager
    Maurits

Die optie om de zet-uit knop te verbergen zit in elke Mac versie, System Preferences – Users & Groups -login Options. en daar zit het.

Je zou een gebruiker kunnen inloggen, en dan via fast-user switching weer naar login scherm (niet uitloggen, maar wisselen)
    Als dan iemand wil uitzetten komt er een melding dat iemand ingelogd is, en die melding kan alleen een admin overrulen, en heb je bereikt wat je zoekt.
    (hoef je de optie van verbergen zet-uit knop niet eens te doen)

Bijdrager
    raymin

Hoi mjsanders,

Dat werkt inderdaad ook, ik dacht dat de uitknop in het inlogscherm evengoed werkte, ik was waarschijnlijk zelf uitgelogd toen mijn dochter van 9 dat deed.
    Zolang ikzelf ben ingelogd kan het inderdaad niet. (tenminste niet softwarematig)

Er staat in de cystem Preferences -Users & groups – login options een vinkje bij “toon de knoppen ” Sluimer Herstart en Zet uit” die had ik nog niet gezien;-)

Opgelost!

Bedankt allemaal.

Bijdrager
    iep

Of niet lokaal inloggen en het beheer van afstand doen. Je kunt namelijk op een andere Mac dat OS X Server installeren. Het enige wat je dan niet moet doen is de configuratie doorlopen. Die kun je afsluiten zodat je daarna kunt kiezen dat ie met een andere server moet verbinden.

Bijdrager
    raymin

Hoi Iep,

Dat gebruik ik ook vanaf mijn MBP, echter is mijn server (De iMac) de pc waar iedereen thuis in de woonkamer op kan. (dit is ook zo bedacht) Ik liep alleen tegen het probleem aan dat de kinderen (vooral de kleintjes) de uitknop wisten te vinden.;-)

Uiteraard kan deze nu altijd hardwarematig worden uitgezet, maar zo een risicovolle server is het nu ook weer niet.

Bijdrager
    iep

Ah, dan moet je dus eigenlijk op zoek naar een betere verstopplek voor de mini:-P

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.